Announcement

Collapse
No announcement yet.

vacuumforming av canopy og plastdeler til fly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • vacuumforming av canopy og plastdeler til fly

    Da canopyen på min gamle Diabolo begynte å slå sprekker og jeg til slutt klarte å gi den nådestøtet da jeg løftet foten for lite når jeg skulle stige forbi den i garasjen måtte jeg finne på noe lurt...
    VACUUMFORMING!
    Jeg trålet nettet etter idéer og bygget meg et lite vacuumbord.
    Først lappet jeg sammen canopyen så godt det lot seg gjøre før jeg vokset den og la gips og hønsenetting rundt den.
    Når avstøpningen hadde tørket dro jeg bort den allerede ødelagte canopyen og smurte innsiden av formen med vaselin. Deretter helte jeg gips i formen samtidig som jeg dyttet inn skumklosser for å slippe å bruke så mye gips. Etter en stund dro jeg ut pluggen og sparklet den litt før jeg slipte den lett med 120 papir.
    Jeg gned så pluggen inn med talkum og la den på vacuumbordet. Jeg satte rammen med plast til varming i stekeovnen og ventet til den begynte å sige raskt mot bunnen. Så trakk jeg rammen med varm plast over pluggen og ned på vacuumbordet.
    shvupp PANG! sa det så satt plasten som spyttet på.
    etter noen sekunder var en ny canopy laget. dette var så morro at jeg laget 3 til i løpet av en halv time.
    Mulighetene er uendelige. cowlinger hjulkåper servodeksler og masse masse annet kan lages i en fei.
    ANBEFALES!!
    Attached Files
    Last edited by nybegunda; 06-08-09, 00:01. Reason: bildene kom i feil rekkefølge
    Tor Helseth
    Ålesund og Omegn Modellflyklubb

  • #2
    Knall!

    Hva slags plast bruker du, og hvor får jeg kjøpt den?
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

    Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

    Comment


    • #3
      Du kan bruke mange typer plast, men jeg ble anbefalt å bruke PETG (også kalt Vivak) Jeg kjøpte 2 plater 0,75mm* 2050*1250 fra plastcompaniet i Oslo. De var rimelige i seg selv, men selv om de var sammenrullet blir det jo litt volum i posten. hadde nok ikke kostet så mye mer om jeg hadde kjøpt 4 stk.
      Noen reklamefirmaer sies ogs å ha vivak, men jeg har ikke funnet det i mitt område hittil.
      Her er platene:
      PETG - gop
      0,5mm hadde de ikke
      Last edited by nybegunda; 06-08-09, 01:00.
      Tor Helseth
      Ålesund og Omegn Modellflyklubb

      Comment

      Working...
      X