Announcement

Collapse
No announcement yet.

Onboard camera - GoPro Hero 2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Onboard camera - GoPro Hero 2

    Gjorde et lite forsøk i dag med GoPro Hero 2 ute på vingen under en liten økt på stripa. Nydelige forhold i høst sola!



    Dessverre gikk kamera tomt for strøm under turen, så filmen ble litt kort....
    Rune Haugen
    // Asker Modellklubb // IMAC Norge //
    // Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
    // Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
    // http://www.youtube.com/user/gnistjeger //

    " It's all 100% electric ! "



  • #2
    funka greit det der.
    Artig å se at vingen din blir fylt med luft =)

    Mye rart å treffe her og der da? masse trær og høyspent og mye greier,
    men det er kanskje ikke så ille når man står der
    Tom I. Arntsen

    Comment


    • #3
      Synes det er litt kult å se hvor lite rorene egentlig beveger seg

      Men hva kan være årsak til den rullingen i bilde til tider? Radio / elektronikk forstyrrelser?

      -

      Nok hindringer rundt stripa ja! Enda nå er det meste av skogen syd for stripa hugget ned ( der nettopp dette flyet ble sittende fast i toppen av et grantre på min 5. tur ).



      Men ser nok kanskje værre ut på film enn det som er virkeligheten...
      Rune Haugen
      // Asker Modellklubb // IMAC Norge //
      // Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
      // Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
      // http://www.youtube.com/user/gnistjeger //

      " It's all 100% electric ! "


      Comment


      • #4
        Hei! Artig vri hva gjelder vinkel det der!

        "Rullingen" innimellom er nok det man kaller jello, kommer av frekvensen på vibrasjonene i flyet/kamera.
        Derfor ser du ristingen tydelig noen ganger, andre ganger blir det mer geleaktig.
        Vanlig problem det der dessverre...

        Håper du fikk ned flyet fra grana i helest mulig tilstand!

        Comment


        • #5
          Originally posted by SmurfAir View Post
          Hei! Artig vri hva gjelder vinkel det der!

          "Rullingen" innimellom er nok det man kaller jello, kommer av frekvensen på vibrasjonene i flyet/kamera.
          Derfor ser du ristingen tydelig noen ganger, andre ganger blir det mer geleaktig.
          Vanlig problem det der dessverre...

          Håper du fikk ned flyet fra grana i helest mulig tilstand!
          Takk for input på det der... En form for vibro demping ville kanskje hjelpe?

          Bilde i forrige post er fra desember i fjor - min 5. tur med flyet. Etter 2 timer med klatring fikk jeg det ned rimelig helt ja. Flyr knall igjen nå!
          Rune Haugen
          // Asker Modellklubb // IMAC Norge //
          // Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
          // Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
          // http://www.youtube.com/user/gnistjeger //

          " It's all 100% electric ! "


          Comment


          • #6
            Originally posted by gnistjeger View Post
            Takk for input på det der... En form for vibro demping ville kanskje hjelpe?
            Godt å høre at det gikk bra, og at du ikke falt selv under redningsaksjonen!

            Ja, vibrasjonsdemping hjelper som oftest en del, vet ikke hvor lett det blir ute på vingen men...
            Hvordan festet du det i utgangspunktet? og brukte du det vanntette huset i tillegg for å beskytte kamera litt?

            Jeg har på gimbalen som er festet på en Quad, brukt vibrasjonsdempene pads mellom "vugga" i gimbalen og kamerahuset.
            Kappet en skrue som passer i kamerafestet "litt for lang", sånn at når jeg skrur skruen til bunns i festet så blir ikke koblingen "tight".
            Har ikke vibrasjoner eller jello i det hele tatt, det eneste som syns innimellom er rykking fra gimbalen som er servobasert.

            Så hvis jeg holder i "vugga" til gimbalen, så kan jeg bøye kamera litt frem og tilbake - litegran fleks hvis du skjønner.
            Nå blir det jo ikke det samme vindpresset på en Quad som på et fly av denne typen da.

            Men du kan kanskje forske litt med å bygge en "fot" i form av f.eks. SAN plast (plexi fra biltema o.l.) med vibrasjonsdempere i mellom to plater. Skrue som passer i kamerahuset i den øverste plata, og feste det til modellen i den underste plata på et vis.

