Announcement

Collapse
No announcement yet.

12 volts batteri til bruk i felt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 12 volts batteri til bruk i felt

    På grunn av elektromodellenes intogsmarsj blandt mine modellfly har jeg merket et økende behov for et godt 12 volts batteri for bruk ute i felten.

    Jeg har i dag to batteri som jeg på grunn av størrelsen mente var gode alternativer. Disse er på 12 - 14 ampere, blybatteri, som ikke har innfridd forventningene mine. Det ene får jeg ikke min schulze lader til å akseptere, det andre funker på 1 til 2 lipo-pakker, da kommer feilmeldingen "for lav volt på batteri". Samme feilmeldingen kommer på det første batteriet også.

    De laderne jeg bruker er:

    Schulze isl 6-330 d med siste oppgraderte programvare.
    For lading av 12 volts batteri bruker jeg CTEK Multi XS 3600.

    Om det er noen som har erfaringer knyttet til denne problemstillingen setter jeg stor pris på om dette kan deles med meg. Det jeg er på utkikk etter er et 12 volts batteri som kan stå i bilen, og et 12 volts batteri som kan legges i en ryggsekk når vi må litt ut på tur.
    Haagen Valanes

    Hadde du sjekka balanseroran før du tok av........

  • #2
    Hva er minste inn-spenning på laderen din? 12 eller 13volt? (eller noe i mellom).

    Startbatterier til motorsykler vil nok falle ganske raskt i spenning, mens såkalte fritidsbatteri bør kunne holde spenningen lengre. Startbatteri skal jo tross alt bare levere maks ampere i ett sekund, og så umiddelbart lades opp igjen.

    Det andre jeg lurer på er lipo'ene dine. Hvor mange celler og mah. Hvis du lader 2 pakker på 3-4 celler og 4000mah så skjønner jeg at det blir tomt, for å si det sånn
    heltpropell.com
    Trondheim MFK

    Comment


    • #3
      Er det ikke i manualen til laderen at det står at batteriet bør være på minst 60Ah eller der om kring da??

      Jeg har også et 7A batteri og dersom jeg lader på noe særlig mer enn 1A så får jeg samme advarsel etter en stund. Når jeg lader med bilbatteriet så får jeg ingen problemer.

      Kjøp deg et stort bilbatteri så er det ikke noe problem å få den til å godta det som strømkilde. Ja det veier en del men da har du til gjengjeld mulighet til å lade alt du har behov for ila. en dag. Etter det jeg har hørt er schultzeladerene kresne når det gjelder strømforsyning.

      Hvor store lipo batterier er det snakk om? (mAh)


      Jeg lader et stk 3s 2150mah og et stk. 6s 3700mah på bilbatteriet.
      Espen Melby

      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

      Comment


      • #4
        Et slikt batteri eller tilsvarende vil gjøre jobben.
        http://www.modellflynytt.no/attachme...0&d=1173171849
        Men man må ha en skikkelig lader til det også.
        Karl Hans Glommen.
        Mjøsa Modellflyklubb

        Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

        Comment


        • #5
          De batteripakkene jeg bruker i dag er 3 celler med opptil 880 mha. Men jeg har større fly med dertil større pakker på gang, derfor må jeg finne en god løsning på dette problemet.

          Slik det ser ut i dag bør jeg nok investere i et godt fritidsbatteri for å få dette til å fungerer tilfredsstillende.
          Haagen Valanes

          Hadde du sjekka balanseroran før du tok av........

          Comment


          • #6
            det er vel med slike batterier som med flybatterier, at små batterier tåler ikke store strømtrekk. og grensa ligger vanligvis langt under 10c som er vanlig på lipo flybatterier. det som kan være lurt, er å sjekke hvilket strømtrekk man ønsker, og ca hvor mange ganger man ønsker å lade. Deretter bør en sjekke hva 12v batteriet kan levereav strømtrekk over tid og amper, og legge på en god margin.

            Lading 1 gang av disse 3 880mahbatteriene trekker mellom4 og 5AH fra batteriet, men hvor raskt lader du de?
            Last edited by Edvin; 08-03-07, 08:52.
            Edvin
            ------
            http://home.no.net/hansenmh

            Comment


            • #7
              Originally posted by Edvin
              det er vel med slike batterier som med flybatterier, at små batterier tåler ikke store strømtrekk. og grensa ligger vanligvis langt under 10c som er vanlig på lipo flybatterier. det som kan være lurt, er å sjekke hvilket strømtrekk man ønsker, og ca hvor mange ganger man ønsker å lade. Deretter bør en sjekke hva 12v batteriet kan levereav strømtrekk over tid og amper, og legge på en god margin.

              Lading 1 gang av disse 3 880mahbatteriene trekker mellom4 og 5AH fra batteriet, men hvor raskt lader du de?
              Lader med 1c.
              Haagen Valanes

              Hadde du sjekka balanseroran før du tok av........

