Announcement

Collapse
No announcement yet.

HT NiMh spørsmål

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • HT NiMh spørsmål

    Kjøpte et HT NiMh mottaker batteri sammen med raptor som en midlertidig løsning. Skal etterhvert oppgradere til fromeco system.

    Det står på pakken at kapasiteten på batteriet er 2700mah. Har nå kjørt det på flere cycler og balansert cellene. Pakken gir kun 2000mah ved utlading til 4 volt. Laderen er en swallow v.1. Er denne pakken til å stole på, eller burde jeg bare hive den?
    Last edited by torgeir; 08-01-07, 09:24.
    Torgeir K. Haugstad

  • #2
    Originally posted by torgeir
    Kjøpte et HT NiMh mottaker batteri sammen med raptor som en midlertidig løsning. Skal etterhvert oppgradere til fromeco system.

    Det står på pakken at kapasiteten på batteriet er 2700mah. Har nå kjørt det på flere cycler og balansert cellene. Pakken gir kun 2000mah ved utlading til 4 volt. Laderen er en swallow v.1. Er denne pakken til å stole på, eller burde jeg bare hive den?
    Jeg ville ikke hatt betenkeligheter med å bruke den selv om kapasiteten er litt i underkant av spesifikasjonen. Ettersom det er et mottakerbatteri ville jeg passe på å ha god sikkerhetsmargin, spesielt i kaldt vær.

    Jeg vet ikke hvilken utladestrøm du har brukt, men normen ved spesifikasjon av batterier er 0,5C utladestrøm. Normalt vil man måle lavere kapasitet om utladestrømmen økes.

    Jeg regner med at den første oppladingen var langsom. Vanligvis skulle fire sykluser være nok til å kjøre inn batteriet, men jeg har lest at i noen tilfelle trengs så mye som 50.

    Comment


    • #3
      Første opplading var relativt langsom, men kanskje ikke langsom nok. Tror jeg satte den til 0,2 eller 0,3 ampere. Da fikk jeg dyttet inn over 4 amperetimer og den fortsatte og lade helt til jeg stoppet den. Rommet jeg lader i holder ca 15 grader. Mulig mye av energien går opp i varme etc på så lav strøm og at det bare blir en slags vedlikeholdslading? Bruker korte kabler, men de er veldig tynne (servo kabel størrelse). Jeg burde vel kanskje lage litt tykkere ladekabler.

      Prøvde så å sette strømmen til 0,8 ampere og da fikk jeg mer normale resultater på opplading og den stoppet av seg selv.

      Har prøvd litt forskjellig utladnings belastning, men laderen min kan ikke lade ut med mer enn 500mah, så mer enn det har jeg ikke brukt.

      Jeg gir den et par sykluser til for å se om noe endrer seg.
      Torgeir K. Haugstad

      Comment


      • #4
        Du kan prøve med tykkere ledning og se om det endrer på noe. Lading ved 0,8 A burde være OK på den pakken, og utladestrømmen din er grei.

        Selv om du ikke får 2,7AH ut av pakken trenger det ikke være noe galt med den. For å sjekke hvordan det står til med pakken bør du se hvordan spenningen avtar under utlading. Pakken bør gi rundt 1,1 V/celle. Gjør den det kan du trygt bruke den. Dersom du har en dårlig celle vil du se det med en gang du tapper strøm fra pakken. Jo høyere utlading, desto verre for den dårlige cellen.

        Lykke til!
        Anders Valland
        Trondheim

        Comment


        • #5
          Takk for gode svar!

          Jeg ladet ut celle for celle for å se etter eventuell ubalanse. Cellene ladet seg ut fra 1,12 V og nedover om jeg ikke husker helt feil. 2 av cellene fikk jeg ut ca 1200 mah (pakken var brukt en del til radio oppsett av helikopter) en celle gav ut 867mah og en gav 1400mah.

          Pakken står på lading nå, skal sjekke spenningen på hver celle når de er fulladet, og lade ut hver enkelt celle igjen og følge med på spenningen under utlading!

          Edit: 3 pakker gav ut rundt 1200 mah, mens en pakke gav ut i overkant av 1400. Altså ingen celler var nede i 867mah. Vet ikke helt hvor jeg fikk det fra...
          Last edited by torgeir; 08-01-07, 13:18.
          Torgeir K. Haugstad

          Comment


          • #6
            Originally posted by torgeir
            Første opplading var relativt langsom, men kanskje ikke langsom nok. Tror jeg satte den til 0,2 eller 0,3 ampere. Da fikk jeg dyttet inn over 4 amperetimer og den fortsatte og lade helt til jeg stoppet den. Rommet jeg lader i holder ca 15 grader. Mulig mye av energien går opp i varme etc på så lav strøm og at det bare blir en slags vedlikeholdslading? Bruker korte kabler, men de er veldig tynne (servo kabel størrelse). Jeg burde vel kanskje lage litt tykkere ladekabler.

