Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lim til motorboks

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lim til motorboks

    Har en fliton extra hvor motorboksen hadde løsnet fra fuselage etter deadstick "landing". Jeg limte den på igen med 5 min. epoxy, men området hvor jeg har limt har hatt en fuelproof lakk eller liknende på seg, i tillegg til at det nok lå litt olje og fuel der også. vanskelig å få skikkelig rent.
    Etter noen turer ser jeg nå at limfugene har gått opp, og jeg kan rive av flak med lim.
    Hva slags lim anbefaler dere der hvor det trengs skikkelig kraftig feste, og hvor det er vanskelig å få helt rent for fuel/olje?
    Frank Thingelstad
    2050 Jessheim

  • #2
    Use a Dremel to clean off the soiled area and glue with Stabilit Express...
    Ken Bates
    Never Mind the Label

    Comment


    • #3
      Takk, bruk av dremel var et godt tips.
      Hmm.. tror ikke min lokale forhandler har Stabilit Express. Andre gode lim?
      Hva med 30 min eller 60 min eppoxy? Hva skiller egentlig de forskjellige epoxy-limene?
      Frank Thingelstad
      2050 Jessheim

      Comment


      • #4
        Du kan i samme slengen lime på trekantlister (eller firkantlist) av egnet dimensjon mellom motorboksen og flykroppen for å gjøre det mindre sannsynlig at motorboksen faller av... Har ikke all verden av erfaring med epoxy men det må vel være greiest å bruke en som tørker sakte på treverk, slik at limet har en mulighet til å binde seg med underlaget, eller hva sier ekspertene?

        PS: Du kan jo også bruke litt glassfiberduk i overgangen mellom kropp og motorboks Men først må du som det blir sagt finne igjen treverket under alt av olje og lim...
        Espen Melby

        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

        Comment


        • #5
          Originally posted by TapZ
          Takk, bruk av dremel var et godt tips.
          Hmm.. tror ikke min lokale forhandler har Stabilit Express. Andre gode lim?
          Hva med 30 min eller 60 min eppoxy? Hva skiller egentlig de forskjellige epoxy-limene?
          Quick dry epoxy tends in general to be brittle - in my experience Stabilit Express is the two component glue of choice - if you have problems to find it on the market send me a PM, I have a good PRIVATE stock....
          Ken Bates
          Never Mind the Label

          Comment


          • #6
            Gjør rent med aceton, det tar vekk olje. Så impregnerer du med rød Zap, og
            deretter limer du med 30 min epoxy. Bruk gjerne litt firekant hardvedlist og
            skru inn små skruer. Forsterker alltid motorboxen på mine fly. Enten med duk og epoxy, eller skruer og lister.

            Karl H.
            Karl Hans Glommen.
            Mjøsa Modellflyklubb

            Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Karl H.
              Gjør rent med aceton, det tar vekk olje. Så impregnerer du med rød Zap, og
              deretter limer du med 30 min epoxy. Bruk gjerne litt firekant hardvedlist og
              skru inn små skruer. Forsterker alltid motorboxen på mine fly. Enten med duk og epoxy, eller skruer og lister.

              Karl H.
              1. Acetone will delaminate certain types of plywood.

              2. A skin of cyano on plywood will not allow epoxy to bite into the wood and the result will certainly be a brittle joint.

              Plywood is produced by cross glueing veneers under high pressures which produces an impervious skin on the surface so it is good practice even with new ply to roughen the surfaces to be glued before attempting to glue - there have been quite a number of documented failures in full size glued aeroplane structures particularly in wooden structured gliders where it has been obvious that the ply has not been roughened beforehand - aircraft quality ply is particularly prone to this type of failure.

              Use of glassfibre reinforcement is a good idea but again roughen the areas where the glassfibre mat is to be applied to key in the epoxy.
              Last edited by Celtic-Griffin; 25-10-06, 14:04.
              Ken Bates
              Never Mind the Label

              Comment


              • #8
                Da jeg sist sjekket så var den mest "vanlige" måten folk hadde løst dette på på nevnte fly å lime inn lister på utsiden og innsiden mellom motorboks og flykropp, samt hvert enkelt hjørne innvendig i motorboksen. Virket som dette var tilstrekkelig. Men får du tak i furulist eller lignende så er jo det kanskje greiere å bruke.

                Jeg brukte kun hard balsa og limte med epoxy. Da råden knakk på motoren min så "slo" motoren såpass at flere av festene jeg hadde laget til cowlingen løsnet. Motore satt like godt og ingen sprekker var å se...
                Espen Melby

                :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                Comment


                • #9
                  I have no problem with that Esmel, but if the original glue bond is done correctly it should not be necessary - granted on ARFs the quality of the glue joints is sometimes dubious and in such cases your balsa reinforcements are justified. Since it is the fillit of glue between the balsa and the ply that provides the reinforcement the use of heaver type wood is just additional weight. Perhaps this is just another argument for building your own models, eh!
                  Last edited by Celtic-Griffin; 25-10-06, 14:14.
                  Ken Bates
                  Never Mind the Label

                  Comment


                  • #10
                    Var innom og kjøpte furulist nå, + 30 min epoxy (hadde ikke noe særlig limutvalg der).
                    Skal forsøke å pusse ned med dremelen, og lime ikveld.
                    Takk for alle råd.
                    Frank Thingelstad
                    2050 Jessheim

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Celtic-Griffin
                      I have no problem with that Esmel, but if the original glue bond is done correctly it should not be necessary - granted on ARFs the quality of the glue joints is sometimes dubious and in such cases your balsa reinforcements are justified. Since it is the fillit of glue between the balsa and the ply that provides the reinforcement the use of heaver type wood is just additional weight. Perhaps this is just another argument for building your own models, eh!
                      Tror nok heller ikke at det er nødvendig med så mye forsterkninger men en vil jo gjerne være litt føre var. Det dreier seg jo i utgangspunktet kun om å skape litt større limflate. Det skulle jo tross alt til en hard landing, som det blir skrevet lenger opp, for at den skulle løsne, og fly er jo oftest ikke laget for veldig harde landinger...

                      Du skriver om delaminering av enkelte typer plywood, underforstått at enkelte typer tåler det mens andre ikke gjør det, eller? Du har ikke tilfeldigvis litt mer info omkring dette? Kunne jo vært greit å vite om en kan bruke f.eks aceton eller ikke...

                      Angående å bygge selv så må jeg jo innrømme at det faktisk er ganske artig , selv nå på byggestadiet og det blir sikkert ikke noe mindre artig når jeg endelig får det i lufta
                      Espen Melby

                      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                      Comment


                      • #12
                        Good to hear that you are back among the ranks of real aeromodellers Espen -and enjoying it too - the reaction between ply and acetone is a question of the type of laminating glue used in production of the ply - I rather think the softer ply which we sometimes call Lite-Ply and which is most often used for laser cutting by the ARF producers and which is usually of the lightest grades is most prone. Certainly I would not risk acetone on the materials used on the model in question. The Lite-Ply will often also delaminate with moisture.
                        Aircraft (and Marine) grade ply are the safest, however the best advice I suppose is to try the acetone on a test piece of any material first before using on your precious model. Some years ago what was Luftfartsverket sponsored a project with the late Bjarne Reier concerning the glueing of wooden glider structures following a fatal failure of a wooden glider in flight - I don't know if this information is still available - somebody out there may know.....perhaps the lads in the Seilfly Historisk Forening.

                        Bjarne was one of the leading experts on wooden glider structures having served his apprenticeship with Wolf Hirth in Germany and up to his death was working restoring vintage gliders at the Wasserkupe museum...Bjarne was also my 'Byggeleder' when I was restoring my full size Slingsby Prefect some years ago - I learned a lot from him...
                        Last edited by Celtic-Griffin; 25-10-06, 15:00.
                        Ken Bates
                        Never Mind the Label

                        Comment

                        Working...
                        X