Announcement

Collapse
No announcement yet.

Polering

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Polering

    Ønsker å høre andres erfaring med å polere modellene sine.
    Jeg polerer ofte mine modeller, spesielt når de er nye og tar seg bra ut.
    Da er det lettere å holde den ren, og du får ikke fingermerker over alt.
    Bruker vanlig bil polich på lakkerte flater, men synes resultatet kunne blitt bedere der modellen er trekt.
    Har tenkt å prøve noen båt produkter uten slipe-pasta og silicone.
    Hva gjør du?
    Acro
    Rolls-Royce Merlin - Pure AirGasm

  • #2
    Jeg har polert en del modeller, men ikke alltid med godt resultat. Har i bakhodet å ha lest at en del av sakene ikke skal ha voks (silikon-problemer?). Prøvde å vokse vingene på min lekre DLG (Absalut) men det ble fiasko, ujevn overflate osv... Er ikke sikker på hva vingeskinnene er støpt i forresten...
    Men generelt blir det bra, som du sier blir man kvitt fingeravtrykk etc. Hele og vakre modeller er morsommere å pakke i bilen når dem glinser og ikke er full av fingermerker
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      jeg bruker noe som heter ebs rens,den spraies på og tørkes av og så går du åver med en ren tørr klut til slutt.(den tar både fingermerke og gammel inngrodd lort)
      resultatet er meget bra,ebs rensen innholder litt silikon derfor får du en meget glatt finish
      Mvh Geir Mogstad
      ---------------------------------------
      slapp av det kommer helt sikkert ned!

      Comment


      • #4
        Polish containing silicon should never be used on glassfibre, it is abrasive - full size glider pilots mostly use Pledge furniture polish, but some say that the use of wax polish on aerodynamic surfaces is not good because it causes water to bead and spoil the airflow. Pure beeswax is also an excellent product if you can get it. Another 'full size' tip to remove minor scratches on jelcoat or plexiglass is to use tooth paste of the traditional type, it is a very mild abrasive.
        Ken Bates
        Never Mind the Label

        Comment


        • #5
          beewax ? er det da snakk om samme type som brukes på møbler og interiør. for da fås det hos fargehandlere og møbelforhandlere
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Yes but it should be pure - no silicon. Another point about silicon is that if you ever need to re-paint a surface which has been subject to silicon, it will be very difficult to get the paint to adher properly. Warm soap water and a soft cloth is best to remove those ugly fingerprints.
            Last edited by Celtic-Griffin; 21-02-06, 09:56.
            Ken Bates
            Never Mind the Label

            Comment


            • #7
              da kan sikkert denne brukes. det er rein beeswax for å bruke på eikemøbler OL. tror jeg betalte 150 eller 170 kr hos en fargehandel. boksen er på 250ml og det holder til maaaange fly
              Attached Files
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                Det hadde jeg ikke tenkt på! Har jo en del bivoks jeg bruker på kjøkken og stuemøbler.
                Ja, silikon er ofte en av hovedårsakene til at lakk kryper og man ender opp med "dents" når det ikke er silikonfritt ved lakking. Lurer på å teste med spritrens og så bivoks på Absaluten og se om jeg får den finishen jeg ønsker.
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9
                  Hva med plasten?

                  Men plasten da karer!
                  Vet hvordan jeg fjærner fingermerker hjemme.
                  Når jeg kommer på stripa så er de jaggu kommet tilbake. Med et lag "wax" blir det jo lettere og tørke over modellen enn å ha med såpe&vann. Beeswax funker sikkert på plast også, eller hva står det på boksen din "tyor"?
                  "Flameabel, do not use on a HotRed plastic wrapped EDGE540"
                  Acro
                  Rolls-Royce Merlin - Pure AirGasm

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Acro
                    Men plasten da karer!
                    Vet hvordan jeg fjærner fingermerker hjemme.
                    Når jeg kommer på stripa så er de jaggu kommet tilbake. Med et lag "wax" blir det jo lettere og tørke over modellen enn å ha med såpe&vann. Beeswax funker sikkert på plast også, eller hva står det på boksen din "tyor"?
                    "Flameabel, do not use on a HotRed plastic wrapped EDGE540"
                    hehe tror ikke den er brennbar i hvertfall. og det fungerer sikkert på plast også. tenkte faktis å prøve på ett motorfly for å se om det blir letter å få av oljesølet etter endt flyging. billigere en å konvertere til elektro

                    her er ett data ark om produktet inneholder bare naturlig bivoks og palmevoks står det

                    Side ikke funnet - Scanox.pdf
                    Last edited by tyor; 21-02-06, 13:45.
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #11
                      Har polert modeller som er trekt med Monokote/Profilm med vanlig bilpolish med stort hell. Mye enklere å holde modellen ren og den er mye blankere å se på.
                      V.h.
                      Jan Atle
                      Innherred RC Klubb
                      innherredrc.com
                      Steinkjerhobby.no

                      Foame2x 3D
                      Bæver på flottører
                      Ultra Sport 1000
                      Tiger Moth 3D
                      Extra 330
                      Edge 540T 34%

                      Comment


                      • #12
                        Sooner or later the silicone in the car polish will cut through the paint on the underlying film.
                        Ken Bates
                        Never Mind the Label

                        Comment

                        Working...
                        X