Announcement

Collapse
No announcement yet.

Batteriteknologi - A123

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by kjetilmh
    Så fordelen ligger først og fremst i muligheten til rask lading.
    Jeg vil tror at jo fortere man lader desto kortere levetid har pakkene.

    Noen som har sett vet noe om hvor lang levetid man kan forvente når man hurtiglader pakkene ?

    Har ikke funnet noe på hjemmesidene til A123.
    Betydelig mer enn LiPo. Så en kurve nylig der kapasiteten var godt over 80% etter 1000 sykluser med relativt hard belastning.

    Comment


    • #17
      De er tilgjengelig i.....

      .... Tyskland hos
      http://www.first-products.de/
      Med svært gode spesifikkasjoner, og etter min mening fornuftige priser. Cellene er på 3,3V og 2300mAh, og er kontinuerlig belastbar til 60A (26C). Prisen ligger på snaut €20,- pr. celle ferdig konfeksjonert. En 3S 2300 pakke koster altså €58,50

      Se spesifikasjoner på engelsk her:
      specsenglisch

      Da jeg befinner meg 30km fra forhandleren, har jeg tenkt meg en tur dit i morgen. Om alt klaffer (må oppdatere Pulsar 2 laderen også), tester jeg på onsdag. Kommer eventuelt tilbake med testintrykk.

      Hilsen fra Hamburg,

      Thorodd

      Comment


      • #18
        Hei Thorodd!
        Meget spennende, hold oss orientert. Kan du også skrive litt om hvordan
        du får oppdatert laderen? Jeg har samme lader og vil gjerne oppgradere
        min også. Ser at flere på nettet som flyr litt større RCheli har tatt i bruk
        denne batteriteknologien, den skal være mye tryggere enn LiPo.

        mvh
        Reidar Otto



        Comment


        • #19
          En 5 cellers pakke kommer vel på ca. 800,- og tilsvarer en 4S 2300 lipo pakke. Høres litt dyrt ut. De som bor på andre siden av Atlanteren og handler elverktøy pakker på Ebay får dem for halvparten av denne prisen. Må riktignok bygges om til riktig konfigurasjon.
          Fred Larssen

          Comment


          • #20
            Det blir desverre ikke noe testing enda. Forhandler er tom.
            Har bestillt 3 pakker, men må først til Norge noen uker.

            @ heliro2r:
            I henhold til hjemmesidene til PP-RC, må den sendes inn for oppdatering. Jeg fikk ikke tak i Adam Piechowski (innehaver) i dag , men jeg prøver igjen i morgen.
            Igjen er jeg så heldig å bo i nærheten, og regner med (eller håper) at jeg kan dra dit og få den oppdatert mens jeg venter. Jeg spør samtidig om det i det hele tatt er mulig å oppdatere selv.
            Adam Piechowski er en hyggelig fyr som ordner det som lar seg ordne.


            Thorodd

            Comment


            • #21
              Hei igjen!
              Takk for raskt svar, jeg har mange års erfaring med loddebolt og elektronikk
              så er det bare snakk om å skifte en Eprom kan jeg jo gjøre det sjøl, men må jeg, så sender jeg gjerne inn laderen. Fint om du sjekker for meg!
              Takk igjen!
              mvh
              Reidar Otto



              Comment


              • #22
                Etter det jeg har lest tåler de å lades til 4.2V pr. celle. Det er bare snakk om noen få prosent kapasitet mellom 3,7V og 4,2V og spenningen synker fort når ladingen stopper. Det de ikke liker er at denne spenningen opprettholdes over tid (noe lipo ladere gjør i siste del av ladingen). Uansett kan man i mange tilfeller bare sette ned antall celler (S) på laderen, f.eks. 4S lipo tilsvarer 5S A123.
                Fred Larssen

                Comment


                • #23
                  @ flarssen:
                  I henhold til spesifikkasjonene kan du belaste med 26C, og tømme batteriene 95%. Til sammenligning kan du ved 20C tømme LiPo 75%. Det gir endel mer flytid.
                  I tillegg har du drøyt 10% mer spenning for 5S 2300 Li-Ion FePO4 o forhold til LiPo. Hvis vi regner nyttbare wattimer (Wh), lander vi på 36Wh for 5S 2300 Li-Ion FePO4. For LiPo 4s 2300 får vi 25,5 Wh. Dette gir 40% mer flytid.
                  Dette veier også en del opp for vektforskjellen.

