Announcement

Collapse
No announcement yet.

Batteriteknologi - A123

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Batteriteknologi - A123

    Er dette noe som er egnet til bruk i hobbyen vår?
    404 Not Found

    Kan noen gi en grei forklaring på hvordan denne teknologien fungerer?
    Slik jeg har forstått det så veier det litt mer enn li-xx, har noe lavere V pr. celle men kan lades til 90% ila. 5 minutter? Er det noe mer det er verdt å ta med?
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

  • #2
    Hvor tilgjengelig er disse batteriene pr. i dag?
    Er dette så bra at jeg bør vente til mars med å kjøpe laderen som tar A123 eller er det noen som vet noe om diverse produsenter av ladere vil kunne oppgradere sine ladere i etterkant?
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

    Comment


    • #3
      Står masser av info om dette på RCGroups, har vært brukt en god stund i store e-helier der tradisjonelle 10S lipo oppsett byttes med 12S A123 oppsett.
      Here is up to 16s A123 on a T-rex 600 (HFE) - RC Groups
      A123 simple rules for replacing lipos - RC Groups

      Det finnes 149 tråder på RCGroups med A123 i tittelen.

      Det finnes flere ladere ute som tar dette og flere som kommer. TP1010 er det vel akkurat sluppet en firmware upgrade til som gjør at den kan ta A123 celler.

      Comment


      • #4
        High-flying helicopters with A123

        404 Not Found


        a123racing.com - Dette nettstedet er til salgs! - a123racing Ressurser og informasjon
        Last edited by tailbait; 30-01-07, 07:41.
        A good friend will bail you out of jail... A true friend will be sitting by your side saying, Sorry ....We fucked up!

        Comment


        • #5
          Glemte Gary i farta, han vet litt om det der ja.

          http://www.tppacks.com/categories.asp

          Comment


          • #6
            Jeg kjenner denne teknologien kun fra sporadisk lesing på web. Jeg har håp om at dette er et forvarsel om hva som skal komme.

            Store fordeler i dag:
            - De er langt sikrere enn LiPo
            - De er robuste i den forstand at de tåler kraftig lading og utlading. 15 minutter for full opplading er et vanlig tall.

            Ulemper:
            - Kun tilgjengelig i en størrelse ennå. Det setter store begrensninger på hvilke applikasjoner de passer i. Folk har f.eks. brukt de i T-rex, men det blir tungt.
            - Lavere energitettet (veier litt mer som esmel sier). Det kompenseres litt ved at de gjerne kan lades langt ut i motsetning til LiPo som for levetidens skyld helst ikke bør lades ut så mye.
            - Ustandard spenning gjør at alt tilleggsutstyret og omkringliggende teknologi ligger litt etter. Det gjelder f.eks. ladere, LVC m.m. Det er et forbigående problem

            Tror ikke jeg kommer til å fly sånne med det første, men tenker at jeg kanskje først skal prøve de i landgående fartøy.

            Har ikke sett de til salgs i Norge ennå, men det kommer vel.

            Comment


            • #7
              Det eneste jeg ikke liker er den økte vekta, men ladetiden må jo bare være helt knall. Med en god lader lader du jo batteriene mens du enten flyr en anna kreasjon eller du venter på at nestemann i køa skal bli ferdig med sin flight...

              Regnet litt på 8s4p pakke på 2300mah
              Det blir den nette sum av 200$, til sammenligning koster ei FP 6s3700mah pakke 139£ inkludert 17%VAT.
              Vekta blir over 100g mer enn med ei 6s3700mah lipopakke
              Ergo får jeg et tyngre fly, med mindreflytid pr. ladning men samtidig så får jeg antagelig mulighet til å klemme inn flere korte turer ila. en flydag.
              Hørte jeg noen snakke om at smaken er som baken - delt?
              Til et vanlig acrofly i passe stor størrelse vil jo ikke disse 100grammene utgjøre all verden men i et litt mindre 3D fly så vil det jo være 100gram mer enn nødvendig...

              Må si jeg blir nysjerrig men jeg er ikke overbevist riktig enda...
              Espen Melby

              :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

              Comment


              • #8
                Å de finns i Norge også, er vel vanlig bla i De Walt sitt oppladbare verktøy.
                Mange som kjøper slike pakker og bygger om.

                Comment


                • #9
                  Lang tråd på RunRyder

                  her er en danske som tester og skriver rapporter, han flyr en Joker med A123 pakker. Meget interessant!
                  http://www.runryder.com/helicopter/t305180p1/

                  Lorents, vi må vel teste vi også ?

                  mvh
                  Reidar Otto



                  Comment


                  • #11
                    Her er et alternativ for lading av disse: LipoDapter+ - (MFN) ModellflyNytt.no .
                    Fred Larssen

                    Comment


                    • #12
                      Har vært på tanken Har litt mange prosjekter akkurat nå, men litt utpå våren blir det kanskje å prøve disse. Lagde jo noen pakker av disse Emoli cellene og de funket helt greit men manglet litt futt.

                      Ut fra det jeg har lest er det vesentlig mer futt i disse pakkene og de har en grei størrelse. Ulempen er jo at de har litt "rar" spenning (er det 3,3V isteden for 3,7?) men som Tintin sier skal vel 1010 laderen ha fått eget program for dette. Har akkurat mottatt oppgraderings kabel for 1010'n så da skal jeg få dobbeltsjekket at det er tilfelle. Hvis noen i Oslo området trenger en 1010 oppgradering er det bare å si i fra.
                      Hvor er lipoen din a?

                      www.airheads.no
                      www.bmk-rc.com/

                      Comment


                      • #13
                        Jeg trenger det trolig om litt, kjøpte en "jukse 1010" på eBay for $ 135,- som har programvare for nicd/nimh men ikke A123...kommer forhåpentligvis i løpet av uka så etter vinterferien uke 6+7 ....

                        Comment


                        • #14
                          Har ikke sjekka alle linkene i denne tråden, men der ligger et "sammendrag" fra FMA rundt A123 et sted linka fra RCG. Utenom momentene som allerede er nevnt i denne tråden merket jeg meg at den reelle leveringskapasiteten ligger rundt 17C, litt konservativt ratet. Altså noe lavere enn de nyeste LiPoene... men med tanke på at max 10C last er fornuftig for å få flytid å snakke om ser jeg ikke det som noen stor begrensning.
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment


                          • #15
                            Levetid ved hurtiglading

                            Så fordelen ligger først og fremst i muligheten til rask lading.
                            Jeg vil tror at jo fortere man lader desto kortere levetid har pakkene.

                            Noen som har sett vet noe om hvor lang levetid man kan forvente når man hurtiglader pakkene ?

                            Har ikke funnet noe på hjemmesidene til A123.
                            Kjetil
                            oops: . . ! . .

                            http://www.vingmfk.com

                            Comment

                            Working...
                            X