Announcement

Collapse
No announcement yet.

Søkefunksjon over flere nettbutikker

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Søkefunksjon over flere nettbutikker

    Har knotet sammen et php script som søker på Elefun, Throttlestore og RCpro og lister treffene fortløpende.

    Dette er alfa utgaven uten noe som helst garanti på noe som helst whatsoever

    Har tenkt å utvide med flere butikker etterhvert som jeg får tid og lyst. Hobby24 kommer ikke på listen da søkesiden dems ikke viser pris.

    Features:
    - Scriptet er ment for personlig bruk av undertegnede. Ikke vet jeg om dette er lovlig en gang
    - Som nevnt er dette ikke kvalitetssikret eller gjennomtestet på noen måte. Kun testet på "Align" og "Futaba 10c fasst".
    - Norske spesialtegn tror jeg fungerer dårlig.
    - Tegnsett er noe dritt så pris og lagerstatus for throttlestore og rcpro kommer med kråketegn.
    - Du må trykke på Søk knappen for å søke. Skriver du søkeord og trykker enter tror jeg ikke det skjer så mye spennende.
    - Elefun viser i utgangspunktet kun 25 treff. Jeg kan sikkert få knotet det slik at alle treff vises, men søkefunksjonen har mest nytte når du vet nøyaktig hva du er ute etter og bare skal sjekke priser.
    - Gjentar! Anbefaler så begrenset søk som mulig.

    Synspunkter mottas med takk

    Forums

  • #2
    Ikke et dumt prosjekt, og potensiale er stort mtp muligheter osv.

    Her er mine synspunkt:
    - Sørg for å ha tillatelse i fra butikkene før du gjør dette. Noen synes sikkert dette er flott, mens andre vil nok misslike det da det skjerper konkurransen på prisene(som er bra for oss, men ikke nødvendigvis butikkene). Og det er dessverre ikke slik at all informasjon på nettet er fri for alle og alle formål.
    - Norske tegn bør jo ikke være noe problem siden de fleste produktnavn og betegnelser blir diktet opp "over there" og dermed er fri for disse i utgangspunktet. For å unngå problemer når du søker bør du derfor fjerne disse i fra søket. Det beste hadde jo selvfølgelig vært å løse problemet og dette kommer nok av at det blir brukt forskjellige tegnsett om hverandre.
    - Samme gjelder jo uthenting av pris og lagerstatus.
    - Enter fungerer ypperlig

    Er det curl du bruker til dette?
    Thorbjørn Kirkeleit
    Haugaland Modellflyklubb

    Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

    Comment


    • #3
      Prisjakt er suveren.

      Noe lignende for RC-hobbyen hadde vært fantastisk.
      Mvh Terje Martinsen
      leder Modellflyseksjonen/NLF
      www.modellfly.info

      Comment


      • #4
        Takk for tilbakemelding nomore!

        Skal tenke litt på hvordan jeg skal gå fram mot nettbutikkene jeg legger inn. Ofte kan tilgivelse fremfor tillatelse være en vinner siden alt som er nytt kan være veldig skremmende og "nei" er det forventede svar. Når de ser hvordan det fungerer i praksis forsvinner ofte denne skepsisen

        Norske tegn skal jeg få fikset ved anledning. Det er ikke noe heksekuns (tror jeg), man må bare vite hvordan de forskjellige php funksjonene fungerer og konvertere litt her og der. Php er ikke mitt morsmål så det blir mye prøving og feiling i starten.

        Jeg benytter ikke curl nei, men file_get_contents og parser resultat html'en som et Dom tree. Skal love dere at det er mye snadder å ta tak i i de forskjellige nettbutikkløsningene *grøss* :P
        Last edited by Illusion; 08-10-09, 11:31.

        Comment


        • #5
          Originally posted by tema95 View Post
          Prisjakt er suveren.

          Noe lignende for RC-hobbyen hadde vært fantastisk.
          Det støtter jeg 100%

          Men jeg har ventet lenge og gadd ikke vente mer

          Comment


          • #6
            Tips til nettbutikker som ønskes lagt inn mottas med takk. Sjekk at søkesiden dems lister priser og helst lagerstatus.

            Comment


            • #7
              Ja, det største problemet med en slik løsning er at alle nettbutikkene har forskjellige løsninger og ofte blander design og struktur. Dette gjør at det blir ei lita nøtt når du skal hente ut strukturert informasjon maskinelt.

              Nå kjenner eg ikke til selve systemet som prisguiden bruker, men eg mener å ha fått med meg at det er nettbutikkene selv som lager ei liste med informasjonen prisguiden trenger. Ikke prisguiden som går inn og søker på hver side hver gang.

