Announcement

Collapse
No announcement yet.

Feil på en versjon av Flightpower V-Balancer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Feil på en versjon av Flightpower V-Balancer

    I desember kjøpte jeg 2 stk. av overnevnte. På et annet forum så jeg bilde av en som hadde tildels smeltet under balansering av 4-5 celler.
    Det har vært/er en gammel versjon i salg som ikke har kjølekappe av messing i seg. Det er denne versjonen som kan smelte.
    Jeg åpnet en av mine og fant ut at det er gammel versjon. Se vedlagte bilde. Slik ser gammel versjon ut, uten kjølekappe. For de som balanserer 6 celler med denne versjonen så bør de være oppmerksom på hva som kan skje. Personen i annet forum hadde forøvrig ikke noe problem med å få sin tildels smeltede enhet byttet til ny versjon.

    Stein
    Attached Files

  • #2
    Originally posted by nilste
    I desember kjøpte jeg 2 stk. av overnevnte. På et annet forum så jeg bilde av en som hadde tildels smeltet under balansering av 4-5 celler.
    Det har vært/er en gammel versjon i salg som ikke har kjølekappe av messing i seg. Det er denne versjonen som kan smelte.
    Jeg åpnet en av mine og fant ut at det er gammel versjon. Se vedlagte bilde. Slik ser gammel versjon ut, uten kjølekappe. For de som balanserer 6 celler med denne versjonen så bør de være oppmerksom på hva som kan skje. Personen i annet forum hadde forøvrig ikke noe problem med å få sin tildels smeltede enhet byttet til ny versjon.

    Stein
    FlightPower gjorde for en tid tilbake en oppgradering av V-balanceren for bedre å håndtere kjøling under høy belastning. Enheten er imidlertid kalibrert for belastning opp til 10A, og skal takle dette uten unormal varmgang. I motsatt fall må enheten regnes som feilvare og en garantisak. FlightPower har overfor oss fremhevet at oppgraderingen av enheten var marginal, og at ekstrem varmgang kun har vært registrert i et fåtall tilfeller.

    Vi vil allikevel oppfordre brukere av tidlig anskaffede V-balancer enheter å ta kontakt med sin forhandler (evt TechnoFlight) dersom enheten vurderes å fungere unormalt (ved normal og riktig bruk).

    I samarbeid med FlightPower vil selvsagt feilvare bli erstattet kostnadsfritt etter vanlige regler.

    -------
    Jørgen Dahl
    TechnoFlight
    Jørgen Dahl
    Innehaver av www.technoflight.no
    fra 2006 til 2008...

    Comment


    • #3
      I can only confirm what Technoflight has said concerning FlightTech's user friendly policy and also confirm that if the units in question were sourced through Griffin please feel free to return them for immediate replacement...this variant of the V-Balancer is no longer on the market here in Norway (or anywhere else for that matter) and the eventual customer need have no concerns in this respect. If the units in question where purchased from other dealers feel free to return them to Griffin for return to Flight Tech.
      Last edited by Celtic-Griffin; 14-02-07, 17:00.
      Ken Bates
      Never Mind the Label

      Comment


      • #4
        10A grensen refererer til max ladestrøm gjennom enheten. Komponenten som er markert på bildet er et motstandsnettverk som inngår i ballanseringskretsen og blir varm når cellene tappes. Worst case blir vel når en celle i en 6S pakke har betydelig lavere spenning enn de fem andre slik at alle disse må tappes.
        Fred Larssen

        Comment


        • #5
          Originally posted by flarssen
          10A grensen refererer til max ladestrøm gjennom enheten. Komponenten som er markert på bildet er et motstandsnettverk som inngår i ballanseringskretsen og blir varm når cellene tappes. Worst case blir vel når en celle i en 6S pakke har betydelig lavere spenning enn de fem andre slik at alle disse må tappes.
          Balancers in general are intended to avoid coming to the scenario you describe....
          Ken Bates
          Never Mind the Label

          Comment


          • #6
            Originally posted by Celtic-Griffin
            Balancers in general are intended to avoid coming to the scenario you describe....
            Dette scenariet kan inntreffe med utladede pakker hvor ikke alle cellene har helt lik kapasitet. Uansett bør en 6-cellers ballanserer takle å tappe inntil 5 celler samtidig, noe jeg regner med at den modifiserte versjonen gjør.
            Fred Larssen

            Comment


            • #7
              I must agree that the senario can happen but I would suggest that the one cell is sick and more drastic medicine would be appropriate.

              The FlightPower V-Balance System does what Flight Tech say it will do, that is guaranteed.
              Ken Bates
              Never Mind the Label

              Comment


              • #8
                Originally posted by flarssen
                Dette scenariet kan inntreffe med utladede pakker hvor ikke alle cellene har helt lik kapasitet. Uansett bør en 6-cellers ballanserer takle å tappe inntil 5 celler samtidig, noe jeg regner med at den modifiserte versjonen gjør.
                Balanseringen utføres ved at det settes en liten belastning (ca 300mA) på den enkelte celle som er i ubalanse - altså ca 1,5A dersom 5 celler i en 6s pakke er i ubalanse.

                Jørgen Dahl
                TechnoFlight
                Jørgen Dahl
                Innehaver av www.technoflight.no
                fra 2006 til 2008...

                Comment

                Working...
                X