Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pushrods til modellfly av sveisetråd.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Pushrods til modellfly av sveisetråd.

    Hallo
    Jeg har drevet med modellfly i noen år, men hobbyen ble lagt på hylla for 18 år siden, jeg har for et par år siden gjenopptatt hobbyen. driver nå og bygger fly. Husker da jeg drev med fly sist i 16 års alderen at jeg lagde pushrods av sveisetråd 2 mm rette stenger som jeg gjenget opp for å feste linker. Jeg har fremdeles mitt 2mm gjengestål. Men har store vansker med å få tak i de rette 2mm sveisepinnene som var kobberbelagte. Noen som vet hvor jeg får tak i disse pinnene?
    MVH
    Eystein

  • #2
    Vet ikke hvor man får kobberbelagte sveisepinner, men kan du ikke bruke 2mm gjengestag? Jeg bruker det, også skrur jeg de inn i et karbonrør. Blir stivt som bare det..
    Trond Winger, søndagsflyger

    EG MX2 106"
    Ultimate 71"/DLE55
    GB Yak55 2.2M/DLE55

    Comment


    • #3
      Originally posted by trowin View Post
      Vet ikke hvor man får kobberbelagte sveisepinner, men kan du ikke bruke 2mm gjengestag? Jeg bruker det, også skrur jeg de inn i et karbonrør. Blir stivt som bare det..
      hørtes bra ut, hvor kjøper du 2mm gjengestag, får du de på Chlas ohlson?

      Comment


      • #4
        Har handlet dem på elefun, har ikke leita andre steder. Kan vel sikkert få dem på en jernvarehandel som er godt utstyrt også. Vi er ikke utstyrt m Chlas`ern på Hadeland, så jeg vet ikke

        Her er linken:

        DB378 12 - Søk på elefun.no - Radiostyrt hobby"%20Fully%20Threaded%20Rods%20(2-56


        Er i overkant av 2mm, bruker 4x2,0x750mm karbonrør på de..
        Last edited by trowin; 27-11-10, 12:47.
        Trond Winger, søndagsflyger

        EG MX2 106"
        Ultimate 71"/DLE55
        GB Yak55 2.2M/DLE55

        Comment


        • #5
          Kan jo bruke TIG "sveisetråd". Dette er kobberbelagte stenger som du får i mange dimensjoner!
          På jobb har vi iallefall 2,4mm. Som i ditt tilfelle hadde vert fint, siden du skal gjenge til M2.
          Mener de heter ER70S. Dette får du kjøpt på Tools eller steder der de selger sveiseutstyr!
          GOMFK -|:|- Geir Olav Nilsen -|:|- VFKM
          sigpic



          Comment


          • #6
            Originally posted by lillejon78 View Post
            hvorfor tar du ikke TIG-TRÅD? disse finnes i 2mm og 2.4mm jeg bruker selv disse trådene når jeg lager stenger, bruker 309 og 316 pinnene, disse er blanke og rustfrie
            Dette svaret fikk jeg av lillejon78 da jeg dreiv og leita i denne tråden:

            Gjenge opp pianotråd; få ut spenninga/"av-herde" -fåkke til!! - (MFN) ModellflyNytt.no
            Jo Skavhaug

            ..sånn ca..

            Comment


            • #7
              Hvis du skal gjenge ville jeg gått for carbon-stål, disse er kobberfargede. 309 og 316 blir fort vanskelig å gjenge siden det er så seigt stål.

              Bare spør etter svart TIG-tråd hos Tools eller ett lokalt verksted.
              Hilsen Rune Marcussen

              MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
              T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
              JR DSX9

              Fitjar Modellflyklubb
              ---------------------------------------------------------------------------
              Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

              Comment


              • #8
                eller sykkel eiker kan du også bruke!
                Tor Helseth
                Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                Comment


                • #9
                  en annen ting som også funker fint er faktisk strikke pinner ..om det holder med 2 mm vet jeg ikke men har brukt 3mm og gjenget disse ...stivt og lett...det er jo alu
                  Rune Gjelsnes
                  Vikersund
                  92624841

                  Comment


                  • #10
                    når du skal gjenge disse TIG-trådene så bruk godt med skjære/gjenge-veske, for det blir fort varmt om du ikke får tak i så kan jeg ta med noe fra jobb å sende til deg
                    trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
                    trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
                    arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
                    PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
                    homemade quad med diverse elektronikk.
                    noen depronkjerrer.
                    futaba10c 2.4ghz.
                    radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

                    Comment


                    • #11
                      eller bare kjøpe dem ferdig.........

                      Ulempen er at det er imperial gjenger så du må kjøpe noen US clevis samtidig...
                      Last edited by Quadrocopter; 28-11-10, 16:13.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Quadrocopter View Post
                        eller bare kjøpe dem ferdig.........

                        Ulempen er at det er imperial gjenger så du må kjøpe noen US clevis samtidig...
                        Ja eller bare kjøpe dem ferdig med M2 gjenger... hos rcpro.no

                        eller

                        hos globy.no
                        Last edited by Funnypark; 28-11-10, 22:53.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Funnypark View Post
                          Ja eller bare kjøpe dem ferdig med M2 gjenger...
                          Regnet med at det vare flere i Norge som hadde disse men jeg gadd ikke lete - har kjøpt fra Esprit tidligere - derfor.....

                          Comment

                          Working...
                          X