Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ladetid med balanserer?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Med så ubetydelig ubalanse skal V-balancer enheten ha gjort jobben nesten umiddelbart og alle diodene slukke. Sjekk om det samme skjer også når du kjører i 'stand-alone' modus (uten ladning). Hvis ja - så er det ganske åpenbart en feil på enheten - og en garantisak.

    Jørgen
    Jørgen Dahl
    Innehaver av www.technoflight.no
    fra 2006 til 2008...

    Comment


    • #17
      Jeg lader 2170mAh 3s1p 11.1v FlightPower EVO20 har 4stk.
      Lader er en Platinum EX ogV-balace fra FlightPower.
      Når jeg ser på balangserreren under ladin så blingker det i diodene av og til.
      Kan legge med lade tider:

      Batteri 2
      Dato-----Flytid- Lade tid -mAh- Volt input- Volt Peak
      13,01,07 -5min- 0,44,53--989--- 12,304--- 12,603
      14,01,07 -5min- 0,49,17- 1125-- 12,693--- 12,603
      Amund Gårdhammer
      www.ringerikemfk.com

      Comment


      • #18
        Originally posted by amundrg
        Dato-----Flytid- Lade tid -mAh- Volt input- Volt Peak
        13,01,07 -5min- 0,44,53--989--- 12,304--- 12,603
        14,01,07 -5min- 0,49,17- 1125-- 12,693--- 12,603
        Hvor høy ladestrøm?

        Jørgen
        Jørgen Dahl
        Innehaver av www.technoflight.no
        fra 2006 til 2008...

        Comment


        • #19
          Originally posted by technoflight
          Hvor høy ladestrøm?

          Jørgen
          Lader med 1c 2,1A
          Amund Gårdhammer
          www.ringerikemfk.com

          Comment


          • #20
            Originally posted by technoflight
            Med så ubetydelig ubalanse skal V-balancer enheten ha gjort jobben nesten umiddelbart og alle diodene slukke. Sjekk om det samme skjer også når du kjører i 'stand-alone' modus (uten ladning). Hvis ja - så er det ganske åpenbart en feil på enheten - og en garantisak.

            Jørgen
            Med stand alone, hva mener du da? Kobble inn batteri på balansereren uten å starte laderen?
            Skal den være i 'Link-mode'?

            Ps, denne lading var ferdig etter 3h 0min.
            Peter Rahm
            Siggerud
            Cirrus RCFK

            Comment


            • #21
              Originally posted by Propepperell
              Takk Jørgen.
              Videre bør nevnes at den balanserer - altså blinker - veldig mye. Lampene blinker ca annenhver sekund og dette gjelder også helt nye batterier og som jeg skrev, jeg har sjekket med multimeter - det er ikke ubalanse å snakke om, maks 0,03mAh diff mellom celler.

              Peter

              Ps. 1h, 32 min - lader fortsatt og indikerer 75%
              Regner med det er 0,03V du mener. Har du målt spenningen på pakken når den viser 75%? Lurer på hvordan den måler ladestatus. Når spenningen når 12,6V er pakken ca. 85% ladet. Etter dette er det ladestrømmen som reduseres gradvis. Uten at balansereren måler denne, kan den vel ikke angi korrekt ladestatus mellom 85 og 100%...
              Fred Larssen

              Comment


              • #22
                Originally posted by Propepperell
                Med stand alone, hva mener du da? Kobble inn batteri på balansereren uten å starte laderen? Skal den være i 'Link-mode'?
                Ps, denne lading var ferdig etter 3h 0min.
                Ja, kun koble balanse-kontakten på batteriet til V-balanceren og starte den. Er batteriet i ubalanse vil diodene blinke inntil V-balanceren har jevnet ut spenningsforskjellene - og deretter slå seg av (gå i 'sleep mode').

                Vel og merke så fremt alt (balanserer og batteri) er "friskt"....

                Jørgen
                Last edited by TFlight; 14-01-07, 19:19.
                Jørgen Dahl
                Innehaver av www.technoflight.no
                fra 2006 til 2008...

                Comment


                • #23
                  Originally posted by flarssen
                  Lurer på hvordan den måler ladestatus. Når spenningen når 12,6V er pakken ca. 85% ladet. Etter dette er det ladestrømmen som reduseres gradvis. Uten at balansereren måler denne, kan den vel ikke angi korrekt ladestatus mellom 85 og 100%...
                  Nei, det gjør den ikke heller.... Følgende nivåer gjelder for V-balancerens "fuel-gauge":

                  Rød diode: 10 - 20% ladet (3,4 - 3,6V i snitt pr celle)
                  Orange diode: 20 - 50% ladet (3,6 - 3,7V i snitt pr celle)
                  Gul diode: 50 - 75% ladet (3,7 - 3,8V i snitt pr celle)
                  Grønn diode: 75% - 100% ladet (3,8 - 4,21V i snitt pr celle)

                  Med andre ord er diodevisningen kun en INDIKATOR om ladenivået. I tillegg beskytter V-balanceren den enkelte celle mot overoppladning (>4,21V) - og overutladning (<3.0V).

                  Jørgen
                  Jørgen Dahl
                  Innehaver av www.technoflight.no
                  fra 2006 til 2008...

                  Comment


                  • #24
                    OK, da skjønner jeg hvorfor den viste 75% så lenge...
                    Regner med at den grønne vil lyse i det meste av ladetiden.
                    Fred Larssen

                    Comment


                    • #25
                      Se post 4: Lipo Charger + Balancer taking forever - RC Groups
                      Fred Larssen

                      Comment

                      Working...
                      X