Announcement

Collapse
No announcement yet.

hvordan renser man loddebolten?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hvordan renser man loddebolten?

    tuppen min er blank og fin, men det kommer et sort lag på selve bolten. Dette merker jeg loddebolten ikke liker særlig godt (tar lenger tid nå å varme opp tuppen, ikke mye, men litt)

    Hvordan fjerner jeg dette laget? Virker som det har brent seg fast
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

  • #2
    Svamp med litt vann på. dra den igjennom mens tippen er varm.
    I nødsfall litt stålull og slipe det vekk.
    Last edited by jj; 26-11-09, 15:55. Reason: Leste feil
    Jo Grini
    http://vimeo.com/jojoen
    http://www.youtube.com/jojoenno
    http://www.jojoen.no/

    Comment


    • #3
      Originally posted by spitmk16 View Post
      ....men det kommer et sort lag på selve bolten. ......Hvordan fjerner jeg dette laget? Virker som det har brent seg fast
      Hvilken type bolt har du - sitter spissen utenpå selve varme elementet eller sitter den inni?

      Regner med at dette ikke er et spørsmål om å rense selve tuppen av spissen men den delen som sitter inne i/utenpå selve kolben!

      At bolten / bak delen av spissen blir mørk i fargen er normalt, men hvis den begynner å få et lag med samme konsistens som rust/tykk irr så kan dette tyde på at det beskyttende laget (som dekker hele spissen - ikke bare tuppen) har fått en skade og korroderer og medfører metallet i spissen ikke får 100% kontakt med varme elementet.

      Du kan som jojoen skriver prøve å fjerne dette forsiktig med en hard svamp på en en varm spiss eller stålull på en kald spiss - fjern kun på det området som overfører varme mellom element og spiss!
      Hvis korrosjonen er omfattende så vil den høyst sannsynlig komme tilbake raskt og da er det beste alternativet å bytte spiss.

      La inn noen tips på hvordan rense / vedlikeholde selve tuppen av spissen i en annen tråd
      Last edited by Quadrocopter; 26-11-09, 15:50.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Quadrocopter View Post
        Hvilken type bolt har du - sitter spissen utenpå selve varme elementet eller sitter den inni?

        Regner med at dette ikke er et spørsmål om å rense selve tuppen av spissen men den delen som sitter inne i/utenpå selve kolben!

        At bolten / bak delen av spissen blir mørk i fargen er normalt, men hvis den begynner å få et lag med samme konsistens som rust/tykk irr så kan dette tyde på at det beskyttende laget (som dekker hele spissen - ikke bare tuppen) har fått en skade og korroderer og medfører metallet i spissen ikke får 100% kontakt med varme elementet.

        Du kan som jojoen skriver prøve å fjerne dette forsiktig med en hard svamp på en en varm spiss eller stålull på en kald spiss - fjern kun på det området som overfører varme mellom element og spiss!
        Hvis korrosjonen er omfattende så vil den høyst sannsynlig komme tilbake raskt og da er det beste alternativet å bytte spiss.

        La inn noen tips på hvordan rense / vedlikeholde selve tuppen av spissen her i en annen tråd
        Jeg har weller loddestasjon pu 81.
        Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

        Comment


        • #5
          Originally posted by spitmk16 View Post
          Jeg har weller loddestasjon pu 81.
          OK, her sitter spissen inne i et hylster som skrues av.
          Hvis jeg ikke husker feil så har disse spissene en sensor/bimetall del helt bakerst på tuppen som gir informasjon om spiss type, så du må være forsiktig med "skrape" med sandpapir/stålull.

          Er det oksiderte laget tykt eller er det kun en farge forskjell.

          Hvis det kun er en fargeforskjell så glem det - elektronikken i loddebolten håndterer reguleringen av oppvarmingen - begynner du å rense denne så er faren for at du skader belegget større enn gevinsten du får.

          Ligger irr'en som et flak / forkulling (bygger ut i fra selve spissen) så tyder det på at spissen har fått en skade - du kan prøve å fjerne dette forsiktig med sandpapir/stålull men faren er der for at det kommer tilbake relativt raskt, her er det som regel bare et alternativ som hjelper - bytte spiss


          Igjen - dette gjelder ikke selve tuppen av spissen der loddetinnet legges på!!!!!
          Last edited by Quadrocopter; 26-11-09, 15:50.

          Comment


          • #6
            Leste helt feil her (trodde det gjaldt tuppen...). så forandret på innlegget mitt
            Jo Grini
            http://vimeo.com/jojoen
            http://www.youtube.com/jojoenno
            http://www.jojoen.no/

            Comment


            • #7
              Originally posted by Quadrocopter View Post
              OK, her sitter spissen inne i et hylster som skrues av.
              Hvis jeg ikke husker feil så har disse spissene en sensor/bimetall del helt bakerst på tuppen som gir informasjon om spiss type, så du må være forsiktig med "skrape" med sandpapir/stålull.

              Er det oksiderte laget tykt eller er det kun en farge forskjell.

