Announcement

Collapse
No announcement yet.

Loddespørsmål.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Loddespørsmål.

    Jeg har et problem med loddingen min.Det legger seg på et sort belegg(Sot?)på spissen når jeg lodder.Det virker som varmen har problemer med å trenge gjennom dette belegget,slik at jeg må varme veldig lenge.Da bolten var ny,smeltet tinnet mye raskere.Loddebolten er på 30 w,Claes Ohlsson.
    Loddetinnet er kjøpt på biltema,1mm i diam..Jeg prøver å lodde servoledninger,men det tar tid før tinnet smelter,og en skal jo helst ikke varme for lenge.
    Har en annen loddebolt på 60 W,som oppfører seg likedan.
    Noen som har noen synspunkter på dette?Er helt feil loddbolt,eller er tinnet for dårlig,eller er det begge deler det er noe i veien med?

  • #2
    Jeg pleier å pusse av tuppen på bolten med litt sandpapir før jeg begynner å lodde.. Viktig at tuppen er blank og fri for smuss.
    Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

    Comment


    • #3
      Jeg sleit med lodding helt til jeg kjøpte Biltemas rimelige, og til de fleste amatørers bruk, fine loddestasjon. Claserns loddebolter bruker jeg kun til å krympe krympeplast og lage hull i betrekning.
      Anders Eiebakke
      90078513

      Comment


      • #4
        Originally posted by jstn View Post
        Jeg pleier å pusse av tuppen på bolten med litt sandpapir før jeg begynner å lodde.. Viktig at tuppen er blank og fri for smuss.
        Nei, Nei, Nei..............
        Ikke puss spissen med sandpapir eller tilsvarende harde ting!!!!!

        Her er info fra en annen tråd som omtaler problemet.
        Ja, belegget kommer av for dårlig rengjøring eller at du har brukt spissen til noe annet enn lodding. Mange bruker spissen som et brekkjern noe som garantert ødelegger den.
        Alle spisser (på loddebolter av litt kvalitet) er belagt med en spesiell legering. Hvis denne slites av eller går i stykker så begynner spissen å korrodere og vil etter hvert spises opp og forsvinne.
        Hvis du har et oksyd belegg så bruk en fuktig hard svamp som tåler varme (finnes i de fleste butikker som selger bolter) og gni tuppen i denne til den blir ren.
        Hvis den ikke blir ren så kan du til nød kjøpe en spissrens som ser ut som en bylt med stålull (gull farget) og som du stikker spissen ned i, denne vil gnage av oksydet men stadig være såpass varsom at den ikke ødelegger belegget på spissen.

        Hvis du har noen dyre spisser som har fått et hull i legeringen så finnes det noen kjemiske stoffer som man legger på der hullet er og disse vil reparere legeringen og du vil dermed kunne bruke spissen noe lenger, men dette er heller ikke billig.
        Hvis ikke dette hjelper så er spissen klar for utskifting.

        Ikke bruk noen form for sandpapir eller fil på tuppen - det vil garantert ødelegge den!!!!!

        Hvordan preparere spissen slik at den ikke oksiderer:

        * For hvert lodde punkt tar du å renser tippen i svampen og legger på nytt tinn slik at den er blank og fin.
        * Når du er ferdig med dagens lodding renser du tuppen i svampen og legger på friskt loddetinn og så slår du av bolten uten å fjerne tinnet. Dette vil da legge seg som en beskyttelse å er enkelt å fjerne neste gang du skal bruke bolten!


        Hvis du følger disse enkle reglene vil du ha en perfekt Spiss i lang tid og hver lodding blir en fornøyelse.
        -Frank-
        Mer info finner du i denne tråden
        Last edited by Quadrocopter; 23-02-10, 22:37.

        Comment


        • #5
          Bruk en fuktig klut/svamp og tørk vekk det svarte(svidd harpiks) fra loddespissen.
          Kun i ekstreme tilfeller må du bruke sandpapir, og tilsett liddetinn raskt på spissen om du gjør det.
          Spissen oksyderer lett når den er slipt, dette viser seg som "perler" som ikke henger fast på spisen, tinnet skal flyte lett.
          -63.
          Graupner MC
          JR
          Multiplex
          Turnigy.
          Fly, alt for mange.

          Comment


          • #6
            Mine lodde regler: (Skrevet på engelsk for RC Groups, gidder ikke skrive på ny...)

            If you're not sure if the tip is clean enough, then it is not clean.
            If you can't clean the tip with only solder and a moist sponge, then it can't be cleaned.
            If you think you don't have enough heat, use a larger tip.
            If you still think you need more heat, you don't. Use a larger tip.
            If it looks like you used too little solder, it's good.
            If it looks like you used too much, you used WAY to much
            If you touch the joint twice with the iron, start over.
            If you're not sure if it is a good joint, then it isn't.
            If you try again and have to ask someone if it is good now, then it isn't.

            Litt overkill for hobbybruk, men...

            Comment


            • #7
              Som nevnt nedenfor så bruker de fleste for varm loddebolt noe som ødelegger tuppen raskere.
              Mange som lodder opplever at tinnet smelter dårlig og pøser på med varme, men en av hovedgrunnene til at loddetinnet smelter dårlig er at man bruker feil type.
              Velg et litt dyrere loddetinn av et anerkjent merke og du vil oppdage at dette er dag og natt i forhold billig variantene.
              Et greit generelt loddetinn er f.eks dette fra ELFA

              Styr unna billigtyper som f.eks selges på Biltema, du kan til nød bruke dette tinnet til grovlodding på f.eks feite kabler osv. hvor man bruker en grov kraftig loddebolt, men aldri til fin lodding / elektronikk.

              Her er en liten tabell over smeltepunktet for de forskjellige tinn legeringen som brukes:
              • 60/40 tinn: består av 60% tinn og 40% bly, tinnet smelter ved helt 190°C, og er helt stivt når det er kjølt ned til 182ºC. Dette er det mest vanlige tinnet å bruke for oss "hobby brukere"
                Spiss temperatur bør ligge rundt 310-320ºC
                .
              • 50/50tinn: består av 50% tinn og 50% bly, tinnet smelter ved helt 216ºC, og er helt stivt når det er kjølt ned til 182ºC.
                Spiss temperatur bør ligge rundt 320-390ºC
                .
              • 63/37tinn: består av 63% tinn og 37% bly, tinnet smelter ved helt 182ºC, og er helt stivt når det er kjølt ned til 182ºC.
                Spiss temperatur bør ligge rundt 310-320ºC
                Dette tinnet er litt spesielt siden overgangen fra flytene til stiv for er 0 grader. tinnet kan brukes i områder hvor komponenten ikke tåler varme over lengre tid - varmes raskt opp -> flytende -> kjøles raskt ned fast.
                .
              • Det finnes nå en hoved gruppe til - blyfritt tinn, her varierer smelte temperaturen og man bør følge anvisningene til produsenten.
                Dette tinnet krever også normalt en spesiell tipp på loddebolten.
                RoHS direktivet setter krav at blyfritt tinn brukes i kommersielle tilgjengelige produkter i Europa men dette gjelder ikke for oss hobby brukere så vi kan stadig vekk bruke blylegeringer
              Last edited by Quadrocopter; 24-02-10, 12:23. Reason: editert bolt temp på 50/50

              Comment

              Working...
              X