Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva betyr 15C og 3s?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hva betyr 15C og 3s?

    Hva betyr 15C og 3s?
    Har virkelig blitt bitt av basillen

  • #2
    15C betyr at du kan trekke 15 ganger batteriets kapasitet ut. F.eks du kan trekker 15 amp ut av en 1000mah (1ah) batteri, det er max av strømtrekk batteriet tåler.

    3s betyr at batteriet har 3 celler, dvs 11.1v på et lipo batteri.
    Geir Amund Lindberget

    Comment


    • #3
      Hørtes avansert ut :P
      Merker jeg noe forskjell visst jeg kjøper et 15C kontra et 30C?
      Trenger jeg og tenke på det når jeg skal kjøpe batteri?
      Har et esky honey bee cp2 som skal ha nytt batteri.. Det står ikke noe på batteriet som jeg har fra før hvor mangen C det er på..
      Mn har det noe å si?
      Kan jeg ikke bare kjpe et 15C?
      Har virkelig blitt bitt av basillen

      Comment


      • #4
        Hei ,vil utdype det med "3s",dvs at en batteri pakke har 3 celler i serie,vi har også 3p dvs 3 seller i paralell.med 3s vi vi øke volten mens i paralell økes kapasiteten på en pakke. feks en 1000 milliampere pakke i 3p vil si at man ikke øker volten men øker kapasiteten til 3000 mah hvis man da har 15 c på denne pakken ,kan man dra ut ca 45 ampere.lipo celler har ikke den samme utladnings egenskapene som feks nicad el nimh celler derfor må vi paralellkoble disse for å få det ampertrekket man skal bruke.
        Håper dette hjalp litt.
        Terje

        Comment


        • #5
          Problemet er om du kjøper ett batteri som ikke kan levere så mye strøm som helikopteret ditt trekker. For å gjøre ett eksempel: La os si at helikopteret trekker 13Ampere på full gass. og du skal ha ett batteri med 1000mah (1ah) kapasitet. Kjøper du ett 15c batteri vil maks på det være 15Ampere men kjøper du ett 10c batteri så er maks strøm det kan lævere 10A. Skjønner?

          Disse tallene var da bare ett eksempel jeg aner ikke hvor stort batteri du trenger
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            30c tror jeg ikke finnes i norge enda, ikke har jeg sett det i allefall. Det meste du får er vel 20c og er det som er vanlig nå omdagen. Når det står 20c og 30c på et batteri tåler batteriet 20c konstant, altså du kan trekke 20c fra batteriet er fullt til det er tomt. Og det tåler 30c i "burst" det vil si omkring 30sek max.

            Et batteri med høyere c rating vil ofte holde høyere spenning under bruk, noe som er en fordel.

            Har du for eksempel en motor som trekker 20amp på full gass trenger du enten minumum et 10c batteri på 2000mah (som takler nettop 20 amp som motoren trekker) eller minimum et 20c batteri på 1000mah (som også takler 20amp trekk, men klarer seg med halve størrelsen pga at det har dobbel c rating)

            Da forstår du kanskje at du må velge et batteri som tåler strømtrekket motoren bruker og helst litt til. Ellers vil batteriet fort bli ødelagt.

            Edit: var visst en som skrev fortere enn meg her
            Last edited by galmania; 09-02-07, 14:43.
            Geir Amund Lindberget

            Comment


            • #7
              Originally posted by galmania
              30c tror jeg ikke finnes i norge enda, ikke har jeg sett det i allefall. Det meste du får er vel 20c og er det som er vanlig nå omdagen. Når det står 20c og 30c på et batteri tåler batteriet 20c konstant, altså du kan trekke 20c fra batteriet er fullt til det er tomt. Og det tåler 30c i "burst" det vil si omkring 30sek max.

              Et batteri med høyere c rating vil ofte holde høyere spenning under bruk, noe som er en fordel.

              Har du for eksempel en motor som trekker 20amp på full gass trenger du enten minumum et 10c batteri på 2000mah (som takler nettop 20 amp som motoren trekker) eller minimum et 20c batteri på 1000mah (som også takler 20amp trekk, men klarer seg med halve størrelsen pga at det har dobbel c rating)

              Da forstår du kanskje at du må velge et batteri som tåler strømtrekket motoren bruker og helst litt til. Ellers vil batteriet fort bli ødelagt.

              Edit: var visst en som skrev fortere enn meg her
              Fra flightpower sine sider:
              April 20th 2006, UK
              FlightPower launch EVO 20 New Formulation Packs of 2500mAh and above. Code-Named "Evo 30" because of the ability to hold voltage at 30C and the dramatic increase in Watt Output (punch). We have chosen to show restraint in the marketing description because of the temperature profile and instead use the title EVO 20 New Formulation with the subtext of: 20C Constant, 30C Sustained, 50C Bursts. This development combined with FlightPower's investment in a new welder type to handle these cells further extends the technological lead held by EVO 20. Note that FlightPower EVO 20 300mAh-2150mAh capaciaties unaffected by this development.
              Espen Melby