                  Så kommer levetiden. Over 1000 sykler for Li-Ion FePO4, kontra 200 sykler for LiPo. Også sikkerheten da, selv om jeg personlig ikke har noen betenkeligheter med å bruke LiPo.

                  Dersom spesifikkasjonene er nogenlunde riktige, synes jeg det er et svært interessant alternativ. Men det gjenstår å se.... Håper ikke Joo har rett...

                  Thorodd

                  Comment


                  • #24
                    Anbefalt ladestrøm er 3A til cellen når 3.6V, deretter konstant 3,6V til ladestrømmen når 0,05A.

                    Ellers kan jeg varmt anbefale å lese spesifikasjonene som fins på engelsk her:
                    specsenglisch

                    eller på tysk her:
                    Spezifikationen

                    Thorodd

                    Comment


                    • #25
                      Jeg har greid å få tak i en 3S pakke, så kanskje jeg rekker å teste før jeg reiser til Norge.

                      @ heliro2r:
                      Desverre må Pulsar 2 sendes inn for oppdatering, da de er individuelt kalibrert. Kalibreringsdata hentes ut før oppdatering, og mates inn igjen etter oppdatering. I henhold til Adam Piechowski, krever dette spesialutstyr. Selve oppdateringen tar bare 5 minutter, og jeg har en avtale hos ham kl 16.00 med min Pulsar 2.

                      Han sier forøvrig at en norsk forhandler er i stand, eller vil bli i stand til å oppdatere den slik at den ikke må sendes til Tyskland.


                      Thorodd

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by thorodd
                        @ heliro2r:

                        Han sier forøvrig at en norsk forhandler er i stand, eller vil bli i stand til å oppdatere den slik at den ikke må sendes til Tyskland.


                        Thorodd

                        Ok, takk skal du ha, får sjekke med Elefun om de er klare.

                        mvh
                        Reidar Otto



                        Comment


                        • #27
                          Ladetester

                          Har fått en 3S i hus, og har gjort noen ladetester. Dersom det blir flyvær i morgen, tester jeg i Acromaster med et oppsett på 45A statisk. Den pakken jeg fikk, er en forløper, som har 2,5mm^2 kabler, og kan derfor ikke belastes for hardt. (Fikk en etter litt mas, hihi)

                          Jeg har gjort et par ladetester, og de er bare imponerende. Først tømte jeg pakka ved ca 8A, og fikk ut 2345mAh (den var nyladet da jeg fikk den, og har vært ladet 3 ganger). Første ladingen skjedde ved 5A i en drøy halvtime. Deretter ble pakken tømt med rundt 15A. Fikk ut 2280mAh.
                          Så ladet jeg pakken med 9,9A. Denne gangen oppførte laderen seg noe annerledes, og jeg fikk inn mer strøm. Pakka var fulladet etter snaue 20 min. Deretter ble den igjen tømt med ca 15A.

                          Pakken står nå til lading ved 3A (anbefalt normal ladestrøm), og det skjer vel ikke noe mer spesielt i dag.

                          Som sagt, håper jeg på flyvær i morgen, og da vil jeg teste følgende: Flytid ved ”normal” flygning (får ca 15 minutter ut av en 3S3200mAh LiPo-pakke med 25% resreve). Så opplading ved 9,9A, og deretter prøve å belaste pakken hardest mulig på nevnte oppsett med Acromaster.

                          Servus
                          Thorodd

                          Comment


                          • #28
                            Test Li-Ion FEPO4

                            Flyværet holdt med god margin i går. Det var rett og slett nydelig vær med 9 grader og sol.
                            Jeg fløy 4 turer med Acromasteren, hvorav to "normale", en med høy belastning, og en sparsom.

                            Når jeg flyr Acromasteren ellers, flyr jeg den på em 3S 3200 Hypercell pakke, med en Varioprop 11,9", og en stigning på ca 6". Oppsettet drar 40A. Det er ganske god fres i den, og den mangler ikke mye på å kunne hovre (noe jeg forøvrig ikke er i stand til). Jeg flyr 15 minutter, og har da som regel 25% igjennom i pakka.

