Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skifte balancer plugger på LiPol batterier ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skifte balancer plugger på LiPol batterier ?

    Kjøpte nylig ett 11,1 V Hyperion batteri med balancer plugg. Desverre så passer ikke denne pluggen til min Graupner LiPol balancer. Hyperion sin plugg er dessuten dobbelt så stor som tilsvarende hos Graupner. Er det noen som har erfaring med å bytte slike plugger, - og hvor får man kjøpt slike?
    Fargekodingen er litt forskjellig på de to typene også, Hyperion har en rød + 3 sorte, mens Graupner har sort, brun, blå og rød. Etter hva jeg kan se, så tilsvarer rød Hyperion det samme som sort Graupner (merket "gnd" der hvor den kobles på balanceren), mens de andre kablene da går til hver sin celle.
    Kanskje er det adaptere å få tak i også, men det blir en dårligere løsning med hensyn til vekt og plassbehov, - ønsker ikke mer plugger og kontakter en strengt tatt nødvendig.
    V.h.

    Arvid Vastveit
    http://www.strand-mfk.org

  • #2
    Det er likevel en bedre løsning å kjøpe eller lage en overgang om du ikke er vant til å holde på med slikt. Skal ikke rare kortslutningen til før du tar batteriet. Bytt i så fall 1 og en ledning...

    Comment


    • #3
      Jeg har også to sånne. Jeg valgte å lage overgang: E-meter og batteribalanserer - (MFN) ModellflyNytt.no .
      Rød er nok + og sort er - i begge tilfeller. Er du usikker så mål med et multimeter. Fordelen med en passe lang overgang er man kan lade gjennom balansereren selv om pakken sitter i modellen.
      Fred Larssen

      Comment


      • #4
        Takker for linken til tidligere tråd angående samme emne, - fannt ikke denne i farten selv. Hadde nok tenkt å måle meg frem for å sjekke polariteten uansett. Men hvis det nå er slik at Hyperion batteriene har en felles kontakt for positiv pol på hver celle (rød leder), og de tre sorte lederne går til negative pol på hver sin celle, - da blir det vel problemer med å lage en overgang til Graupner/ Kokam kontakt, hvis disse opererer med en felles leder for negativ pol på hver celle, - og individuelle ledere til cellenes positive pol?
        Angående "fordel" med å bruke passe lang adapter, for igjen å kunne lade mens pakken fremdeles er i modellen, - er ikke dette en farlig praksis da? Har sett en del bilder på nettet hvor noen har testet dette med dårlig resultat , - utbrente vrak er vel felles betegnelse på disse! Jeg velger nok å lade mine batterier på brannsikkert underlag, - med modellene langt unna!
        V.h.

        Arvid Vastveit
        http://www.strand-mfk.org

        Comment


        • #5
          Brukte lang tid selv før jeg fant tilbake til den
          Det er ikke noe som heter felles + eller -. Sort og rød er som regel ytterst og indikerer - og +, og er forøvrig koblet sammen med hovedkablene. Det som er i mellom representerer koblingspunktene mellom cellene og er således både pluss og minus. Fargene på disse varierer. Den sorte skal alltid kobles til gnd på balansereren. Jeg tviler på at de som har svidd modellen under lading har brukt en slik balanserer. Det tryggeste er selvsagt å ta batteriet ut før lading.
          Fred Larssen

          Comment


          • #6
            Her var det mye + og - ja. Laget meg en skisse av ett 3 cellers batteri, - brettet ut med koblinger mellom cellene osv. - da blir det mer oversiktlig, - forstår hvordan ting henger sammen da.
            Tror vel det er best å skaffe seg ferdig fabrikerte adaptere allikevel. At den sorte alltid skal kobles til gnd på balanseren, stemmer vel dårlig når det gjelder Hyperion cellene, - siden disse har tre sort ledninger
            Synd at ikke produsentene kunne samlet seg om en felles standard her, - hadde vært så mye enklere for oss som forbrukere.
            V.h.

            Arvid Vastveit
            http://www.strand-mfk.org

            Comment


            • #7
              Noen fabrikanter prøver ihvertfall å hjelpe...
              Vedlagte bilde er scannet fra en pakke fra "Electric Power".
              Hvor har du kjøpt den? Har de overganger eller plugger som passer til balansereren?
              Attached Files
              Fred Larssen

              Comment


              • #8
                Kjøpte balanceren hos Øgrey, - sammen med en Ultramat 14 lader. Har ikke kontaktet Øgrey angående dette. Var innom Elfly.dk, - der hadde de adapter andre veien, d.v.s. for å kunne balansere Graupner og Kokam celler på en balancer som var tilpasset Hyperion, Polyquest m.fl. Ut fra denne kan en sikkert lett lage en tilsvarende adapter til bruk andre veien, - eller skifte plugg. Naturlig nok så er det helst forhandlere av Graupner/ Kokam som har interesse av å tilby denne varianten av adapter, - slik at en kan bruke andres batterier på deres balanserere, - eller kanskje ikke ?
                V.h.

                Arvid Vastveit
                http://www.strand-mfk.org

                Comment


                • #9
                  Tja, si det... Jeg ga opp å prøve å finne kontakt som passet, så jeg fant fram seks kontakthylser, loddet en på hver av ledningene, tok krympestrømpe rundt hver enkelt slik at det hele ble isolert, limte alle seks sammen i en rekke og tok en krympestrømpe rundt det hele til slutt. Avstanden ble temmlig nær 2.0mm så det passet utmerket på kontakten på ballansereren.
                  Har akkurat brukt mine i.f.m. måling av kapasitet på noen pakker. Når ballansereren kuttet utladingen (via en bilpære) fordi en av cellene nådde 3.0V, var det fortsatt 9,72V totalspenning på pakken. Dersom en lader hadde utladet denne pakken ned til 9.0V hadde det neppe vært mye spenning igjen på den ene cella!
                  Fred Larssen

                  Comment


                  • #10
                    Balancer adaptere

                    Fannt endelig en webshop med godt utvalg av adaptere og plugger til LiPol balancere, - tror jeg sender en bestilling dit : http://www.lipoly.de/index.php?main_...01&language=en
                    Vedlagte skisse viser fargekoding på Graupner/Robbe/Kokam sin balancer plugg (3 cellers).
                    Attached Files
                    Last edited by Vassi; 15-01-07, 13:04.
                    V.h.

                    Arvid Vastveit
                    http://www.strand-mfk.org

                    Comment

                    Working...
                    X