Announcement

Collapse
No announcement yet.

Må man ha 10 S lader for å lade 2X5s lipo?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Må man ha 10 S lader for å lade 2X5s lipo?

    Ser at enkelte fly krever opptil 10 S batterier og jeg har swallow lader. Kan jeg ha 2 like 5S batterier der jeg kobler disse sammen til 10S?

    Eller fins det esc som takler å ha to batterier?
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

  • #2
    Du kan bruke to 5S pakker i serie. Da må du tenke på at du har minimalt med ledninger til og mellom batteripakkene. De kan også lades sammen om du lager en parallell-kabel som kobler de i parallell for lading. Spenningen på batteriene må være lik før de kobles sammen i parallell så det bør man sjekke hver gang for sikkerhets skyld.

    Jeg gjør akkurat dette med to 4S pakker som brukes som 8S.

    Comment


    • #3
      Det går fint å ha to 5S pakker som lades hver for seg og brukes i serie som 10S.
      Fordelen er også at de kan brukes som 5S i andre sammenhenger, og om en celle skulle bli ødelagt trenger du bare å kjøpe en ny fempakning
      Fred Larssen

      Comment


      • #4
        Originally posted by tahustvedt
        Du kan bruke to 5S pakker i serie. Da må du tenke på at du har minimalt med ledninger til og mellom batteripakkene. De kan også lades sammen om du lager en parallell-kabel som kobler de i parallell for lading. Spenningen på batteriene må være lik før de kobles sammen i parallell så det bør man sjekke hver gang for sikkerhets skyld.

        Jeg gjør akkurat dette med to 4S pakker som brukes som 8S.
        En god forklaring på hvordan jeg gjør dette hadde vært fint. Kan jeg i teorien ha en motor som krever 100S med å gjøre det på denne måten?

        Hvordan balansererer jeg de to 5S batteriene slik at jeg får 10S?
        Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

        Comment


        • #5
          Originally posted by spitmk16
          Ser at enkelte fly krever opptil 10 S batterier og jeg har swallow lader. Kan jeg ha 2 like 5S batterier der jeg kobler disse sammen til 10S?
          Ja, det burde være helt greit å seriekoble to 5S pakker til en 10S pakke. Hvis du lader pakkene hver for seg så pass på at du fulllader begge pakkene ved bruk, slik at de går "tomme" samtidig. Hvis ikke, risikerer du at en pakke lades ut for dypt før batterialarmen på ESCen slår til.

          Jeg har ikke fått somlet meg til å bygge/kjøpe en lipo-balanserer enda, så jeg har ladet mine små indoor 3S pakker som tre enkle 1S pakker via balanseringskontakten når de har vært i ubalanse. Dette har fungert bra, men det tar jo litt ekstra tid, siden hver pakke må lades 3 ganger. Balanseringen med denne metoden blir meget bra siden det er den samme elektronikken som avbryter ladingen av hver celle. Kalibreringsunøyaktighet på laderen/balansereren vil da ikke påvirke balansen i pakken. Jeg lar pakken ligge ca 30 minutter etter lading før jeg kontrollerer balanseringen med et voltmeter, og den pleier å ligge innenfor noen mV.

          Originally posted by tahustvedt
          Du kan bruke to 5S pakker i serie. Da må du tenke på at du har minimalt med ledninger til og mellom batteripakkene.
          Det maksimale strømtrekket du kan ha når du seriekobler pakker endrer seg ikke, så kravet til ledninger burde bli det samme som med en enkelt pakke. Derimot når du paralellkobler så dobles strømtrekket og tversnittet på ledningene fra ESC til 2P pakken bør derfor økes tilsvarende.

          Comment


          • #6
            Originally posted by spitmk16
            En god forklaring på hvordan jeg gjør dette hadde vært fint. Kan jeg i teorien ha en motor som krever 10S med å gjøre det på denne måten?

