Announcement

Collapse
No announcement yet.

Optimal montering av CA-hengsler

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Optimal montering av CA-hengsler

    Skal montere balanserorene på en Ripmax Coyote E med CA-hengsler. Jeg er usikker på hvor mye åpning det må være mellom vinge og ror. Pga av behovet for flex i hengselet kan det jo ikke være helt tett; men samtidig krever aerodynamikken så liten åpning som mulig. Hva er riktig "gap"; nok til å dra et vanlig brevpapir igjennom eller noe slikt? Byggeveiledningen er helt taus på dette punktet. Og; bør det brukes tynn eller medium CA?
    Hilsen TomV

  • #2
    Jeg kjenner ikke flyet ditt, men har akkurat montert CA hengsler i en Funtana 90, som er et 3D fly. Her var det snakk om kun ca 1 mm åpning, og denne skulle i tillegg "seales" med klar oracover eller tape, så det ikke kommer noe luft igjennom. Når det gjelder monteringen av henglene, så MÅ du bruke tynn ca, og IKKE bruke kicker. Det er svært viktig for at ca'n får anledning til å flyte ut i treverket og hengslene, slik at disse blir gjennomvåte av ca.
    Det er en veldig fin instruksjon på nettopp ca hengsling på følgende side:
    RCU Forums På denne siden går du inn på "How to' linken, og nedpå siden er det en link som heter "How to install CA hinges". Gjør du det som beskrevet der, så skal det mye til for å rive løs de hengslene.
    Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

    Comment


    • #3
      I tillegg så vil ofte gapet styres av hvor mye utslag du vil ha på rora. Er det et ARF fly så er du gjerne prisgitt utformingen av bakkantlista og forkanten på selve roret, og hvordan disse to passer mot hverandre.
      Er ikke flyet trukket enda så kan du tilpasse disse to punktene slik at du får ønsket utslag med minimalt med gap.

      Uansett så kan det, som du sier, være greit å forsegle overgangen (slækker litt der selv, må jeg innrømme).
      Odd Sundet
      http://www.imacnorge.no

      Comment


      • #4
        Så tett som mulig, men roret må kunne gå fritt (uten friksjon mener jeg) og du skal kunne ha store nok utslag.
        Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
        er der ingen der kender dem.

        Comment

        Working...
        X