Unconfigured Ad

Collapse

trenger tips om bygging

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • uylum
    • Aug 2004
    • 38

trenger tips om bygging

jeg fikk 4 fly av onklen min for et parr månder siden... :P
    Alle må bygges bygge er gøy det men jeg vil ut og fly!
    er snart ferdig med å bygge et seilfly 220cm vingespenn
    men jeg sliter lit med det å legge på sån film
    noen som har non tips?
    har noen andre bygge tips vil jeg gjerne lese om det og
    er lit nybyner ennå har holdt på i d små, i 4-6år
    flyyy *sikle sikle*
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6935

På filmrullene ligger det normalt vedlagt ei bra bruksanvisning. God ide å titte der.
    Har du lyst å lese på PC`en finner du litt her: http://smoothair.ca/articles.htm
    Lykke til
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Mossie69
      • Apr 2002
      • 684

For det første, du må fjerne plastfilmen på baksiden av trekket før du begynner med strykejern/hårføner. (ikke spør hvorfor jeg nevner det.....)

Test hvor varmt jernet skal være ved å legge små biter film på det. Filmen skal trekke seg rolig sammen, ikke krølle og permanent misfarge. Smelter den er det ALTFOR varmt...... Filmen har et lim på baksiden som aktiveres av varmen, i tillegg til at den trekker seg sammen. Det er derfor viktig å sjekke at du har riktig varme. Spør på butikken, evt. les på lappen som fulgte filmrullen.

Store balsaflater (vingeplanking, kroppsider etc.) bør pusses og støvsuges. Det finnes også stoffer du kan prime balsaen med for at filmen skal lime seg bedre fast.

Men før du gjør det, her er noen tips.
      For trekking av vinger må du legge ut vingen på filmen, og så klippe ut den biten du trenger. Klipp ca 2-3 cm større på alle sider enn det du trenger (etterhvert som du lærer kan du ha mindre margin).
      Trekk undersiden først og bruk strykejern el. for å feste filmen til spanter, forkant og bakkant.
      Dersom du har planking på deler av vingen lønner det seg å feste filmen på denne med strykejernet. Det som er vanskelig er å få til dette festet samtidig med at filmen ligger riktig på resten av vingen. Og du skal få ut alle luftbobler. "Umulige" luftbobler fjerner du ved å stikke hull idem (eller skjære gjennom med skarp kniv) og så bruke jernet på nytt.
      Tilslutt trekker du oversiden og lar skjøten over forkanten slutte på undersiden av vingen.

For kropp og hale (og andre flater) gjør du det på samme måte, klipp en bit som er større en flaten du skal dekke. Legg biten på og ta hull der ting stikker ut (f.eks strikkfeste for vinge) før du fester filmen. Jeg pleier å ta bunnen først, deretter sidene og tilsist toppen.Det lønner seg å starte på midten og stryke utover. Ta deg god tid og prøv å få ut mest mulig luft.

Der du har kurver må du kanskje skjære noen strimler i filmen og la dem overlappe hverandre.
      Anders Valland
      Trondheim

Comment

• Mossie69
        • Apr 2002
        • 684

NB! VIKTIG!!

Når du jobber med vinger og film så MÅ du alltid sjekke om vingen er rett etter at du er ferdig og filmen er kald. En seilflyvinge er mindre vridningstiv slik at den er mer utsatt for vridning.

Hvis du har vridd vingen under betrektningen så må du få festet den på et eller annet vis slik at den har den formen den skal ha, og deretter varme både under- og overside på nytt. Dette vil føre til at filmen "slipper taket" og tilpasser seg formen på vingen.

En måte å gjøre det på er å får en kompis til å holde og vri mens du bruker føner for å varme. Prøv litt om gangen og sjekk ofte så du ikke vrir andre veien.

Dette kan også være et problem på haleflater som gjerne har enda mindre vridningstivhet enn vinger.
        Anders Valland
        Trondheim

Comment

• uylum
          • Aug 2004
          • 38

takk for gode tips kommer til å legge ut bilder av resultatet
          flyyy *sikle sikle*

Comment

• Flue
            • Oct 2003
            • 902

Kanskje det står noe her?...: http://www.quicktechhobby.com/articl...king_finis.htm
            Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
            er der ingen der kender dem.

Comment

Working...