Announcement

Collapse
No announcement yet.

Voks, epoxy

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Voks, epoxy

    Har som smått begynt å montere en Lighthawk DLG fra http://rcbuilder.com. Veldig fin å grei byggebeskrivelse til modellen.
    Lurer på en liten ting: Skal lime et par karbondeler med epoxy, der karbonstangen skal kunne "trekkes" ut igjen etter at epoxyen har stivnet. Derfor må stangen vokses, slik at den ikke limes fast, hvilken type voks brukes til dette formål?? Helst noe som finnes i huset )

    Kjell Arne

  • #2
    Venlig bilvoks kan brukes, men legg på flere lag. Smør på tørk av når det er tørt, gjenta 2 til 3 ganger.

    Comment


    • #3
      For å være sikker på å få ut stangen ville jeg surret en runde glatt plast rundt stangen. Jeg bruker stekepose, kjøpt på Meny. Denne plasten er glatt og stiv og ligner egentlig veldig på Mylar,- for hva jeg vet så er det kanskje det?

      Jeg har samme problemstilling når jeg støper lange rør:
      http://www.artistic3d.net/index.php?...d=86&Itemid=50
      Tom Erik Smedal
      www.artistic3D.net
      www.photopia.no

      Comment


      • #4
        Takk for tips, mulig det kan fungere med bilvoks.

        Å bruke mylar/ plast er nok en god ide, men det er såpass liten diameter på carbon "tappen" (ca 2,5mm) at det vil lett bli slark når mylaren er fjernet, tappen skal på plass igjen i hullet etter støpingen, altså sitte løst slik at jeg kan ta den ut,

        Originally posted by Tom Erik View Post
        Jeg har samme problemstilling når jeg støper lange rør:
        http://www.artistic3d.net/index.php?...d=86&Itemid=50
        Knall stilig prosjekt med Artistic DLG, inspirerer alle oss som liker å bygge!!
        Blir spennende å se hvordan du skal lage vingen!!

        Kjell Arne

        Comment


        • #5
          Originally posted by Tom Erik View Post
          Jeg har samme problemstilling når jeg støper lange rør:
          http://www.artistic3d.net/index.php?...d=86&Itemid=50
          Flott beskrivelse her. Det står "husk hansker når du jobber med epoxy". Det er et godt og viktig tips, men legg gjerne inn en presisering at latex-hansker er ubrukelige, det må være vinyl eller nitril. De skadelige stoffene i epoxy stoppes ikke av latex og du er i praksis like utsatt for allergiske reaksjoner som om du jobber uten hansker. Et annet tips er også at en bør bruke maske med filter mot organisk damp når en jobber med epoxy over lengre tid.
          Erlend Moen
          Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

          Comment


          • #6
            Originally posted by ErlendM View Post
            Flott beskrivelse her. Det står "husk hansker når du jobber med epoxy". Det er et godt og viktig tips, men legg gjerne inn en presisering at latex-hansker er ubrukelige, det må være vinyl eller nitril. De skadelige stoffene i epoxy stoppes ikke av latex og du er i praksis like utsatt for allergiske reaksjoner som om du jobber uten hansker. Et annet tips er også at en bør bruke maske med filter mot organisk damp når en jobber med epoxy over lengre tid.
            Det med Latex var jeg ikke klar over. Bruker selv hansker fra Clas Ohlson og de er i vinyl.
            Tom Erik Smedal
            www.artistic3D.net
            www.photopia.no

            Comment


            • #7
              Og så kan man like godt føye til at man bør bruke hansker og gjerne maske når man håndterer "tørr" karbonfiberduk.

              Dette er fordi bindemiddelet i duken, oftest er en uherdet epoxy som også kan fremkalle allergi.

              Comment


              • #8
                Ja...jeg kræsjer tråden din.

                Men hvor kjøper dere karbonmatter? Det eneste jeg finner er lommetørkler(33x33cm) til 300kr...Driver og planlegger en DLG til sommeren, så all input er god input.
                Rcgroups har en tråd der de bruker omtrent samme teknikk, men mylaren er erstattet med god gammeldags VHS tape.
                Har bygget kutter til skum, har planlagt plugg til støp av pod, har lest meg tullete om rulling av "boom", men jeg sliter med å finne karbonduk-kilden...
                Last edited by bad scientist; 22-02-09, 23:01. Reason: typo
                Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                Steinar B Johansen
                Lillehammer mfk

                Comment


                • #9
                  Home - R&G Faserverbundwerkstoffe GmbH har alt du trenger og mye mye mer enn det.
                  Mvh
                  Gudmund

                  Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                  Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by bad scientist View Post
                    Men hvor kjøper dere karbonmatter? Det eneste jeg finner er lommetørkler(33x33cm) til 300kr...Driver og planlegger en DLG til sommeren, så all input er god input.
                    Rcgroups har en tråd der de bruker omtrent samme teknikk, men mylaren er erstattet med god gammeldags VHS tape.
                    Har bygget kutter til skum, har planlagt plugg til støp av pod, har lest meg tullete om rulling av "boom", men jeg sliter med å finne karbonduk-kilden...
                    Evnt. http://www.bacuplast.de/ som er noe rimligere enn R&G

                    Angående bom: Jeg har nå sluttet å "rulle" de inn med tape. Vrakprosenten av bommer ble alt for høy da man har lite kontroll på fibrenes retning og mengden epoxy som går med med denne teknikken. I steden for å rulle på tape har jeg nå lagd en to-delt form som jeg legger rundt golfkølla. Det er en klaring på ca 0,3mm mellom inner-og ytterform så blir presset på epoxylaminatet formidabelt. Siden man nå har kontroll på laminat-tykkelsen blir også bommene mer forutsigbare med hensyn på vekt og styrke.

                    Jeg har funnet frem til to "gode" kombinasjoner for en stiv og lett bom:
                    1) Ett lag 80g/m2 UD-fiber + carbon-strømpe (10g/m): dette gir en veldig torsjonsstiv bom som tåler ekstremt mye. Finnishen med denne teknikken blir også veldig bra. Vekt ca. 26g på 810mm lengde

                    2) 2 lag 80g/ms UD + 1 lag 58g/m2 glassfiber: denne blir veldig stiv i lengderetningen, men ikke så god torsjonsstivhet. Vekt ca. 22g på 810mm lengde.
                    Tom Erik Smedal
                    www.artistic3D.net
                    www.photopia.no

                    Comment

                    Working...
                    X