            Ikke så lett å forklare, men det blir på en måte en slags "sandwich" hvor isen er erstattet med dempere.

            Eller først teste med en noe komprimert skumgummi mellom kamera og vinge for å se om det utgjør noen forskjell

            Comment


            • #7
              Kamera ble festet kun med orginal GoPro feste som har 3M dobbeltsidig tape. Etter flight'n så jeg jo at trekket på vingen hadde løsnet litt akkurat ved feste. Ble nok ikke bedre av det. Ved neste test skal jeg sette et feste på selve flykroppen, rett bak canopy. Se hvordan vibrering slår inn der.

              Har selv en Dji F550 med gimbal. Denne fungerer helt topp - ingen "jello" i det hele tatt.

              Mulig jeg lager en form for vibro plate - moro å teste litt å se resultatene!
              Rune Haugen
              // Asker Modellklubb // IMAC Norge //
              // Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
              // Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
              // http://www.youtube.com/user/gnistjeger //

              " It's all 100% electric ! "


              Comment


              • #8
                Ja, det er prøv å feil, tror generelt at det er mindre bevegelser rundt cockpit, enn det er lengre bak (f.eks på elevator).
                Dersom du trenger et feste som du kan bruke forskjellige festemateriell på mot flykroppen, så er SAN plast et fint materiale.
                Dersom ryggen på flyet er buet, så kan man varme opp SAN plast til rundt 100 grader og forme den til samme kurve/fasong.
                Da kan man stripse, tape osv. går greit å gjenge til og med, epoxy biter godt på det om man matter område med sandpapir el. likn.

                Så kan du evt. lage noe dempende i mellom SAN-plast feste og kamera.

                Fint og billig materiale man kan bruke til mye har jeg erfart selv.
                De har i 2 og 4 mm billig på Biltema.

                Spennende å prøve seg frem, også lærer man av det også!

                Comment


                • #9
                  Originally posted by SmurfAir View Post
                  Ja, det er prøv å feil, tror generelt at det er mindre bevegelser rundt cockpit, enn det er lengre bak (f.eks på elevator).
                  Dersom du trenger et feste som du kan bruke forskjellige festemateriell på mot flykroppen, så er SAN plast et fint materiale.
                  Dersom ryggen på flyet er buet, så kan man varme opp SAN plast til rundt 100 grader og forme den til samme kurve/fasong.
                  Da kan man stripse, tape osv. går greit å gjenge til og med, epoxy biter godt på det om man matter område med sandpapir el. likn.

                  Så kan du evt. lage noe dempende i mellom SAN-plast feste og kamera.

                  Fint og billig materiale man kan bruke til mye har jeg erfart selv.
                  De har i 2 og 4 mm billig på Biltema.

                  Spennende å prøve seg frem, også lærer man av det også!
                  Takk for knall tips!
                  Rune Haugen
                  // Asker Modellklubb // IMAC Norge //
                  // Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
                  // Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
                  // http://www.youtube.com/user/gnistjeger //

                  " It's all 100% electric ! "


                  Comment


                  • #10
                    Bare hyggelig!

                    Bruker for øvrig varmluftspistol og varmer et par ganger vekselvis på begge sider av plasten.
                    Grensene for riktig temperatur har ikke kjempestort slingringsmonn, for lav temp=sprekker eller krakelering.
                    For høy temp kan gi noe uønsket deformering, men man finner fort ut hva som er passende.

                    Jeg pleier å holde det jeg skal bøye litegran på skrå i loddrett stilling, da ser man gjerne at den begynner å bøye svakt når det begynner å bli rett temp.

                    Comment


                    • #11
                      Ikke mye vibrasjonsdemping her. Kun litt teip

                      Geir


                      3D plane - 1D brain

                      Comment


                      • #12
                        Ble en liten film fra dagens økt også. Flotte forhold.
                        Testet ut ny plassering av kamera. Samme feste ble brukt på begge kameravinklene. Ikke så mye "jello" heller

                        Rune Haugen
                        // Asker Modellklubb // IMAC Norge //
                        // Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
                        // Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
                        // http://www.youtube.com/user/gnistjeger //

                        " It's all 100% electric ! "


                        Comment

                        Working...
                        X