Announcement

Collapse
No announcement yet.

8,4V vs. 9,6V

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 8,4V vs. 9,6V

    Heisann!

    Jeg er fortsatt grønn når det gjelder dette temaet, men mitt spørsmål er som følger:
    Jeg har en GP Slinger med 400 børste motor. I anbefalingen sies det at man bør bruke et 8c 1800 Nicd 9,6V batteri. Da jeg hadde en lader for 8,4V og 6-7 celler valgte jeg å kjøpe et 7c 1400 Nicd 8,4V batteri. Hva blir konsekvensen av dette? Har dette noe å si for ytelsen til motoren eller er det bare flytiden som blir skadelidende?

    Kan jeg gå høyere opp i V enn 9,6? Har en ESC fra Electrifly som heter C-12.

    Takk for gode råd!!

    Eivind
    Great Planes Fling
    Great Planes Slinger
    E-Flite Edge 540
    Tragi 704X
    Multiplex Funjet
    Multiplex Easyglider
    EMS Ventus 2c Klapptrieb, 4,8m
    Valenta ASW 17
    Futaba 10c FASST

  • #2
    Du må regne med litt redusert ytelse når du velger å bruke lavere spenning. Kan hende gjør ikke det så mye til å begynne med. Du kan evt. kjøpe deg et nytt batteri senere når du blir sugen på mer ytelse.

    Sorry, følgende avsnitt er nok basert på en missforståelse:
    7C og 1400mAh kan bli i grenseland. Det tilsvarer 9,8A. 8C og 1800mAh som du ble anbefalt tilsvarer 14,4A. Merk at siden du har lavere spenning og lettere batteri blir strømstyrken også litt lavere, men kanskje ikke nok til at du er på den trygge siden. Problemet vil i så fall bli varme og litt kortere levetid på batteriet.


    1400mAh gir kortere flytid enn 1800mAh, men ikke så mye som tallene alene skulle tilsi. Lavere strømforbruk veier opp for en del.

    Den ESCen er spesifisert for 6-8 Nixx så du stresser den mer enn den er beregnet for om du bruker noe mer.

    Hvilken lader har du tenkt å bruke?
    Last edited by lipo; 18-01-07, 12:00. Reason: Forminsket skrift og lagt til dementi i avsnitt 2

    Comment


    • #3
      bare for oppklaring: eibergg skrev at han hadde kjøpt et 7C 1400 8,4V batteri. Lipo, du svarer at amperetrekket kan være høyt. vil tro at dette er en liten enkel skrivefeil, og en liten misforståelse

      tror at 7C egentlig er 7 cellers batteri på 8,4V. et 1400 batteri tåler mer en 9,8A, vil tro opp mot 20.
      William Jul Ringkjøb
      Bodø MFK

      If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

      Comment


      • #4
        Originally posted by william123
        tror at 7C egentlig er 7 cellers batteri på 8,4V. et 1400 batteri tåler mer en 9,8A, vil tro opp mot 20.
        Klart du har rett. Da kan man overse hele det andre avsnittet mitt.

        Comment


        • #5
          Eller for å oppsummere: Ja, du vil få merkbart dårligere effekt med 7S (8,4V) batteriet i forhold til 8S (9,6V).
          Du kan kompensere noe med å bruke en større propell enn du ville gjort med 8S-pakke, men greit å vite hva strømmen blir så du ikke skader sakene.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment

          Working...
          X