Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skjøte strøm fra batteri til bryter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skjøte strøm fra batteri til bryter

    Har en liten ordning på et fly der jeg har skjøtet noen tykke ledninger fra batteriet til bryterne som sitter et stykke ifra batteriene. Fungerer greit det. Men lurer på hva som er vanlig å bruke som skjøteledning fra batteri til brytere hvis bryterne ikke rekker til batteriene? Vanlig servoledning virker jo litt spinkelt.. Men det er kanskje nok...? Er veldig grønn på strømføring. Er grønn på ganske mye,, men ja...

  • #2
    jeg bruker silikonkabel myk og god kan kjøpes hos rc pro

    Comment


    • #3
      Usikker på hva slags brytere du snakker om, men dersom det skal gå strøm av litt størrelse gjennom kabelen (dvs. høy ampere) må kabelen være så kort og tykk som mulig og bryteren må også være dimensjonert for strømtrekket. Ellers kan du få strømtap og varmgang - i verste fall smelter ledningene og du får brann. Dersom det er tale om strøm til mottaker går det normalt så lite strøm gjennom denne at det ikke er noe problem, men lurt med korte kabler også her.

      Hvis du lurer på sammenhengen, kan du evt. søke litt på strøm og båt hvor det er skrevet mye om dette på nettet. I båt er det normalt 12 volts systemer med likestrøm og et stort problem da er å få tykke og korte nok kabler til å tåle strømtrekket til selv mindre enheter i båten.

      Erik

      Comment


      • #4
        Takker for gode tips. Det er vel generelt snakk om strøm ifra batteri til mottger i fly. 6v/4,8v. Hvis det holder med vanlige servoledninger, er jo det veldig praktisk da den går inn i bryterkabelen. Hvis ikke må man vel mekke til noe skjøteløsninger der..

        Comment


        • #5
          Originally posted by Snowtam View Post
          Takker for gode tips. Det er vel generelt snakk om strøm ifra batteri til mottger i fly. 6v/4,8v. Hvis det holder med vanlige servoledninger, er jo det veldig praktisk da den går inn i bryterkabelen. Hvis ikke må man vel mekke til noe skjøteløsninger der..
          Hvis du har et "normalt" fly med en 4-6 servoer (med ca et par Kg skyvekraft) så vil en normal (ikke den tynneste) utgaven av en servo forlengelse kabel funger utmerket. Trekker derimot servoer og annet utstyr mye strøm (mer enn 4 A kontinuerlig) eller at skjøtekabelen skal vare lang 1-2m, så ville jeg vurdert å gå for en annen løsning hvor det brukes tykkere kabler.
          Last edited by Quadrocopter; 15-10-09, 01:48.

          Comment


          • #6
            Okei jeg skjønner. Det er ikke snakk om de lange avstander her,, bare et par batterier som akkurat ikke rekker bort til bryterne, der jeg må skjøte med kanskje 10 cm el.no.

            Comment

            Working...
            X