Announcement

Collapse
No announcement yet.

Balsa finer eller hva slags finer?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Balsa finer eller hva slags finer?

    Som tidligere nevnt i en annen tråd,så har jeg funnet ut at jeg må lage nye kroppsider+ noen spanter på en GP Extra 60 størrelse.Tanken min er å lage 3 mm balsa finer av 1 mm flak,limt med casco polyurethan lim.Tenkte at denne framgangsmåten er sikrest for å få helt rette og jevne flak.Men så ble jeg litt usikker på om dette blir stivt nok.
    Noen som kan si om dette blir sterkt nok,eller om jeg må bruke noe annet.Vet det finnes det som kalles flyfiner,uten at jeg vet hva den består av,poppelfiner,bjørkefiner.Har ikke lyst til å eksprimentere med glassfiber/kevlar/karbon i denne omgangen.

  • #2
    Nortrading har flyfiner både i Poppel og Bjørk. Nortrading - Produkter / Byggemateriell(Plyw) / Flyfiner (Plyw) / 2-13415 Bjørk flyfiner 1,2mm 0,5m 3 lag
    Smallsize har også flyfiner, men det står ikke hvilket tre som er brukt. Kvaliteten er bra, men det er vanskelig å definere hva som er sterkt nok. Solid blir det uansett etter min erfaring. Flyfiner har uansett en helt annen kvalitet og styrke enn "liteply."
    Jeg syntes det er vanskelig å kjøpe plater på postordre, da jeg liker å plukke ut de som er så rette som mulig. Men det går jo an å returnere hvis man ikke er fornøyd.
    Last edited by ArneH; 17-02-11, 09:35. Reason: ord
    Vennlig Hilsen
    Arne Husby

    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

    Comment


    • #3
      Finnes det noen som selger liteply i Norge?
      MVH

      Jon Gunnar Wold

      Comment


      • #4
        Liteply vet jeg ikke hvem som har men jeg har med hell kjøpt 0,4 flyfiner(bjerk) på finerfabrikken. Et flak på ca. 120x120 koster en 500 lapp, og du har for evig! Den bruker jeg til å lage "laminat" med balsa mellom i forskjellige tykkelser, perfekt til å lage enkeltkrommede paneler. Og litt avhengig av limtype: DET BLIR RÅSTERKT OG LETT! Se cowling og vinger på min Fokker F-2

        Comment

        Working...
        X