Announcement

Collapse
No announcement yet.

hurtigfeste til vingestag?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hurtigfeste til vingestag?

    Finnes det noen gode pantenter som kan brukes for å feste vingestag på en kjapp og sikker måte?
    Nå er de festet med 6mm skruer gjennom enden på stagene og opp i vinge og kropp, men dette er på et forholdsvis stort fly og jeg må ligge på rygg under flyet for å skru de inn (det er lettere enn å snu flyet på rygg) men litt tungvint.
    Har hørt at det skal finnes en form for klips mekanisme som muligens kan benyttes og som brukes på seilflyvinger, men jeg har ikke funnet noe brukbart enda.
    Tor Helseth
    Ålesund og Omegn Modellflyklubb

  • #2
    Hvis det ikke er for å ta opp selve belastningen så er MULTIlock Uni-Set (for wings) #725142 fra www.mulitplex-rc.de en mulighet.
    Disse er brukt på min Alpina og sitter veldig godt.

    En link til: Multiplex MULTIlock Uni-Set Multiplex 725142 MPX725142 - Hobbydirekt Modellbau e.K.

    Stein
    Attached Files
    Last edited by Kingfisher; 18-02-09, 21:27.

    Comment


    • #3
      Jeg tenkte helst på noe som kunne ta opp belastningen samtidig, men er åpen for forslag.
      Det jeg har hørt snakk om er en mekanisme som klikkes på plass og som løses ut igjen ved å trykke inn en tapp i senter av festet. Om jeg kan bruke det er jeg ikke sikker på siden jeg ikke har sett hva det er selv enda.
      Tor Helseth
      Ålesund og Omegn Modellflyklubb

      Comment


      • #4
        Jeg brukte vanlig 3mm kulelink på en 1/4 skala, de satt permanent sånn at staget bare ble lagt inntil vingen under lagring. Da var det bare en skrue nede på kroppen for å montere. Mulig du trenger noe kraftigere men en form for hengslet forbindelse burde vel gjøre dette enklere..

        Jarle
        It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

        Comment


        • #5
          Har svært gode erfaringer med noen cleviser som er kjappe å ta av/på. Du finner dem blant annet her: IMPX Se et stykke ned på siden etter "Alu clevis heavy duty". Geniale
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            Ikke akkurat hva jeg trodde jeg så etter, men absolutt genialt!
            Jeg betiller noen slike.
            De minste kan nok brukes til cuben også.
            aluminium er kansje utsatt for slitasje da vingestagene beveger seg endel.
            Jeg har sett noen liknende fester laget av stål hos clas ohlson, men de finner jeg ikke igjen. De var muligens for store uansett.
            Takk for tipsene!
            Tor Helseth
            Ålesund og Omegn Modellflyklubb

            Comment

            Working...
            X