Announcement

Collapse
No announcement yet.

magnetisk propellbalanserer for store propeller

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • magnetisk propellbalanserer for store propeller

    I går laget jeg et balanseringsverktøy med magneter for å balansere propellene mine mer nøyaktig enn jeg tidligere har gjort med "fingertupp" balansereren.
    jeg testet med en 24/10 propell og den takler propeller som er en god del tyngre enn denne.
    jeg brukte 1/2 time på å lage den og den kostet meg 130kr.

    To vertikale stolper skrudd fast i en plate. Mellom stolpene et gjengestag med muttre på utsiden og innsiden for å finjustere avstanden mellom stolpene slik at akslingen svever fritt.
    På stolpene limte jeg to kraftige neodym magneter mot hverandre( Clas Ohlson) med kontaktlim.
    ypperlig til store og tunge propeller så vel så små.
    Nesten helt uten friksjon.
    Tor Helseth
    Ålesund og Omegn Modellflyklubb

  • #2
    Har du et bilde av vidunderet?
    It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

    Comment


    • #3
      Vidunder.... virker i allefall meget godt.
      Litt sandpapir og lakk så blir den kansje presentabel også.

      Propellene slutter nesten ikke å bevege seg hvis akslingen ikke er borti magneten på begge sider. Det jeg gjør er å sette propellen med aksling i magnetfeltet. Når den har rotert en runde justerer jeg magnetene mothverandre slik at det blir litt friksjon og propellen stopper. Så justerer jeg de fra hverandre slik at akslingen er fri. Da er det skjelden at propellen snur seg. Om den gjør det er det bare noen få grader.
      Jeg klarer en avstand på 5mm mellom aksling og magnet med en 24/10 tre propell
      og nesten 10mm med en 11/7 APC propell
      Avstanden bør jo vere så liten som mulig, men det sier jo litt om kreftene i magnetene.
      (propellen på bildet er kondemnert ja )
      Attached Files
      Tor Helseth
      Ålesund og Omegn Modellflyklubb

      Comment


      • #4
        Fint patent. Ganske likt den jeg bruker som er fra Top Flite.
        Som du sier så svinger alt så lett at det er enkelt å få dem skikkelig balansert den vegen vi har mulighet til å balansere.
        Top Flite sin balancer har vel 5-6 ganger så lang stang, og selv på den balanserte jeg nylig en 20" propell med kontakt på den ene magneten bare.
        Fordelen med å ha lengre avstand mellom magnetene er at man får inn vifter og spinnere etc.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Kjempepatent ! liker slike hjemmelaga saker. Bruke du de største magnetene ? eller er det like greit med de små ? tenkte om de største blir "slakk" i midten eller er det umulig ??
          Runar Isaksen
          risaksen@bluezone.no

          Comment


          • #6
            Jeg brukte de største magnetene for å kunne holde mest mulig, men jeg regner med at de som er mindre gjør omtrent samme nytten.
            hvis jeg henger på en tung propell og avstanden mellom aksling og magnet er stor blir akslingen hengende noe utenfor senter av magneten men det ser ikke ut som det betyr noe.
            Det neste nå blir vel å lage en med større avstand mellom stolpene og lengre aksling slik joo forklarer. På den måten kan jeg balansere ting med større bredde også.
            Tor Helseth
            Ålesund og Omegn Modellflyklubb

            Comment


            • #7
              Ja, jeg skal prøve å lage meg en slik en jeg også men da at jeg kan bruke en aksling som er beregnet for en annen balanseringsmaskin - en med koniske mutre slik at propellen også sikkert henger i senter. Vi tro at denne akslingen er nærmere 15 cm. Men vil ikke tro at lengde har noe å si, annet en at det blir desto mer skeivt hvis akslingen sklir ut av senter på magneten.

              Får prøve de minste magnetene jeg da - driver jo bare med "små" propeller uansett - 18-20 ".
              Runar Isaksen
              risaksen@bluezone.no

              Comment


              • #8
                Koniske muttere er et must hvis ting skal bli 100%
                Jeg brukte aksling og muttere fra en finger tupp balanserer
                lenger aksling er nok bare positivt, men akslingen må selvfølgelig være helt rett.
                Tor Helseth
                Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                Comment


                • #9
                  Ja, problemet blir å skaffe konene når man mekker selv. Men noen med dreiemaskin kan kanskje bidra...

                  Titta nærmere på min balancer og tok et par bilder. På det ene bildet sees konene og avstanden til den magneten som ikke har kontakt. Legg merke til at konene har ei rett "bakside" Den er nesten et must når man balanserer propellere med tynt nav. Der vil konene møtes før propellen er spent fast, men bruker man den ene konen baklengs (slik dem står på bildet) klarer man også små tynne SF-propellere.
                  Det andre bildet viser balanceren med en 20" propell (Engel carbon) på. Akslingen ble hengende noe nedenfor sentret av magnetene men dønn likt på begge sidene!

                  Var forresten med noen tynne teflon-skiver som skulle zappes på magnetene, men jeg har brukt min i mange år og ennå ikke huska å lime dem på... men jeg ver hvor de ligger
                  Attached Files
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    Elefun selger koner ser jeg.. går sikkert bra å bruke en slik.. en må kanskje bare lage seg en passende askling hvis den blir fort kort den her: Siden finnes ikke

                    Ellers så er det vel viktig at propellen henger midt på akslingen i forhold til det du nevner joo, at begge sidene henger like langt ned ?? du kan jo prøve å se hva som skjer..
                    Runar Isaksen
                    risaksen@bluezone.no

                    Comment


                    • #11
                      Isak:
                      Den du linker til er den jeg bruker til mine propeller, og den tar rimelig store propeller.
                      Det begrenser seg fort hvis man skal balansere vifter, spinnere og andre større ting...
                      Konene kan jo settes over på en annen aksling
                      Fordelen med de du linker til, er at de er gjenget og derfor ikke har muligheten til utilsiktet å skli på akslingen.
                      Tor Helseth
                      Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                      Comment

                      Working...
                      X