Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gode batterier til RX og TX?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Gode batterier til RX og TX?

    Jeg skal ha et par skikkelige batteripakker til sender og mottaker.
    Enten kommer jeg til å lodde pakkene selv, ellers så kommer jeg til å kjøpe ferdige pakker.
    Kan noen fortelle meg hvilke pakker/celler som er av god kvalitet?
    Jeg finner mye pakker som er av ymse kvalitet rundt om, men vet ikke hva som er gode batterier.
    Jeg vil ha muligheten til hurtiglading uten å ødelegge de
    både ni-cd og ni-mh er interessant.
    Tor Helseth
    Ålesund og Omegn Modellflyklubb

  • #2
    disse skal visst være bra

    http://webshop.batterystore.no/produ...anemerket.html
    Last edited by jop002; 14-02-07, 21:37.
    Mvh Jan Ulrik Opheim

    Comment


    • #3
      Har brukt de GP batteriene selv, og de fungerer utmerket bortsett fra de ikke liker hurtiglading. Mine bokstavelig talt smeltet da jeg ladet de på 1c dvs 2.7A
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        2,7 blir jo litt mye, normalt er det jo 1amp
        Last edited by jop002; 14-02-07, 21:49.
        Mvh Jan Ulrik Opheim

        Comment


        • #5
          Vær klar over at NiMH batterier har en veldig bratt utladingskurve. Dette merkes spesielt godt når det er kaldt ute. Det er svært lite trivlig å stå der med en sender som piper pga dårlig batterier og som 30 sekunder senere er det helt tomt for strøm.

          Jeg vil av den grunn anbefale tilsvarende NiCd celler, helst fra Sanyo.
          Evnt. LiIon fra Fromeco eller Duralite.
          Tom Erik Smedal
          www.artistic3D.net
          www.photopia.no

          Comment


          • #6
            Originally posted by jop002
            2,7 blir jo litt mye, normalt er det jo 1amp
            trådstarter ønske batterier som kunne hurtiglades. Og lading på 1c dvs det tar en time å lade opp er jo på grensa til hva jeg kaller hurtiglading

            her er foresten samme batteriene med lader http://webshop.batterystore.no/produ...-_2700mAh.html og den lader de på 60-70min står det. da må jo ladestrømmen være opp mot 1C mend et tålte ikke mine i hvertfall. men jeg ladet de som en pakke på 4.8v mulig det var noe ubalanse i den eller noe.

            Har foresten brukt 4sånne i paralell som gløde batteri også og det har fungert utmerket
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              Ni-Mh er ikke noe tess når det er kaldt nei.
              Om sommeren er de derimot helt supre pg.a.den lave vekten i forhold til kapasiteten.
              Jeg er på jakt etter begge deler.
              Kjøpte noen på Lidl i dag. 30 kr for 4stk 2500mAh Ni-Mh men de egner seg nok best i fjernkontrollen til tv`n tenker jeg
              Noen har sendt meg PM, men innboksen var full. Send gjerne en gang til.
              Tor Helseth
              Ålesund og Omegn Modellflyklubb

              Comment


              • #8
                har myst på de batteriene på lidl jeg også du må gjærne komme med en tilbakemelding om du tester dem.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  Newtec i Larvik lager nicadpakker av sanyo industriseller, ferske sådann. Der kan du få skreddersydde pakker.
                  Fly well-make my day!

                  Comment


                  • #10
                    Prøvde noen GP-celler for et par-tre år siden, og har vel aldri vært borti dårligere batterier noen gang... men har hørt at dem har blitt langt bedre i det siste! Dem jeg handla tømte seg skuffende fort uten å brukes blant annet.

                    Men jeg ser alltid etter Sanyo når jeg skal ha batterier, det er et merke som aldri har svikta meg. Rådet om å få laget pakker av industri-celler hos et firma er bra. Ellers bruker jeg Smallsize mye siden dem bygger pakkene slik jeg vil ha dem. Men jeg bruker "normale" celler, altså ikke specca for særlig hurtiglading. Det vil si at dem skal ha max 1C ladestrøm. Har inntrykk av at dem holder bedre på ladinga enn dedikerte motorbatterier/hurtigladbare. Passer bedre til bruk i TX/RX syntes jeg, siden jeg har så stor kapasitet i senderne mine at der er 4-5 timer flyging på fullada batterier.

                    Har laget noen pakker av hurtigladbare KAN-celler (høy kvalitet) til noen RX-pakker, og må cykle dem hver gang de har ligget i ro noen uker for å få opp futten i dem... ikke noe lettvint for RX-bruk. Jeg går ikke for den løsninga flere ganger.
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment

                    Working...
                    X