Unconfigured Ad

Collapse

CA Debonder (Fjerning av CA-lim...)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Alfalfa
    • Jul 2002
    • 988

CA Debonder (Fjerning av CA-lim...)

Har forhørt meg litt rundt om det er mulig å skaffe såkalt CA-DeBonder, dvs. en remedie for å kunne løsne ting som er limt med ZAP...
    Fikk høre at det inneholdt så mye skumle greier at det ikke var lov å selge i Norge.. (Næææh!! Finnes det forbud i Norge??)

Så for meg at Hornet'en måtte smake skalpell og baufil når deler skulle byttes..

Fikk så høre fra en på stripa at han mente han hadde sett noe sånt på fargehandleren i byen..
    Tok da mot til meg og trasket innom Bjørvik Fargerike i Sandefjord og hva fikk jeg se?? Jo.. På disken foran meg sto det en liten gul flaske å ventet på meg...

Den har betegnelsen "Nissen Turbo Oppløser".... And nothing else...
    Jeg tenkte at dersom den ikke funket på limet, så hadde jeg iallefall noe jeg kunne bruke når nissen kommer og han ikke har med seg noe.....!

Men.. Den fungerte iallefall veldig bra på CA! (Nissen må jeg vente på..)
    Jeg prøvde noen dråper på Hornet'en og ventet ca. et kvarter.
    De delene som ikke hadde falt av allerede, var det bare å bryte lett bort, uten skader. Det kan virke som om delene som hadde blitt festet med zap+kicker trenger noe mere "Nissen Turbo Oppløser" enn de som var blit limt med ren zap.

Limet etterlot seg en slags seig gul gugge som mest av alt ligner på gammel majones (vanlig type, ikke lett), men et lite tørk med rødsprit var alt som skulle til for å få tilbake fordums prakt på karbondelene..

Flasken kostet 99,- (da inkl. alle avgifter, skatter og gebyrer til staten) og selv om den ikke er stor så virker den alikevel drøy, i og med at det ikke var mange dråpene som skulle til for å løsne ganske mye.

Jeg har nå fått et nytt "må-ha" produkt på hobbyrommet og anbefaler alle som måtte ha behov for en angremulighet ved lettfeldig og lystig omgang med zap og evt. andre lynlim.

En liten advarsel.. Jeg tok av doseringsspissen ved en feiltagelse da den satt fast i lokket på flasken, og da jeg sølte litt på byggebordet så oppdaget jeg at den faktisk oppløser mer enn lim og nisser.. Lakk var heller ikke spes. tøff når denne guffen kom på besøk..

Hvordan den funker på ev.t. igjenlimte øyelokk, fingre etc. vites heller ikke..

Det kan også sies at den lukter litt hm... gjennomtrengende.. og at den fordufter minst like fort som stygge damer på byen etter 12 øl...
    Attached Files
  • tahustvedt
    • Feb 2004
    • 4601

Genialt navn!

Aceton (eller hvordan det skrives) fungerer visst også bra.

Comment

• airbatix
      • Dec 2001
      • 51

jeg har en annen sak, Cyanofree. Bestilte den via jobben.

Ifølge inneholdet er det bare Nitrometan, <50%

Mvh Knut
      --
      Knut Dahl
      Getting High By Flying Low

Comment

• Niklas
        • Sep 2003
        • 899

Aceton selges ikke lenger... forbudt det også

Men pappa har litt på lur . Da vet jeg det.

Alfalfa: Skriv mer på den måten! Ler meg ofte skakk!

Comment

• Vingemutteren
          • Jul 2002
          • 2421

Originally posted by Ostnik

Merklig, for jeg har to liters flasker på hylla og på jobben kjøper vi stadigt inn mere etter hvert som det forbrukes (i 1 liters flasker vel og merke).

Støtter Niklas i denne, synes vi har det fint nå.
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• Niklas
            • Sep 2003
            • 899

Originally posted by Vingemutteren
            Originally posted by Ostnik

Merklig, for jeg har to liters flasker på hylla og på jobben kjøper vi stadigt inn mere etter hvert som det forbrukes (i 1 liters flasker vel og merke).
            Kona til naboen(jepp, det var Airborne jeg mente) fikk ikke tak i fordi det var "for skumle saker" i det.

Støtter Niklas i denne, synes vi har det fint nå.
            Mamma lo seg også skakk!, jeg viste henne det mens hun vasket maling av hendene og da ble det vått rundt vasken gitt! :lol

Comment

• Alfalfa
              • Jul 2002
              • 988

Vasking av maling??

Prøv den nye "Nissen Turbo Oppløser"... Malingen renner av som ketchupen på pølsa 17. mai!!!

Men.. Hvis det viser seg at du har blitt lurt og at det faktisk var mamma som kom med pakkene på juleaften, og at hun ikke var på do med magetrøbbel alikevel....... You're in trouble, mister!

Sjekk derfor NØYE hvem som faktisk har levert julegaver før denne prøves!

Hvis ikke så kan mamma fort gå i oppløsning.....

Comment

• Niklas
                • Sep 2003
                • 899

Stakkars mamma!

Nå måtte jeg le igjen!

Comment

Working...