Announcement

Collapse
No announcement yet.

Loddebolt problematikk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Loddebolt problematikk

    Jeg har loddet noen år nå, men i det siste så har jeg fått et problem, som jeg ikke skjønner noe av.

    Lodde utstyr jeg har:
    Biltema loddestasjon koster vel 799,- med long life spiss
    Dremel versatip gass dreven

    Det som skjer er at boltene blir sotet på tuppen og jeg får ikke tinnet til og smelte på bolten, jeg har prøvd og pusse av sotet forsiktig uten og ødlegge legeringen, og da får jeg noen fine loddinger før spissen er sotet igjen.
    Loddetinnet jeg bruker er av biltema sort, kan det være dette som lager problemer ?

    Jeg har lest at tinn med sølv i skal være bedre, men jeg har ikke funnet noen plass og kjøpe dette, kunne kanskje fått noen anbefalninger på loddetinn.

    Lodde fett har jeg brukt en gul tube fra "BERA" men jeg har kuttet denne mer ut pga det er syre i den og kanskje det kan være derfor tuppen er blitt sotet.
    Hadde vært flott med et alternativ til dette loddefettet, føler tinnet trekker bedre inn i ledningene når jeg lodder med loddefett.

    takker for svar.
    Min Hjemmeside..

    http://sveininge.iflogg.com

    Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

  • #2
    Originally posted by sveininge View Post
    Det som skjer er at boltene blir sotet på tuppen og jeg får ikke tinnet til og smelte på bolten, jeg har prøvd og pusse av sotet forsiktig uten og ødlegge legeringen, og da får jeg noen fine loddinger før spissen er sotet igjen.
    Loddetinnet jeg bruker er av biltema sort, kan det være dette som lager problemer ?
    Hvis den blir sort på tuppen så kommer det høyst sannsynlig av at du har for høy temperatur eller at legeringen er ødelagt
    Arbeids-temperaturen for loddebolten ved bruk av normalt tinn skal være ca 360-380 grader, har du mulighet så sett loddestasjonen til dette.

    Videre bør du alltid legge på loddetinn på spissen mellom hver lodding. Dette legger seg som en beskyttende hinne og fjernes ved å dra spissen gjennom den fuktige svampen før du lodder.

    Vær også påpasselig med å slå av loddestasjonen når du ikke bruker den - den bør ikke stå på hele dagen. Moderne stasjoner har hurtig oppvarming av tippen.

    Jeg har lest at tinn med sølv i skal være bedre, men jeg har ikke funnet noen plass og kjøpe dette, kunne kanskje fått noen anbefalninger på loddetinn.

    Lodde fett har jeg brukt en gul tube fra "BERA" men jeg har kuttet denne mer ut pga det er syre i den og kanskje det kan være derfor tuppen er blitt sotet.
    Hadde vært flott med et alternativ til dette loddefettet, føler tinnet trekker bedre inn i ledningene når jeg lodder med loddefett.
    En god lodding er avhengig av et godt loddetinn!
    Til lodding av vanlig elektronikk (og små ledninger) kan jeg anbefale 0,8-1,0mm loddetinn med 60/40 blandeforhold Bly/tinn - denne koster litt mer enn "Biltema" produktene men er milevis bedre!

    Styr unna alt som heter syre baserte fluss middler!!!!
    Fluss middel som er gode og ikke ødelegger elektronikk og bolt er ikke billige men skal du ha et bra middel så kan du bruke f.eks denne.


    Styr unna Biltema loddetinnet på den grønne trommelen - foruten å være et dårlig produkt så er dette tinnet også blyfritt og blyfri lodding krever egne loddespisser og høyere temperatur.

    Videre kan du lese mer om tinn, lodding og boltpleie i denne tråden:
    Last edited by Quadrocopter; 24-05-10, 17:32.

    Comment

    Working...
    X