            Prøvde så å sette strømmen til 0,8 ampere og da fikk jeg mer normale resultater på opplading og den stoppet av seg selv.

            Har prøvd litt forskjellig utladnings belastning, men laderen min kan ikke lade ut med mer enn 500mah, så mer enn det har jeg ikke brukt.

            Jeg gir den et par sykluser til for å se om noe endrer seg.
            200-300mA som du brukte er helt utmerket for førstegangs lading. Med så svak ladestrøm er det heller ingen krise at den sto til lading lenge. Etter en stund vil batteriene bli littegrann varmere. Da er de fulladet, men det er ikke uvanlig at peak-ladere ikke oppdager det når strømstryken er så lav. De funker som regel når strømmenstyrken er høyere. Det er da det er viktig at det funker også.

            Jeg tror ikke de tynne ledningene dine er noe stort problem for lading på moderat styrke. Laderen er laget for å gi noenlunde konstant strømstyrke og tilpasser spenningen deretter. Er ledningene så tynne at motstanden blir signifikant vil bare laderen øke spenningen litt for å oppnå innstilt strømstyrke. Innen rimelighetens grenser

            Comment


            • #7
              Takk for svar.

              Jeg heller mot å stole på denne pakken! Men hva er årsaken til at pakken ikke har den kapasiteten produsent/leverandøren oppgir?

              Nyladet hadde cellene et avik på 0,013 volt, men dette var uten belastning.
              Torgeir K. Haugstad

              Comment


              • #8
                Utladespenning

                Jeg ser at to av mine ladere en Schulze 330 og en Pulsar2 begge spesifiserer at man utlader ned til 0.9V pr celle for NiMH og NiCad, er det en 4 cellers pakke kunne du gå ned til 3.6V, da ville du nok få ut mer saft av pakken uten fare. Jeg har gjordt det i flere år og har aldri hatt problemer med mine pakker. Jeg gir de jevnlig vedlikehold, lader ut helt ned og opp igjen for å unngå memoryeffekten, det ser ut til å ha funka bra.
                Mottaker og senderpakker utlader/opplader jeg med ca 1A for å unngå å brenne de tynne ledningene.
                mvh
                Reidar Otto



                Comment


                • #9
                  Nye NiMH gir oftest ikke max kapasitet før etter 4-5 cykler. Helt normalt.

                  De første cyklene skal skje med lav strøm, så det var helt riktig å lade på 200mA. Men sett max quant til 3300mAh eller stopp ladingen når det kommer dit. Lav ladestrøm skal alltid brukes på nye pakker og også på pakker som har vært lagret lenge når dem skal vekkes igjen. Lav ladestrøm har litt av samme funksjonen som balansering; du overlader pakken en anelse med lav strøm (ca. 3300mAh på din pakke) som ikke gir mye varme i cellene. Da er du sikker på at alle cellene er fullt ladet.

                  Tynn kabel har kanskje ikke så mye å si på lav ladestrøm...
                  Og mange ladere registererer ikke full pakke på lav ladestrøm...
                  Du kan prøve å lade dem som NiCd siden en del NiCd-programmer etter min erfaring fungerer bedre mht deteksjon av full pakke.

                  Blir dem ikke "bedre" etter noen cykler ville jeg holdt svært godt øye med dem! Har dessverre dårlig erfaring med NiMH som leverte mindre enn oppgitt kapasitet, har kosta meg knust fly... Var en NiMH som var påstempla 1600mAh og ikke kom over 1000 på cykling. Den døde brått etter 15 minutter i lufta.

                  Dessuten: memory-effekten er vel avskrevet for lenge siden? Er et fenomen som bare kan framprovoseres i lab med utlading til pinlig nøyaktig samme kapasitet mange ganger.
                  Last edited by joo; 08-01-07, 16:35.
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    Denne pakken blir holdt svært godt øye med. Skal bli spennende å se om kapasiteten bedres.

                    Har hatt dårlig erfaring med slike "ferdig-pakker". Hadde en nicad pakke fra JP med påskrevet 1700mah som leverte i underkant av 600mah. Den gikk rett i søpla.