              Så om du har ambisjoner om å komme opp på nivået til prisguiden, som du bør , så må du tenke deg om før du legger for mye arbeid i det. Sørg for å ha en god plan for hvordan systemet fungerer og sørg for å skille datauthenting og datavisning.
              Thorbjørn Kirkeleit
              Haugaland Modellflyklubb

              Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

              Comment


              • #8
                Prisguiden tror jeg det er nettbutikkene selv som administrerer sin produkt-database på en eller annen måte. Jeg vil også tippe at det ikke er gratis å være med der uten at jeg vet det sikkert.

                Mitt ambisjonsnivå er i første omgang å lære meg litt php.. og den beste måten å lære på er å teste det i praksis og dette er noe jeg lenge har hatt lyst til å lage

                Dersom noen andre har nytte av det også er det bare bonus. Noe konkurrent til prisguiden blir ikke aktuelt på noen som helst måte

                AutoPartner RC er lagt inn.

                Ser at søket begynner å ta litt tid så det kommer vel snart en sjekkboks der man krysser av for hvilke butikker man ønsker å søke i.

                Comment


                • #9
                  Ja, det er det som er "problemet" med metoden du benytter. Om en eller flere av nettbutikkene har problemer eller har trege servere så tar søket lenger tid å kjøre.

                  Men om ambisjonsnivået ikke skal opp på prisguidens nivå så er du jo godt i gang

                  Men miljøet hadde hatt behov for en løsning tilsvarende prisguiden...
                  Thorbjørn Kirkeleit
                  Haugaland Modellflyklubb

                  Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by nomore View Post
                    Men om ambisjonsnivået ikke skal opp på prisguidens nivå så er du jo godt i gang
                    Har hverken serverpark eller tid til å konkurrere med prisguiden Ikke ser jeg behovet for en konkurrerende løsning heller så lenge prisguiden fungerer som den skal og de ikke blir for grådige mht. prising o.l.

                    Originally posted by nomore View Post
                    Men miljøet hadde hatt behov for en løsning tilsvarende prisguiden...
                    Definitivt.. Dersom noen har planer så hjelper jeg gjerne til med mine heksekunster

                    Comment


                    • #11
                      Frister litt med et slikt prosjekt i høstmørket
                      Thorbjørn Kirkeleit
                      Haugaland Modellflyklubb

                      Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                      Comment


                      • #12
                        Den var jo steinbra !

                        Om nettbutikkene ikke ønsker å være listet er vel det egentlig verst for dem.
                        Da går de jo glipp av salg... så enkelt mener jeg det er,. Informasjonen har de jo lagt ut på internet, og da er den jo tilgjengelig for alle å søke i. Men IKKE redigere.

                        Får du derimot noen som er litt agressive på pris og vil sponse deg hadde jo det vært gull..
                        Uansett er dette en mulighet for nettbutikkene å "komme opp ett ekstra sted" og det betyr for de fleste ganske mye.
                        Husk å ta forbehold, om priser og oppdateringer så du slipper bråk pga sånnt... data er data og feil kan skje.. (spesiellt når største feilkilden sitter 30-40 cm framom skjemen.)

                        Ellers: fortsett på dette prosjektet. Det har vært savnet.
                        __________________________________________________ ___
                        Jørn Kaasbøll
                        Scale Warbirds of Norway

                        Comment


                        • #13
                          Throttlestore

                          Da vil jeg takke throttlestore for positiv tilbakemelding. Det er ikke umulig at det kommer en permanent og litt mer profesjonell tjeneste som bygger på dette i løpet av høsten. Dette står og faller på hvordan majoriteten av nettbutikkene i landet stiller seg til en slik tjeneste.

                          Stay tuned

                          Comment


                          • #14
                            kanskje du kunne fått lenket deg opp mot dette forumet.. det jo litt greit å ha ting samlet ?
                            __________________________________________________ ___
                            Jørn Kaasbøll
                            Scale Warbirds of Norway

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by chewbaca View Post
                              kanskje du kunne fått lenket deg opp mot dette forumet.. det jo litt greit å ha ting samlet ?
                              Definitivt.. Eneste grunn til at det ligger der det ligger er at jeg har tilgang til webhotell på det domenet

                              Dersom det blir noe mer permanent ut av dette så blir tjenesten flyttet til et mer egnet sted.

                              Men det aller enkleste for alle parter er om rc nettbutikker hadde blitt med i prisguide.no. Men som sagt.. om noen ønsker (og ser nytten av) konkurrerende tjeneste så er jeg med jeg

                              Det ligger også i kortene at en permanent tjeneste vil laste ned hele prislisten til nettbutikkene som er med i en lokal database slik at søkene blir både raskere og mer pålitelige.

                              Comment

                              Working...
                              X