              Hvis det kun er en fargeforskjell så glem det - elektronikken i loddebolten håndterer reguleringen av oppvarmingen - begynner du å rense denne så er faren for at du skader belegget større enn gevinsten du får.

              Ligger irr'en som et flak / forkulling (bygger ut i fra selve spissen) så tyder det på at spissen har fått en skade - du kan prøve å fjerne dette forsiktig med sandpapir/stålull men faren er der for at det kommer tilbake relativt raskt, her er det som regel bare et alternativ som hjelper - bytte spiss


              Igjen - dette gjelder ikke selve tuppen av spissen der loddetinnet legges på!!!!!
              Det er kun en fargeforsjell. Slik jeg har forstått opplegget, så sitter varmeelementet der metallet stangen er, før tuppen. Metallet som sitter over dette er misfarget, ikke ødelagt

              På selve tuppen så har jeg blank og pen tupp, men det er litt svart litt innpå. Dette er markert med en pen linje.

              Noe å bry seg om?
              Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

              Comment


              • #8
                Originally posted by spitmk16 View Post
                ......Noe å bry seg om?
                Nei, helt naturlig.

                Comment


                • #9
                  Skjønner at det er noe off topic da det ikke gjalt tuppen , men når det gjelder å rengjøre tuppen selger claus olson gullfarga stålull med beholder til dette formålet man drar tuppen nedi mens loddetinnet som er igjen på tuppen detter nedi mellom "stålullet" og ned i beholderen genial
                  Oi en perfekt landing

                  Comment


                  • #10
                    har selv slitt med lodde problemer grunnet dritt på tuppen uten at jeg selv viste at det hadde noe å si.

                    lodde fester seg bare ikke i tuppen, og tar lang tid og varme den opp.

                    kansje jeg skal kjøpe meg nye tupper, eller vertfall den gull stålull rense greia som obelix snakka om

                    takk for tips.
                    MvH Marius Leirdal

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Margarus View Post
                      har selv slitt med lodde problemer grunnet dritt på tuppen uten at jeg selv viste at det hadde noe å si.
                      lodde fester seg bare ikke i tuppen, og tar lang tid og varme den opp.
                      kansje jeg skal kjøpe meg nye tupper, eller vertfall den gull stålull rense greia som obelix snakka om ....
                      Vær forsiktig og unngå for mye bruk av "stål ull", dette er et slipemiddel som kun skal brukes hvis du har en oksidering som svampen ikke greier å fjerne.

                      Den største grunnen til at selve tuppen av spissen blir oksidert er dårlig vedlikehold og at bolten står slått på over lengre tid uten at den brukes.

                      Her er noen huskeregler som gir spissen et langt liv:
                      • Slå av loddebolten når den ikke er i bruk - lar du den stå på så "gnager" dette på spissen. En moderne loddebolt varmes raskt opp og det har ingen hensikt å la bolten stå på hele dagen!
                      • Rens tuppen i en fuktig svamp før og etter du lodder et punkt, legg litt tinn på spissen slik at den ikke står "tørr" i stativet.
                      • Når du er ferdig med dagens lodding renser du tuppen i svampen og legger på friskt loddetinn, derefter så slår du av bolten uten å fjerne tinnet. Tinnet vil da legge seg som en beskyttelse som hindrer korrodering og denne hinnen er enkel å fjerne neste gang du skal bruke bolten!
                      • Ingen grunn til å ha 450˚ i spissen når de fleste loddinger greier seg med 300-360˚
                      • Skulle du få et "mørkt" punkt på selve spissen og dette ikke lar seg fjerne med svampen så kan du stikke spissen forsiktig inn i et spesielt "stålull" lignende middel som kan kjøpes hos de som selger loddebolter.
                      • Ikke bruk noen form for sandpapir, fil e.l. på tuppen - det vil garantert ødelegge den!!
                      • Ikke bruk spissen som "brekkjern" eller lignende!
                      • Ikke bruk spissen til noe annet enn lodding - skal du kutte eller lage hull v.h.a. varme så gjør det med en defekt spiss (bruker du god spissen så vil du garantert ødelegge den)!


                      Hvis du følger disse enkle reglene vil du ha en perfekt spiss i lang tid og hver lodding blir en fornøyelse.
                      Last edited by Quadrocopter; 24-02-10, 10:51.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by obelix View Post
                        Skjønner at det er noe off topic da det ikke gjalt tuppen , men når det gjelder å rengjøre tuppen selger claus olson gullfarga stålull med beholder til dette formålet man drar tuppen nedi mens loddetinnet som er igjen på tuppen detter nedi mellom "stålullet" og ned i beholderen genial
                        Bruker kun denne typen og ikke svamp, fungerer gull..
                        -Jim Johansen-
                        Flyklart:
                        Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                        Under construction:
                        Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                        Comment


                        • #13
                          Fungerer sikkert som gull når det kommer til rensing, men reduserer drastisk levetiden på spissen!

                          Comment

                          Working...
                          X