Unconfigured Ad
Collapse
Propell - VIKTIG
Collapse
X
-
Den måten å balansere på ville jeg ikke brukt, fordi løsningen ikke finner det eksakte senteret av propellen. Jeg bruker en Dubro Tru-turn, en rimelig og god balanserer. For det andre foretrekker jeg å slipe/skjære eller bruke CA istedenfor tape.Anders Eiebakke90078513 -
jeg bruker denne, er magnet på hver side sånn at dn snurrer meget lett
trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
homemade quad med diverse elektronikk.
noen depronkjerrer.
futaba10c 2.4ghz.
radiostyrte bilær med reservedeler liggende klartComment
-
Husk også å sjekk om bladene track'er riktig - på tynne plastpropeller så beveger bladene seg ofte i 2 baner noe som er like ille som ubalanse.
Tracker de feil så kan du prøve å bøye på bladet eller varme forsiktig opp for så å bøye men du ender som regel med at den havner i søpla.....
jeg bruker denne, er magnet på hver side sånn at dn snurrer meget lett
http://www.hobbycity.com/hobbyking/s...idProduct=7702
Har både HK og Dubro'en og det er som dag og natt!
Der HK balansereren viser ok dunker propellen i bakken på Dubro'en - magnetene gir alt for stor motstand!
Har du en HK balanserer så bruk akslingen å legg den på to barberblad og du har plutselig en balanserer som er 2-3 ganger mer fintfølsom.Last edited by Quadrocopter; 08-03-10, 10:09.Comment
-
Comment
-
har ikke hatt proplemer med å fly etter jeg har ballansert mine med min HK ballanser, så jeg personlig velger å fortsette å bruke den, skal sies at jeg ikke har mindre enn 10" propellertrex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
homemade quad med diverse elektronikk.
noen depronkjerrer.
futaba10c 2.4ghz.
radiostyrte bilær med reservedeler liggende klartComment
-
På modeller med liten propell og høyt turtall (f.eks. pylon racer) som krever ekstremt nøyaktig balansering, så kan det være vanskelig å få det bra nok med med slike vektstang baserte løsninger. Spesielt siden det gjerne er litt ubalanse i propellfester og slikt også.
Den enkleste og beste etter min mening er metoden hvor du lar propellen være montert på flyet og merker et blad med en tusj. Så starter du motoren mens du holder fast i flyet nær motorfeste. Kjenn etter vibrasjoner og hør på lyden. Puss vekk litt av baksiden på propellbladet du merket med tusjen og kjenn om det blir mer eller mindre vibrasjoner. Blir det mer vibrasjoner så pusser du vekk på motsatt blad. Med litt tålmodighet så gir dette veldig bra resultat. Du kjenner og hører med en gang når propellen er "perfekt".Comment
-
hmm kansje jeg skal invistere i en slik dubro sak da.
har flydd fuel fly fra 6" til 14" propeller, mest apc fra HK. har til nå aldrig eid en balanserer eller tenkt på å balansere di.
har ikke merket noe unoter på flyging heller.
er det lyder , vibrasjoner man skal lete etter på fuel fly når en prop er dårlig balanse?MvH Marius LeirdalComment
-
[QUOTE=Margarus;235625]
.
.
.
har til nå aldrig eid en balanserer eller tenkt på å balansere di.
har ikke merket noe unoter på flyging heller.
.
.
QUOTE]
Alle propeller bør balanseres men perfekt det blir det aldri. Det vil alltid vere "litt"
ubalanse på en eller annen måte. Det er bare snakk om hvor nøyaktig det er mulig
å måle/få det. F.eks festes propellen med strikk eller O ring så er det vanskelig
å få det prefekt. Propell vil også flekse litt under harde manøvrer, på elektro
fly kan dette høres er lagrene slitt så høres dette ekstra.
Odd H.Comment
-
Har du en spinner som har et separat klemmestykke så er det bare å bruke samme metode som med en vanlig propell.
Bare pass på at bladene står ca i den posisjonen de skal være i når de er fullt utfoldet (der de er når du flyr), videre MÅ bladene tracker riktig, d.v.s. at tuppen på bladene passere gjennom eksakt samme punkt når du vrir på akslingen.
Har du en løsning hvor spinner å klemmestykke henger sammen så blir det litt verre, en mulighet her er å bruke en løs aksling med samme diameter som motoren, spenne spinneren fast på akslingen å stikke den inn i sidehullet på DUBRO'en.
Fant et par bilder på nettet som viser hva jeg mener, det siste er med et rotorhode til heli men prinsippet er det samme.
Sikkert andre metoder også men disse fungerer for meg.Last edited by Quadrocopter; 01-04-10, 16:48.Comment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment