Announcement

Collapse
No announcement yet.

Målerapparat for rorutslag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Målerapparat for rorutslag

    Hei

    Det er jo viktig å justere rorutslag i henhold til anbefalt for det enkelte fly.
    Det finnes sikkert mange måter/apparater å bruke til dette. Her er et fra Elefun
    Siden finnes ikke Rorutslagmeter &kategoriID=109

    Men finnes det noen gode tips på hvordan man enkelt kan lage noe slik selv. eller andre veldig enkle og gode måter å måle utslag på som ikke trenger å koste allverden?

    Gisle
    Gisle Ranum
    Trondheim
    "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

  • #2
    kjekk den der.

    Jeg pleier bare å holde en linial bak roret og se hvor mye det går opp og ned. blir vel ikke helt riktig da man ikke får den buede linjen. men har vært nøyaktig nok for meg. På små fly der du bare skal ha noen mm opp og ned kan det være litt vanskelig.
    hmm tror nesten jeg må kjøpe en slik neste gang jeg handler.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      For å være helt ærlig så vil langt de fleste modellflygerne ikke heve på øyebrynet for en pris av 164 kroner for et verktøy... Å si at det "koster allverden" er vel en overdrivelse?

      Dessuten: linjalmetoden duger i massevis for det meste, bare modellen står stabilt og linjalen støttes mot noe.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Originally posted by joo
        For å være helt ærlig så vil langt de fleste modellflygerne ikke heve på øyebrynet for en pris av 164 kroner for et verktøy... Å si at det "koster allverden" er vel en overdrivelse?
        Var litt misvisende i det jeg skrev skjønner jeg. Jeg mener egentlig at dette var veldig billig, og jeg hever stor sett ikke øyenbryn i denne hobbyen. Kjøper som regel det jeg har lyst på
        Det jeg egentlig mente var at kanskje det fantes ting i huset som ikke kostet noe som fungerte like godt. Og en linjal brukt slik beskrevet vil vel funke ok, hvilket jeg også har brukt til nå.
        Gisle Ranum
        Trondheim
        "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

        Comment


        • #5
          Kan jo gå i bokhandelen og kjøpe en gradskive! Må vel fungere supert!
          Pål Hodne

          Comment


          • #6
            Her er ei justerbar gradskive kjøpt på Europris. Tror den kostet 39,-.
            Attached Files
            Mvh
            Lars Erik Arntsen

            Comment


            • #7
              ok...jeg klarere ikke dy meg...hehe

              Linjaler og Europrisdingser fungerer helt greit opp til et visst nivå. Men skal ha man skikkelig presisjon så må man hardere til verks. Ok..jeg er kanskje ikke den som styrer mest unna gadgets, dingser og andre ting som ligger i de øvre hyllene, men denne saken her er faktisk helt genial.

              Siden finnes ikke

              Den er noe av det samme som jeg skrev en artikkel på tidligere ( (MFN) ModellflyNytt.no . Jeg har (faktisk..hehe) begge to, og Angle Pro'n gjør helt klart nytta. I tillegg er den genial å ha til å måle angrepsvinkler.

              Hvis man driver med litt større kjerrer (si fra 2m og oppover) og litt med Imac e.l. og ønsker å maksimalisere oppsettet så kommer man ikke utenom en slik en. Spesielt på høyderor med to servoer er den helt genial for å garantere likt senter og endepunktsutslag. I tillegg så vet man nøyaktig hvor mange grader utslag man har og kan enkelt duplisere oppsettet dersom uhellet skulle være ute...

              Odd Sundet
              http://www.imacnorge.no

              Comment

              Working...
              X