                    Jeg lader ut celle for celle nå - og det virker som om spenningen holder seg over 1,1v under utlading. Jeg loggfører også alt som skjer.
                    Torgeir K. Haugstad

                    Comment


                    • #11
                      Batterier er fasinerende

                      Jeg er stort sett enig med joo om fremgangsmåten, men jeg cycler pakkenen mine ganske regelmessig, har gjordt det i flere år med en kvalitetslader fra Schulze og har gjordt en test for et par år siden med to pakker, den ene fikk regelmessig vedlikehold, den andre ble bare ladet opp. Etter en sesong var det STOR forskjell på dem og den "mishandla" pakken var blitt mye svakere og den fikk jeg aldri bra igjen. Etter det har jeg passet godt på.
                      Jeg jobber med batteridrevet utstyr(kamera) og vi har lang erfaring med at vedlikehold,dvs cycling holder liv i pakkene mye lenger så memoryeffekten er der, ganske i sær på NiCad men også i en liten grad på NiMH. Dog er det jo så at RCpakker får mindre juling enn våre kamerapakker som får opptil 3 oppladinger pr dag. Vi har over 1000 pakker i drift så der tror jeg erfaringen er grei.
                      NiMH er "farlig" i den forstand at de liker dårlig kaldt vær, da faller kapasiteten dramatisk, og de lurer deg, viser grei spenning helt til de plutselig gir seg. Skummel utladekurve!
                      Om vinteren bruker jeg derfor bare NiCad i RX og TX, jeg har noen NiMH pakker som får jobbe i varmere vær. dvs 10+C. Kanskje litt overforsiktig, men en batteripakke koster bra mye mindre enn et helikopter så jeg tar ingen sjangser. Har forresten tenkt å gå over på LiPo i RX også, noen som har erfaringer?
                      mvh
                      Reidar Otto



                      Comment


                      • #12
                        Nå har jeg ladet ut celle for celle. Fikk litt ulike resultater. Det var variasjoner på over 400mah. Ladet så opp på 0,2 ampere - stoppet laderen på 3700 mah. Ladet ut hele pakken til 4 volt og fikk 2067 som resultat. Skal kjøre et par cykler til. Hvis nå pakken holder seg jevnt rundt 2000mah - vil jeg anse den som relativt trygg.

                        Jeg fulgte litt med på utladingen og så at pakken hadde 4,4v etter 1900mah - derfra dropper den fort ned til 4,0. Vil det ha så mye å si om jeg lader ut til 0,9v pr celle når spenningen alikevel synker så fort som den gjør når batteriet er utladet?

                        Jeg må inrømme at denne pakken gjør meg litt usikker. Spørs om det ikke blir fromceo tidligere enn antatt.
                        Torgeir K. Haugstad

                        Comment


                        • #13
                          1.1 Volt er omtrent midt på kneet der spenningen dropper brått på de fleste NiXX-cellene. Så det er det samme som et praktisk talt tomt batteri.
                          1,15Volt/celle er der voltspyene bør være på rød lampe, siden dette er der knekken definitivt har begynt.
                          Jeg syntes det er greit å tømme en pakke ned til 1 Volt eller mindre pr celle for å være ganske sikker på at alle cellene er tømt, men det er gammel vane for meg. De fleste bøkene jeg har lest om emnet sier det, og flere ti-år med cykling ned til den spenningen har fungert godt i praksis for meg. Har hatt NiCd-batterier som har vært i bruk i nærmere 20 år med cykling 2-3 ganger i året...

                          Hvis du lader pakken ut med maks amp av det den er spesifisert til å tåle vil de fleste batteriene levere ca. 10-15% mindre enn spec.

                          Stemmer at mange NiMH ikke liker kulde. De fleste databladene på NiMH jeg har lest oppgir 0`C som kaldeste temp for bruk/discharge mens de fleste NiCd har -20 som laveste temp. Men der fins jo NiMH på markedet som også er speccet til -20 som kaldeste discharge-temp, gjerne dem som også er speccet som "Høy temp" i databladene. Siden NiCd blir vekk må vi nok lese litt nøyere hva som står i databladene når vi kjøper NiMH til vår bruk.
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment


                          • #14
                            Jeg velger nå å bruke disse cellene i en sykkel lykt. Stoler ikke helt på de, da jeg synes at cellene presterer ujevnt i forhold til hverandre og at de yter 30% mindre enn oppgitt.

                            Kjøpte meg en Fromeco arizona regulator og peerless batteri og er strålende fornøyd.
                            Torgeir K. Haugstad

                            Comment


                            • #15
                              Det kan ta tid før nye celler har full kapasitet

                              Litt sent, men jeg tar med følgende klipp som kan være av interesse for flere med nye batterier:

                              "Some battery manufacturers do not fully form the cells before shipment. Full performance is reached after the battery has been primed through several charge/discharge cycles, either with a battery analyzer or through normal use. In some cases, 50 to 100 discharge/charge cycles are needed to fully form a nickel-based battery. Quality cells, such as those made by Sanyo and Panasonic, perform to specification after 5 to 7 cycles. The initial readings may be inconsistent but the capacity becomes steady once fully primed. A slight capacity peak is observed between 100 and 300 cycles."

                              Dette er hentet fra http://www.buchmann.ca/article18-page1.asp og skrevet av samme Isidor Buchmann som står bak Battery University Homepage som jeg har linket til ved flere anledninger tidligere.

                              Comment

                              Working...
                              X