Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lim til plastmodeller

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lim til plastmodeller

    Jeg bygger nå en plastmodell skala 1:35. Grei å ha som referanse for en større modell. Hva slags lim og redskap er det greit å bruke til limpåføring? Min barndoms Karlsons lim blir litt klissete og om jeg legger ut en klump og påfører med en liten spiss, så blir limklumpen veldig fort seig. Tips?
    RB
    Flisespikkeri er gøy!
    Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
    Dyrøy MFK
    ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
    http://rolv.info

  • #2
    FLYTENDE lim!

    Originally posted by lupus49 View Post
    Jeg bygger nå en plastmodell skala 1:35. Grei å ha som referanse for en større modell. Hva slags lim og redskap er det greit å bruke til limpåføring? Min barndoms Karlsons lim blir litt klissete og om jeg legger ut en klump og påfører med en liten spiss, så blir limklumpen veldig fort seig. Tips?
    RB

    GLEM ALT om gamle limtekniker!!! - I dag klemmes delene sammen etter at
    disse er tilpasset enten gjennom pusssing eller påliming av passende styren
    hvor der finnes for store glipper...

    Passende lim kan være Tamiya's (anbefales) eller Revell's flytende lim. Disse
    "sveiser" delene sammen.

    Har du SWIX renseveske for skismurning er dette vel dette det beste som lim...
    Pennetrerer utmerket og er i tillegg "miljøvennlig" siden det er basert på
    spriten fra sitrusfrukter.

    Påføring av flytende lim uansett kategori skjer med en tynn pensel av tykkelse
    00 eller 0. Det er nok at du drypper litt lim i fugen og lar kapilarefekten utføre
    resten. Du vil nok ikke komme helt rundt med en påføring, slik at dette må
    repeters et par tre ganger... Bruk motlys som koordinator for og se hvor langt
    limet kapilerer og påfør videre derfra.

    Vårt forum er først og fremst beregnet på folk som holder på med levende modeller...
    Du anbefales derfor og søke videre råd om plastmodeller hos dem som har tilhold
    blandt de døde objektene. Disse har sin egen forening med lokale klubber og et dertil
    egnet forum...

    So sorry! – IPMS Norge

    Mvh Einar - litt løs i skjøten...

    PS...
    Det er visst også en fra Sørreisa der...
    Last edited by ERJ; 25-10-09, 08:50.

    Comment


    • #3
      Originally posted by Mk.V View Post
      Vårt forum er først og fremst beregnet på folk som holder på med levende modeller...
      Du anbefales derfor og søke videre råd om plastmodeller hos dem som har tilhold
      blandt de døde objektene.
      Får stikke innom neste gang jeg er i Tromsø og se dine levende modeller. Plastmodeller er som du vel vet meget nøyaktige og har visstnok vært brukt som skaladokumentasjon hvis jeg ikke husker feil. Ihvertfall er de veldig greie å se etter ved bygging av "levende" modeller.
      Takk for tipsene. Det er mer enn tilstrekkelig til mitt bruk. Jeg skal ikke skifte hobby.
      Flisespikkeri er gøy!
      Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
      Dyrøy MFK
      ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
      http://rolv.info

      Comment

      Working...
      X