Dobbeldekkeren "Josephin" på bildet i profilen min har opp gjennom årene fått en del større og mindre skader som er blitt utbedret etter beste evne.
Sist jeg var ute hadde jeg en noe stygg landing i sidevind og knakk braketten til halehjulet. "Nå får jeg bruk for Knoll-og-Tott-limet som jeg husket å ta med for en gangs skyld", tenkte jeg. Men feltreparsjonen var mislykket; limet trakk inn og limte fast akslingen til braketten. Trodde det var nok gammel olje fra den gang "Josephin" fløy med glødepluggmotor til at limet ikke skulle feste til akslingen.
Hjemme ble alt demontert og rengjort. Under størknet blanding av lakserolje og sand fant jeg bokstavene "M M" som vel står for Mikro Mould, et engelsk firma som leverte alt av små plastdeler rundt 1980-tallet. Egentlig er det ganske utrolig at plasten har holdt så lenge. Skulle gjerne fløyet igjen til helgen så jeg har ikke tid til å bestille nytt - hvis det fremdeles er tilgjengelig.
Akslingen ble rengjort og oljet og den avknekte delen av braketten limt på plass med to bittesmå dråper CA. Så må jeg forsterke med noe...1 mm pianotråd, kanskje, men den er så stiv og vanskelig å bøye til nøyaktig. På byggebordet ligger det en sikkerhetsnål som jeg bruker til å stake opp spissen på limtuber - den kan sikkert brukes. Tror like godt at jeg tar noen bilder og poster på forumet.
Skal jo klippe av den enden jeg ikke bruker, da.Nærbilde av den knekte braketten og sikkerhetsnålen
30 minutters epoksylim ble blandet og påført langs sikkerhetsnålen hele veien rundt. Innbiller meg at det er sterkere enn hurtigepoksy.
Mens limet tørker siger det, så modellen blir snudd i forskjellige stillinger annet hvert minutt slik at lilmet renner dit jeg vil ha det.
Så gjenstår det bare å se om reparasjonen holder i tredve år til.
Sist jeg var ute hadde jeg en noe stygg landing i sidevind og knakk braketten til halehjulet. "Nå får jeg bruk for Knoll-og-Tott-limet som jeg husket å ta med for en gangs skyld", tenkte jeg. Men feltreparsjonen var mislykket; limet trakk inn og limte fast akslingen til braketten. Trodde det var nok gammel olje fra den gang "Josephin" fløy med glødepluggmotor til at limet ikke skulle feste til akslingen.
Hjemme ble alt demontert og rengjort. Under størknet blanding av lakserolje og sand fant jeg bokstavene "M M" som vel står for Mikro Mould, et engelsk firma som leverte alt av små plastdeler rundt 1980-tallet. Egentlig er det ganske utrolig at plasten har holdt så lenge. Skulle gjerne fløyet igjen til helgen så jeg har ikke tid til å bestille nytt - hvis det fremdeles er tilgjengelig.
Akslingen ble rengjort og oljet og den avknekte delen av braketten limt på plass med to bittesmå dråper CA. Så må jeg forsterke med noe...1 mm pianotråd, kanskje, men den er så stiv og vanskelig å bøye til nøyaktig. På byggebordet ligger det en sikkerhetsnål som jeg bruker til å stake opp spissen på limtuber - den kan sikkert brukes. Tror like godt at jeg tar noen bilder og poster på forumet.
Skal jo klippe av den enden jeg ikke bruker, da.Nærbilde av den knekte braketten og sikkerhetsnålen
30 minutters epoksylim ble blandet og påført langs sikkerhetsnålen hele veien rundt. Innbiller meg at det er sterkere enn hurtigepoksy.
Mens limet tørker siger det, så modellen blir snudd i forskjellige stillinger annet hvert minutt slik at lilmet renner dit jeg vil ha det.
Så gjenstår det bare å se om reparasjonen holder i tredve år til.
Comment