Unconfigured Ad

Collapse

Smartfly cutoff?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Snowtam
    • Jul 2008
    • 136

Smartfly cutoff?

Bare lurer på om jeg kan bruke denne: http://www.smart-fly.com/Products/Ignition/ignition.htm

På alle type motorer, eller i dette tilfelle 150cc?
  • Jostein
    • Jan 2008
    • 1161

Originally posted by Snowtam
    Bare lurer på om jeg kan bruke denne: http://www.smart-fly.com/Products/Ignition/ignition.htm

På alle type motorer, eller i dette tilfelle 150cc?
    Den kan brukes på alle typer motorer med elektronisk tenning.
    Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

Comment

• joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6935

Står ikke noe om max motorsize der...
      En 150ccm tenning drar mer strøm enn en 50ccm, men den bør fungere tror jeg sikkert.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Snowtam
        • Jul 2008
        • 136

Okei, men da regner jeg med at det funker greit

Forresten, holder det med et vanlig 4,8v 2000 mah batteri? (3w 150cc) (håper det, har allerede festet det noe skikkelig) :P

Comment

• torqueflite
          • Sep 2008
          • 48

Originally posted by joo
          En 150ccm tenning drar mer strøm enn en 50ccm
          Javel, og hvordan forklarer du det?

Comment

• Sniper
            • Nov 2005
            • 1386

Originally posted by torqueflite
            To tennplugger trekker mer enn én?
            Geir

3D plane - 1D brain

Comment

• Olavjoergensen
              • Jun 2005
              • 2208

2 tennplugger trekker nesten dobbelt så mye strøm som et singel tenningsanlegg.
              Olav Jørgensen
              Low & fast

Comment

• torqueflite
                • Sep 2008
                • 48

Det har strengt tatt ikke noe med sylindervolum å gjøre, ei heller med sylinderantall.

Hvis begge sylindre tenner samtidig, slik som på en tosylindret totakter med felles veivhus, så har man i realiteten to paralelle tenningsanlegg - da vil 1+1=2-tanken stemme, men hvis det er sekvensiell tenning er strømtrekket likt uansett antall tennplugger.

Comment

• Olavjoergensen
                  • Jun 2005
                  • 2208

Det har strengt tatt ikke noe med sylindervolum å gjøre, ei heller med sylinderantall.

Hvis begge sylindre tenner samtidig, slik som på en tosylindret totakter med felles veivhus, så har man i realiteten to paralelle tenningsanlegg - da vil 1+1=2-tanken stemme, men hvis det er sekvensiell tenning er strømtrekket likt uansett antall tennplugger.

Volum har ingenting å si, men sylinder antall avgjør dette på elektroniske tenningsanlegg.
                  Har flere av begge typer og både i manualen og i praksis så stemmer følgende : flere plugger bruker mere strøm. Enkelt å greit.
                  Tok kanskje litt i når jeg skrev nesten dobbelt så mye, er bare rundt 50% mer på en dobbel tennings anlegg
                  Olav Jørgensen
                  Low & fast

Comment

• torqueflite
                    • Sep 2008
                    • 48

Strømforbruk (Ah) og strømtrekk (A) er ikke det samme. forskjellen ligger i tidsenheten (h).
                    Utgangspunktet for diskusjonen var strømtrekk.

Comment

• Olavjoergensen
                      • Jun 2005
                      • 2208

Strømforbruk (Ah) og strømtrekk (A) er ikke det samme. forskjellen ligger i tidsenheten (h).
                      Utgangspunktet for diskusjonen var strømtrekk.

Elektrobiten kan jeg selv, med utdannelse på området så jeg blander ikke noe der.
                      Både Ah, og A er høyere.
                      Strømtrekket i ampere er høyere og forbruket i Ah er selvføleglig også høyere av den grunn.
                      Stemmer i henhold til manual og praksis, målt med amperemeter og "Mah counter"
                      Olav Jørgensen
                      Low & fast

Comment

• Snowtam
                        • Jul 2008
                        • 136

Hva man ikke lærer..

Det eneste jeg lurte på, var egentlig om det holdt med et vanelig 4.8 v 2000 mah batteri til tenning. Står på cdi`n at den ikke skal ha mer enn 4.8 i alle fall. Også skjønte jeg at det var greit å bruke smart-fly sin cutoff

Comment

• torqueflite
                          • Sep 2008
                          • 48

Olav:

Gjelder det paralelle eller sekvensielle tenningsanlegg? Jeg kan ikke helt skjønne hvorfor et sekvensielt tenningsanlegg skulle øke strømtrekket med flere tennplugger.

Comment

• Olavjoergensen
                            • Jun 2005
                            • 2208

Olav:

Gjelder det paralelle eller sekvensielle tenningsanlegg? Jeg kan ikke helt skjønne hvorfor et sekvensielt tenningsanlegg skulle øke strømtrekket med flere tennplugger.
                            Det vet jeg ikke forskjellen på!
                            De jeg har er til boxere med både 1 plugg og 2 plugger pr.sylinder
                            Olav Jørgensen
                            Low & fast

Comment

• Jostein
                              • Jan 2008
                              • 1161

Olav:

Det spiller ingen rolle hvilket tenningssystem den har..
                              Èn tennplugg = èn lengde elektroene må hoppe(motstand), to tennplugger = dobbel lengde(økt motstand).
                              I tilfelle paralell tenning vil det da kreves økt spenning, noe som også krever mer strøm.
                              Ifht. sekvensiell tenning dobler man bare antall tenninger, noe som logisk også trekker mer strøm.

Originally posted by Snowtam
                              Hva man ikke lærer..

Det eneste jeg lurte på, var egentlig om det holdt med et vanelig 4.8 v 2000 mah batteri til tenning. Står på cdi`n at den ikke skal ha mer enn 4.8 i alle fall. Også skjønte jeg at det var greit å bruke smart-fly sin cutoff
                              Jeg brukte 6V, 2100mah på min 50CC motor. Mener å huske batteriet tok imot rundt 200mah etter 3-4 flyturer. Sikkert vanskelig å bruke dette som noe referansepunkt, men om du lader for hver gang du kommer hjem fra stripa så ser jeg ikke for meg at du går tom
                              Sikkert noen andre som har bedre kunnskaper enn meg på området.
                              Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

Comment

Working...