            Serie kobling= Koble sammen + fra den ene pakken til - på den andre (+ fra den ene, og - fra den andre til regulatoren). Vips så har du en 10s pakke.
            Paralellkobling= Koble sammen +'ene og -'ene på pakkene. Du har fortsatt en 5s pakke (5s2p), men med dobbel kapasitet.
            Knut Eirik Lyngmo

            Bodø Modellflyklubb http://www.bodomfk.net/portal/

            Comment


            • #7
              Originally posted by Geir Thomassen
              Det maksimale strømtrekket du kan ha når du seriekobler pakker endrer seg ikke, så kravet til ledninger burde bli det samme som med en enkelt pakke. Derimot når du paralellkobler så dobles strømtrekket og tversnittet på ledningene fra ESC til 2P pakken bør derfor økes tilsvarende.
              strømtrekket dobbler seg ikke hvis man parallellkobler to pakker. pakken tåler dobbelt så høyt strømtrekk. men uansett så bør ledningene være så korte som mulig for å ha så lite motstand i ledningene.

              jeg parallellkobler noen av mine batterier. det fungerer helt fint. ut fra spørsmålet til trådstarter så spør su om du kan lade i parallell, og bruke i serie? generelt så bør man lade i serie hvis man skal bruke pakken i serie, og lade parallellt hvis man skal bruke pakken parallellt.
              William Jul Ringkjøb
              Bodø MFK

              If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

              Comment


              • #8
                Originally posted by Geir Thomassen
                Det maksimale strømtrekket du kan ha når du seriekobler pakker endrer seg ikke, så kravet til ledninger burde bli det samme som med en enkelt pakke. Derimot når du paralellkobler så dobles strømtrekket og tversnittet på ledningene fra ESC til 2P pakken bør derfor økes tilsvarende.
                Jeg nevnte korte ledninger fordi om man kobler to batterier i serie så lager man i praksis lengre batteriledninger og det kan være skadelig for regulatoren.


                spitmk16,

                I teorien kunne du brukt 20 stykk 5S pakker for å lage en 100S pakke til flyging, og koble alle pakkene sammen i parallell for lading.

                Jeg kan ta et bilde som viser to kabler jeg har laget, en for å koble i serie og en for å koble i parallell. Må bare lade kameraet litt først.

                Comment


                • #9
                  Dette bildet viser en adapter for parallell (for lading) til venstre og for serie til høyre. Kontakten i bunnen av bildet er til laderen eller regulatoren, og kontaktene øverst er til batteriene. Den lille kontakten er til BECen som leverer strøm tli mottaker osv.
                  Attached Files

                  Comment


                  • #10
                    Jeg bruker 4mm gullkontakter med plasthylser. Beholder hylsene sammenkoblet på batterisiden og skiller dem fra hverandre på regulatorer, ladeledninger o.l.
                    Seriekobling blir da enkel uten ekstra kabel og bare ett ekstra kontaktpunkt.
                    Attached Files
                    Fred Larssen

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by flarssen
                      Det går fint å ha to 5S pakker som lades hver for seg og brukes i serie som 10S.
                      Fordelen er også at de kan brukes som 5S i andre sammenhenger, og om en celle skulle bli ødelagt trenger du bare å kjøpe en ny fempakning
                      Når man bruker pakkene i serie bør de være "omtrent" like.
                      Hvis man bruker en ny pakke sammen med en som er brukt en del, så riksikerer man at man tapper den som er "brukt" for langt ned før cut off inntrer.
                      Kan være lurt og stoppe før cut off hvis pakkene ikke er like friske.
                      Kjetil
                      oops: . . ! . .

                      http://www.vingmfk.com

                      Comment


                      • #12
                        Bruker også 2mm og 4mm GoldConnectors på batteriene mine. I motsetning til Deans-kontaktene kan man seriekoble batteriene uten å bruke noen ekstra "sammenkoblings-adaptre". Syntes det er glimrende, men nå har vi våre favorittkontakter de fleste av oss. Mange som liker Deans

                        Når man seriekobler (og parallellkobler) pakker sammen skal man ikke blande gamle og nye pakker. Tommelfingerregelen er at man bruker like store og like gamle/brukte pakker. Hekst samme fabrikat, kjøpt samtidig og brukt likt.

                        Man kobler sammen pakkene kun når begge er toppladet på skikkelig lader. Aldri koble sammen pakker som er delvis ladet.
                        Men man kan lade dem igjen uten å dele dem noen få ganger. Kommer du på stripa med nylada batterier og kobler dem sammen og flyr så lader du mellom turene på stripa som èn stor seriepakke. Så får man lade dem hver for seg med balancer når man har tid til det, noe man gjerne har når man kommer hjem eller dagen før man skal ut og fly helgas første tur.

                        Har ikke hørt om ESC som har to batteriinnganger og tar seg av serie-konfigurering nei.
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment

                        Working...
                        X