Unconfigured Ad

Collapse

12V strømforsyning til Ladere

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bit
    • Oct 2003
    • 304

Hei!
    Jeg har kjøpt meg en Triton lader. Men å måtte åpne pansret på bilen for å kunne bruke den er jo veldig upraktiskt. så trenger noen tips om hvordan jeg skal kunne få tatt i bruk den inne, på kontoret mitt. Og da har jeg spesifikt tenkt på å ta i bruk en PC- strømforskyning. Etter som jeg har forstått det , så skal det være en smal sak:

1. er det noen som har en oppskrift liggende ute?
    2. Hva egner seg best, strømforskyning til bærbar pc, eller stasjonær?

3. Hvem skal til for å ta i bruk sigarett tenner utaket inne i bilen?

Linker, bilder, og andre beskrivelser og tips mottaes med takk!
    Bjørnar, Trondheim
    bkhans-1@broadpark.no
    Fly; Jupiter, CombatWinge u/mot - sist sett rett mot sola på Gråkall'n.
    Heli; TT Raptor V2 50, T-Rex XL CCPM
  • andersh
    • Apr 2003
    • 1734

Jeg har bygget om en PC strømforsyning (stasjonær). Jeg fikk meg en 350 watt strømforsyning som leverer inntil 12 amp på 12v utgangen. Det er da selvsagt svært viktig at det er en AT strømforsyning med egen powerbryter. De "nye" ATX strømforsyningene vil du ikke få til å virke siden de er avhengig av elektronikk fra et PC hovekort for å styres.

Ellers merket jeg at den uten belastning, eller ved svært lave strømmer (100-300mA) var litt ustabil på spenningen. Ved høyere belastning er den mye mer presis. Dette løste jeg ved å bare henge på en 12v pære med egnet watt styrke for å ha en kontant last. Finn ut hvor mye du vil ha som last, regn det om i watt på 12v og så finner du en pære på bensnstasjonen eller clas. Dette stabiliserer spenningsregulatoren og etter det har den funket glimrende.

Ellers kan jeg anbefale varenummer 32-5282 hos Clas. Dette er en 12v strømforsyning med sigarettenner uttak til 398,- kroner som leverer opp til 5 amp. 5 amp holder egentlig i lange baner til mitt bruk som stort sett er ZOOM batterier (1200 mAh) og batterier til ShockFlyerene mine (700mAh).

For enkelhets skyld har jeg byttet ut "klypene" på alle mine (4) ladere med sigarettenner plugger. Så har jeg kjøpt en slik 4-dobbel sigarettenner kontakt på Clas som jeg har klyper på for bruk de få gangene jeg kobler meg på bilbatterier. Ellers bruker jeg sigarettenner kontakt på strømforsyningen min, og så har jeg laget til en 4-dobbel kontakt bak i bagasjerommet på bilen som jeg bruker svært mye. Jeg synest de uttakene er grei å "standardisere" på siden jeg kan bruke det alle steder. I "konebilen", båten, osv osv... Og jeg kan bruke strømforsyningen min til ladere, adaptere og annet ikke-modellfly-snacks som bruker 12v sigarettenner uttak.

Bare spør om du lurer på noe vedr disse tingene..
    Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
    rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
    Byggeblog for Eurosporten
    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• zipzap
      • Feb 2002
      • 137

Originally posted by andersh
      De "nye" ATX strømforsyningene vil du ikke få til å virke siden de er avhengig av elektronikk fra et PC hovekort for å styres.
      ATX fungerer fint også, bare koble den grønne ledningen (PS on) til en av de svarte ledningene (-) så starter den.

Comment

• mailman13
        • Mar 2004
        • 172

Jepp, jeg har satt inn en bryter mellom den grønne i atx kontakten og jord, fungerer ypperlig det.

Nå må det nevnes at mange ATX supply er lastregulert på 3.3/5V kursene slik at dem ikke drar opp spenningen på 12V(gul) skikkelig før det er litt last på 5V(rød)/3.3V(orange), jeg har hektet på en motstand på 5V. Under 100mVp-p rippel og spenningen er alltid mellom 12.2-12.4V, skal du ha det mer stabilt enn det må du frem med et skikkelig syrebatteri.

Comment

• Seinfeldt
          • Dec 2004
          • 2

Hei,
          Jeg kjøpte mitt power hos Trafonikk ( http://www.trafonikk.no/ )!

De har ALLE forskjellige strørrelser!

Mvh

Jan O

Comment

• Haldor
            • Nov 2004
            • 499

Jeg har en MAAS 9400 strømforsyning, funker kjempebra. En noe dyr løsning kanskje men kan levere opp til 40A v/ 13.8V
            ----------------
            Haldor
            ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

Comment

• Bit
              • Oct 2003
              • 304

Originally posted by Haldor
              Jeg har en MAAS 9400 strømforsyning, funker kjempebra. En noe dyr løsning kanskje men kan levere opp til 40A v/ 13.8V
              Hva kostet den da?
              De selger en strømforskyning på HobbyNorge i Prinsengt i tronheim nå til 500 kr. Er jo ganske lett vindt da, spørrs om det ikke blir en slik en....
              Bjørnar, Trondheim
              bkhans-1@broadpark.no
              Fly; Jupiter, CombatWinge u/mot - sist sett rett mot sola på Gråkall'n.
              Heli; TT Raptor V2 50, T-Rex XL CCPM

Comment

• Flydude
                • Jun 2004
                • 509

Jeg har kjøpt dette sigarettenneruttaket som man kobler til i veggen på huset hos Chlas Ohlsson. Er det mulig å åpne denne og få kobla om litt slik at jeg kan feste på klypene til laderen? Tar ikke sjansen før jegvet om det er mulig.

Eller går det kanskej ann å kjøpe et sigaretttennerutak til (hankjønn) som jeg kan koble til klypene på? Slik at jeg slipper å ødelegge den greia jeg har kjøpt.

Skønner?
                Simen

Why drink and drive, when you can fly so high?!

Comment

• Haldor
                  • Nov 2004
                  • 499

Den jeg kjøpte kostet ca 180Euro men flere mindre/rimeligere enheter finnes jo. Til en Triton trenger du 12-15A for å lade ved max ved hobbybenken. Jeg har Orbit Pro som kan trekke 275W ved max så jeg trengte noe mer enn hva en PC PSU kunne levere.

MAAS9400 har variabel spenning (5-15V samt stabil 13.8V, 40A max kont.)
                  ----------------
                  Haldor
                  ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

Comment

Working...