                            Med 3S Li-Ion FEPO4 9,9V 2300mAh, er den merkbart slappere (jeg måtte opp til 7" stigning for å få strømttrekket opp til 40 A, noe som forverrer trekkraften), men den har rimelig krefter for akro. For å få mer krefter, må jeg nok opp i diameter og ned i pitch for propellen, og der møter jeg begrensninger hos Varioprop. Flytiden ved "normal" flyving passerte 10 minutter.

                            Til belastningsprøven, satte jeg på en 3 blader Varioprop 10,9", og ga den drøyt 8" pitch. Statisk strømtrekk havnet tett på 50A. Elendig trekkraft, men den ble rimelig kjapp. Jeg fløy hele turen med fullt pådrag til pakka gikk tom. Mye rorbruk, og mye vertikal flyving. Måler var kun å tømme pakka raskest mulig. Og det gikk unna på nøyaktig 4 minutter. Gjennomsnittlig strømtrekk var ca 35A (ca. 15C)

                            Den sparsomme turen varte i overkant av 15 minutter. Det er ikke noe problem å fly enda mer sparsomt.

                            Pakka har hver gang blitt ladet med 9,9A (4,3C) i drøye 15 minutter. Etter siste flyving ble den ladet med 3A, og tømt med en last på ca 15A over UniTest 2. Jeg fikk da ut 2313mAh.
                            Eneste gang jeg har merket temperaturer utover en liten lunk, var etter å ha tømt pakka på 4 minutter. Temperaturen lå da på ca 40 grader. Det er verd å nevne at Acromasteren har god kjøling for akku.

                            Det er ikke noe problem å hente ut den samme spensten i flyet med Li-Ion FEPO4pakka. Til det hadde jeg trengt en større propell med mindre pitch, og selvfølgelig noe høyere strømtrekk enn med Hypercellpakka. En annen, og for meg aktuell løsning, er å legge på en celle til.

                            Teoretisk nyttbar energi for Hypercellpakka er 11,1x3,2x0,75=26,64Wh
                            Teoretisk nyttbar energi for Li-Ion FEPO4pakka er 9,9x2,3= 22,77Wh
                            Vekt Hypercellpakke er 291g. Dette gir en nyttbar energitetthet på 91,5Wh/kg
                            Vekt Li-Ion FEPO4pakke er 248g Dette gir en nyttbar energitetthet 91,3Wh/kg
                            Dette sier meg at det ikke er noen vesentlig vektgevinst å hente på LiPo i forhold til
                            Li-Ion FEPO4. I praksis spiller totaloppsettet også en vesentlig rolle.
                            Prisen her i Tyskland går også i favør av Li-Ion FEPO (€58,50 mot €74,90. Til sammenligning koster Kokam 3200 11,1V 20C €100,-)

                            Det er også en liten befrielse å kunne fly pakka tom uten å engste seg for å ødelegge den, selv om det egentlig ikke er noen stor bekymring. Jeg flyr som jeg flydde tidligere med NiMh; til jeg merker spenningsfallet. Da har jeg fortsatt strøm nok til å lande fornuftig.
                            Med en lader og to akkuer kan man fly mer eller mindre kontinuerlig. Ditto for LiPo trenger man 3 ladere og 4 akkuer.

                            Jeg er så langt svært fornøyd, og jeg gleder meg til å få 4S pakker. Lysten til å teste med enda større belastninger er stor, så jeg får vel investere i flere H4 lyspærer, da det blir vanskelig å teste i fly. Flytiden blir ganske knapp med 60A belastning!


                            Thorodd

                            Comment


                            • #29
                              Hei Thorodd!
                              Takk for meget god og dyptgående rapport. Det blir spennende å følge denne batteriteknologien fremover.
                              mvh
                              Reidar Otto



                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by thorodd
                                Håper ikke Joo har rett...

                                Thorodd
                                Sa jo ratingene fra FMA var konservative Har ikke sett hva dem ville satt ratingen på f.eks et 20C FP-batteri til, men skulle ikke forbause meg om det er lavere enn det leverandør sier.

                                Det virker som de nye batteriene kan lades umiddelbart etter utlading, stemmer det? Det er i så fall en stor gevinst i regnestykket!!!
                                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                                Comment

                                Working...
                                X