Announcement

Collapse
No announcement yet.

Swallow advance problem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Swallow advance problem

    Hadde et "lite" uhell med swallow advance laderen min i kveld. Holdt på med discharge av en 4s FP pakke og skulle stoppe programmet for å sjekke størrelsen på bananpluggene for å se om jeg må lodde på nye kontakter på den nye balansereren min for bruk under den påfølgende oppladingen. Jeg stoppet discharge programmet og dro ut kablene fra laderen (de som går til batteriet), men glemte å koble fra batteriet først slik at det kom en gnist i det jeg i et kort øyeblikk presterte å kortslutte polene på laderens utgang.

    Når jeg skulle starte oppladingen viste det seg at laderen etter karamellen har begynt å lade lipo pakker på 0.1C i stedet for 1.0C ladestrøm. Liion programmet lader imidlertid fortsatt på 1.0C.

    Ser ut som jeg har 3 valg her.

    1) kjøpe ny lader
    2) Lade mine lipo på li-ion program og heller topplade på lipo program (siden li-ion programmet stopper på 4.1V i stedet for 4.2V)
    3) lade på lipo program som normalt, men dette vil da ta 10 ganger mer tid enn vanlig pga 0.1C ladestrøm i stedet for 1.0C

    Er det trygt å lade lipo på li-ion program?? tenker da både på sikkerhet og på mulige langtidsskader på lipo batteriene..

    skikkelig irriterende dette Noen som vet om det er mulig å "re-sette" en swallow advance lader? Det kan se ut som det er kun softwaren som har fått slått ut noen bits, hadde det vært brente kretser antar jeg hele laderen hadde tatt kvelden. pga måten ledningene kortsluttet ved utgangen av laderen har jeg vanskelig for å tro at noe særlig strøm har gått "inn i" ladeutgangene og laderens kretser siden dette ikke vil være den korteste vegen fra pluss til minus for batteristrømmen..
    Alf Surdal
    Hovsherad

  • #2
    har faktisk hadde et liknende problem med FP 4S pakke. ladet den litt for lang ut en gang, og neste gang jeg satt den på lading ladet den med ca 0.1C. etter noen minutter så kom laderen seg og begynte å lade normalt på det jeg hadde stilt den inn på. hvorfor dette skjer har jeg ikke peiling på
    William Jul Ringkjøb
    Bodø MFK

    If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

    Comment


    • #3
      Problem solved..

      Prøvde med et annet lipo, lading gikk på 1.0C med en gang. Byttet så tilbake til FP pakken, og nå gikk den med en gang opp på 1.0C som den skal.

      snodig, men det er ikke alt en skal forstå..
      Alf Surdal
      Hovsherad

      Comment


      • #4
        Kan du velge høyere kapasitet enn det du faktisk har for å lure laderen til å bruke litt kraftigere ladestrøm?

        Det er neppe skadelig for lipo-batterier å lades som li-ion. Du får litt lavere kapasitet, men lengre levetid.

        Jeg er litt usikker på beskrivelsen av hva som skjedde. Det virker som det var batteriet som ble kortsluttet. I så fall kan det ha tatt skade, men jeg kan ikke skjønne at laderen skulle la seg påvirke. Men antakelig har jeg misforstått hva som skjedde. Har du sjekket spenningen på batteriet? Hvis batteriet faktisk ble kortsluttet kan det være at laderen er "smart" og lader forsiktig til å begynne med. Det er en mye brukt (og litt kontroversiell) måte å gjennopplive lipo-batterier som har blitt for mye utladet. Vær i så fall ekstra oppmerksom på brannfare.

        Har du slått laderen helt av og sett at problemet fortsatt er der?

        Comment


        • #5
          Originally posted by lipo
          Hvis batteriet faktisk ble kortsluttet kan det være at laderen er "smart" og lader forsiktig til å begynne med. Det er en mye brukt (og litt kontroversiell) måte å gjennopplive lipo-batterier som har blitt for mye utladet.
          antakelig er det dette som skjedde hos meg.
          William Jul Ringkjøb
          Bodø MFK

          If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

          Comment


          • #6
            Min Simprop lader lader også på 0.1C dersom spenninga på pakken er lav. Dersom spenninga ikke kommer over en viss grense innen 5 minutter gir den opp og gir alarm. Dette er problematisk når man bruker balanserer, da det som regel er stor uballanse når pakken er utladet. Denne tapper da cellene med høyest spenning så mye at totalspenninga på pakken ikke øker nok med så lav ladestrøm. Laderen gir da opp gang på gang.
            Fred Larssen

            Comment

            Working...
            X