Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lynlim og kicker - hvordan skal det brukes?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lynlim og kicker - hvordan skal det brukes?

    Dette må være tidenes dummeste spørsmål...

    Jeg har kjøpt en EPP modell (Rock) og sitter her med lynlim (Insta-Cure +) og kicker (Insta-Set).

    Bruksanvisningen på flyet sier at jeg kan tilpasse delene etter at jeg har brukt lynlim men at de setter seg instant nåt jeg sprayer på et lett lag med kicker.

    Så... sprayer jeg kicker på før delene sitter sammen? Hvordan ellers får den kontakt med lynlimet?

    Og... hvor mye lynlim trenger jeg? Skal hele flaten være dekket, eller er det bare enkelte punkter? Eller setter jeg delene sammen og drypper lynlim i sprekkene?

    Are Barstad

  • #2
    Først av alt, INGEN spørsmål på dette forumet er dumme. Vi har et forum nettopp for å kunne hjelpe hverandre, og gi råd og tips.
    Da jeg bygde min ROCK, satte jeg delene sammen, drypte litt medium ca ned i skjøten, og sprayet over med kicker. Dette ble veldig bra. Har hørt om en annen metode som blir brukt under bygging av Easyglideren til Multiplex. Da tar du ca på ene halvdelen, og kicker på andre. så lar du delene tørke litt (ca 10 min), før du setter de sammen. Da skal man visstnok ha litt flere sekunder å justere på før det setter seg.
    Bare vær forsiktig så du ikke får ca på rorene på Rocken. De er av depron og vil smelte bort
    Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

    Comment


    • #3
      Hei Widowmaker
      Skjønte ikke helt vitsen med å bruke kikker hvis man skal vente 10 min
      mellom påføring og sammenføying + at man da får litt justeringstid??


      RS
      Ronny Sundbye
      Young man, was that a landing or were you shot down?

      Comment


      • #4
        EasyGlideren er av elapor og jeg bygde min etter MPX-anbefalingene:

        Det anbefales at kickeren legges på den ene delen, så lar man den delen tørke i noen minutter. Så har man tykk CA på den andre delen og setter sammen sakene. Da blir ikke reaksjonen så heftig (og gassfull) som når man kjører kicker direkte på større mengder CA.

        Rocken som er av EPP kan man gjerne legge medium CA på limflaten til delene som skal sammen, deretter presse dem sammen og så etterpå ha kicker på sømmen. Fungerer etter oppskriften, kickeren trenger tydeligvis godt innover. Alternativt setter du delene sammen, lurer CA inn til limflatene og så ha på kicker etterpå.

        canuck: det er best med medium eller tykk CA, helst ikke den tynne typen. Og ikke sitt på et innestengt rom når du jobber med dette, god lufting er viktig siden det blir en del gufne gasser som mange reagerer negativt på!
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Lynlim på EPP

          Har selv erfart at vanlig lynlim biter ekstremt raskt på epp.Skulle hengsle sideroret på bladen og det kom bare halvveis inn før det satt.Tror nok metoden med å fiksere først og lime etterpå er best på EPP.

          Mvh.B.O
          Det der var ikke en landing!Det var en ankomst.

          Comment


          • #6
            Kicker (akseleratoren) er bra på mange måter hvis styrke er ikke krevd, kun å få festet deler sammen som formål. Hvis man lar være å bruke kicker, så vil lynlimmet trenge inn i porer/fibrer i materialet og får best styrke enn å akselere tørketid uten limmet har fått trengt inn i materiale.

            Du får vondt i øynene og halsen i et lukket rom med masse lynlim..

            Comment

            Working...
            X