Announcement

Collapse
No announcement yet.

Reparasjon av halehjulsbrakett i plast

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Reparasjon av halehjulsbrakett i plast

    Dobbeldekkeren "Josephin" på bildet i profilen min har opp gjennom årene fått en del større og mindre skader som er blitt utbedret etter beste evne.

    Sist jeg var ute hadde jeg en noe stygg landing i sidevind og knakk braketten til halehjulet. "Nå får jeg bruk for Knoll-og-Tott-limet som jeg husket å ta med for en gangs skyld", tenkte jeg. Men feltreparsjonen var mislykket; limet trakk inn og limte fast akslingen til braketten. Trodde det var nok gammel olje fra den gang "Josephin" fløy med glødepluggmotor til at limet ikke skulle feste til akslingen.

    Hjemme ble alt demontert og rengjort. Under størknet blanding av lakserolje og sand fant jeg bokstavene "M M" som vel står for Mikro Mould, et engelsk firma som leverte alt av små plastdeler rundt 1980-tallet. Egentlig er det ganske utrolig at plasten har holdt så lenge. Skulle gjerne fløyet igjen til helgen så jeg har ikke tid til å bestille nytt - hvis det fremdeles er tilgjengelig.

    Akslingen ble rengjort og oljet og den avknekte delen av braketten limt på plass med to bittesmå dråper CA. Så må jeg forsterke med noe...1 mm pianotråd, kanskje, men den er så stiv og vanskelig å bøye til nøyaktig. På byggebordet ligger det en sikkerhetsnål som jeg bruker til å stake opp spissen på limtuber - den kan sikkert brukes. Tror like godt at jeg tar noen bilder og poster på forumet.
    Click image for larger version

Name:	Safety_pin.JPG
Views:	1
Size:	165.2 KB
ID:	629272Skal jo klippe av den enden jeg ikke bruker, da.Click image for larger version

Name:	Cracked_bracket.JPG
Views:	1
Size:	161.2 KB
ID:	629273Nærbilde av den knekte braketten og sikkerhetsnålen

    30 minutters epoksylim ble blandet og påført langs sikkerhetsnålen hele veien rundt. Innbiller meg at det er sterkere enn hurtigepoksy.
    Click image for larger version

Name:	Reinforcing.JPG
Views:	1
Size:	160.1 KB
ID:	629274Mens limet tørker siger det, så modellen blir snudd i forskjellige stillinger annet hvert minutt slik at lilmet renner dit jeg vil ha det.

    Så gjenstår det bare å se om reparasjonen holder i tredve år til.
    Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
    Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

  • #2
    Hvis det der funker, så er det en av de fineste reparasjonene jeg har sett!
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

    Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

    Comment


    • #3
      Det holdt ikke, det gitt. Et par harde landinger så knakk braketten på samme sted.

      Lager en halespore til i morgen.
      Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
      Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

      Comment


      • #4
        Har du noe glass/karbonfiberduk eller roving som du kan legge rundt så blir det nesten like sterkt som om du skulle ha støpt delen.

        Pleier å si at 5 minutter epoksy er kun til hurtig fix - skal man ha noe som holder og har høy styrke så er det kun sakte herdene utgaver som gjelder

        Comment

        Working...
        X