              :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

              Comment


              • #8
                en annen ting er også at til mere "c" man har ,jo dyrere er ofte cellene.
                snakk med de du kjøpte helikopteret av ,de kan anbefale batteri størrelse.
                som du ser så er dette emnet sinnsykt omfattende.
                Terje

                Comment


                • #9
                  Originally posted by esmel
                  Fra flightpower sine sider:

                  Sitat:
                  April 20th 2006, UK
                  FlightPower launch EVO 20 New Formulation Packs of 2500mAh and above. Code-Named "Evo 30" because of the ability to hold voltage at 30C and the dramatic increase in Watt Output (punch). We have chosen to show restraint in the marketing description because of the temperature profile and instead use the title EVO 20 New Formulation with the subtext of: 20C Constant, 30C Sustained, 50C Bursts. This development combined with FlightPower's investment in a new welder type to handle these cells further extends the technological lead held by EVO 20. Note that FlightPower EVO 20 300mAh-2150mAh capaciaties unaffected by this development.
                  Ja det samme skriver unitedhobbies om 20c batteriene sine
                  Geir Amund Lindberget

                  Comment


                  • #10
                    Trekker denne motoren 13A?
                    404 Not Found
                    Har virkelig blitt bitt av basillen

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by kenzky
                      Trekker denne motoren 13A?
                      404 Not Found
                      Den motoren TÅLER at man trekker 13amp max ja. Hvor mye amp man trekker bestemmer man med propell størrelse og pitch på et fly, og drev/gir på et heli. Skal du ha kraftigere motor på heliet (høyere fart) må du enten passe på å kjøpe en motor med høyere kv eller en med samme kv som tåler mer, og så dreve om (antar jeg, har mer peil på fly enn heli). Den motoren du linker til har 3100 i kv. Det vil si 3100 runder i minuttet per volt.

                      Vet det ikke er bare bare å sette seg inn i dette, er sånt du må lese om og høre om til du forstår det
                      Last edited by galmania; 09-02-07, 15:31.
                      Geir Amund Lindberget

                      Comment


                      • #12
                        til cp2 helikoptere kan du kjøpe et nytt orginalbatteri hjå elefun, uten om de er et 3s 15c batteri stort nok i massevis til dette helik. er en forholdsvis liten motor på det, ville sett på vekta på batterie, ville gått for et lettest mulig batteri, du kan fint gå ned til ett med 10c til e-sky cp2en

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by kenzky
                          Hørtes avansert ut :P
                          Merker jeg noe forskjell visst jeg kjøper et 15C kontra et 30C?
                          Trenger jeg og tenke på det når jeg skal kjøpe batteri?
                          Har et esky honey bee cp2 som skal ha nytt batteri.. Det står ikke noe på batteriet som jeg har fra før hvor mangen C det er på..
                          Mn har det noe å si?
                          Kan jeg ikke bare kjpe et 15C?
                          Det er noe som nesten gjelder alle batterier uansett type, det er jo mindre av totale kapasitet du bruker av batteriet, jo lengre har du det. Sagt med andre ord, kan du forvente at ett 30 C batteri holder vesentlig lenger enn ett 15 C batteri (Faktisk under flyving, kraft og ikke minst hvor mange ganger du kan lade det)

                          Feks kjøper du ett 1000 mah batteri og 15 C vil en motor som trekker 15 C kreve 100 prosent av kapasiteten av batteriet ditt (Kraften faller fort, du vil ikke ha dette batteriet mange ladinger)

                          Kjøper du derimot ett 2000 mah og 20 C batteri (som da gir 40 ah) vil samme motor kun kreve 37,5% av kapasiteten og du vil kunne ha dette batteriet lenger under flyving, ha kraft lengre (volten faller langsomere) og ikke minst du vil oppleve at du vil kunne lade det flere ganger.

                          Men, det er ett stort men, vekten på batteriet er meget avgjørende. Det hjelper lite å ha ett 10 000 mah batteri på 20 C dersom vekten er 1 kilo og flyet ikke letter....
                          Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                          Comment


                          • #14
                            Batteri til CP2

                            Originally posted by kenzky
                            Har et esky honey bee cp2 som skal ha nytt batteri.. Det står ikke noe på batteriet som jeg har fra før hvor mangen C det er på..
                            Mn har det noe å si?
                            Kan jeg ikke bare kjpe et 15C?
                            Mener at batteriet til CP2 leverer 8,5 Ampere kontinuerlig = 8,5 C på 1000 mAh.
                            For at du skal kunne levere 8,5 Amp med f.eks. et 2000 mAh batteri, må dette ståtte minimum 4,25 C kontinuerlig. Siden standardmotoren på CP2 krever ganske lite, vil det være vilkårlig hvilket batteri du velger bare det er et 3s batteri.
                            Har selv akkurat bestilt 3e-1122-10C fra Brikkebutikken.no - Norges beste LEGO utvalg! - Brikkebutikken. 2200 mAh 10 C = 22 Amp
                            __________________
                            -=* Magne Tufte Bøyum *=-
                            Heli Noob - ESky Honey Bee CP2...
                            -=* Magne Tufte Bøyum *=-
                            ESky Honey Bee CP2
                            Spinmaster Air Hogs Havoc Heli

                            Comment

                            Working...
                            X