              Comment


              • #8
                Har hatt samme problem selv. Det fungerer bedre med ett fritidsbatteri en ett vanlig bilbatteri(startbatteri) fordi ett fritidsbatteri er laget for å levere moderat strømm over langre perioder, mens ett startbatteri er laget for å lævere veldig høy strøm, ofte flere hundre ampere en kort stund for så å bli ladet opp igjen med en gang.

                Ett fritidsbatteri tar heller ikke skade av å stå litt uten at det er full ladet. noe som raskt tar drepen på ett startbatteri.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  Jeg har et slikt fra biltema som er 30Ah som jeg bruker i felten på min shulze lader. godt håndtak ikke for tungt og med kapasitet til å lade batteriene noen ganger.det er også indikator på batteriet som viser status(men det gjør jo shulzen også)

                  /RESERVEDELER/STARTBATTERIER/ØVRIGE BATTERIER/

                  SMF-batteri
                  Biltemas SMF-batterier er helt tette og vedlikeholdsfrie. De fås i en rekke forskjellige utførelser og modeller, som passer til forskjellige fritidsformål, båt, campingvogn, bobil, snøfreser, plentraktor m.m. Batteriene bygger på kalsium/kalsium-teknologien, de har lang levetid, de er vedlikeholdsfrie, og de er utstyrt med en spesiell type ventilasjon som minimerer risikoen for at damper kan trenge ut. SMF-batteriene lades på vanlig måte, og ladingen holder lenger enn i et konvensjonelt batteri. Batteriene er dessuten utstyrt med innebygd ladeindikator som viser statusen. Huset er av forsterket polypropylen, utstyrt med praktisk bærehåndtak og integrert flammebeskyttelse. Ingen risiko for syrelekkasje (maks. 45° helling). Meget stor holdbarhet mot vibrasjoner, slag og støt. Batteriene fås kun som 12 V.
                  Skriv utVis stort bilde
                  Ah Mål mm (lxbxh) Art. Art nr Pris Antall
                  Marin, campingvogn, bobil
                  64 257 x 172 x 220 80-4641 599,00 kr
                  73 257 x 172 x 220 80-4731 649,00 kr
                  85 302 x 172 x 220 80-4851 749,00 kr
                  86 257 x 172 x 220 80-4861 749,00 kr
                  100 330 x 172 x 239 80-41001 799,00 kr
                  Fritid
                  70 266 x 172 x 220 80-3701 599,00 kr
                  80 302 x 172 x 220 80-3801 679,00 kr
                  Snøfreser, plentraktor etc.
                  20 205 x 132 x 185 80-2201 249,00 kr
                  30 205 x 132 x 185 80-2301 349,00 kr
                  20 205 x 132 x 185 80-2202 249,00 kr
                  30 205 x 132 x 185 80-2302 349,00 kr
                  Fritid
                  60 260 x 174 x 225 80-3601 549,00 kr
                  110 410 x 175 x 235 80-31101 798,00 kr
                  120 505 x 183 x 240 80-31201 998,00 kr
                  Attached Files
                  Tor Helseth
                  Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                  Comment


                  • #10
                    Du kan bruke flg. formel for å estimere hvor stor kapasitet ei lading av en pakke krever fra kildebatteriet:

                    Kapasitet = antall S i pakken/3*kapasiten på pakken.

                    To eksempler (estimat):
                    2S 1800 mAh pakke: 2/3*1,8 Ah = 1,2 Ah
                    5S 3700 mAh pakke: 5/3*3,7Ah = 6,17 Ah
                    10S 3700 mAh pakke: 10/3*3,7Ah = 12,3 Ah

                    De korrekte verdiene vil ligge en del høyere avhengig av virkningsgrad i laderen, hvor bra kildebatteriet holder oppe spenningen m.m.

                    Som det er nevnt tidligere må kildebatteriet også dimensjoneres slik at det klarer å holde oppe spenningen ved aktuelt strømtrekk, f.eks 12,3A ved 1C lading av en 10S 3700 pakke.
                    Fred Larssen

                    Comment


                    • #11
                      Et lite tips i forhold til Schulze isl 6-330 er å holde nede de ene knappen (tror der er den sorte) når den kobles til, da forandres "low car batt" alarm fra 11v til 10v til man kobler av igjen. Sikkert ikke lurt å gjøre dette hvis batteriet blir stående lenge etterpå, men man kan få en ekstra ladning på slutten av dagen.
                      Nils

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by phammers
                        Jeg har samme lader som deg og har ingen problemer med å lade 3S LiPo med et 12v 10Ah blybatteri fra Biltema (art nr 80-411). Billigste sort og god valuta for pengene, hvis man tar vare på dem (altså lader dem opp så fort som mulig etter å ha brukt dem).
                        Med hvilken lader bruker du ved lading av blybatteriet fra Biltema på 10Ah?

                        Det minste blybatteriet jeg har er fra Biltema, kjøpt i Sverige sommer 2006. Har aldri fått Schulze laderen til å akseptere dette på tross av at CETK laderen sier at dette er fullt. Jeg skal kjøpe meg et voltmeter for å måle de forskjellige forholdene som blir trukket fram.
                        Haagen Valanes

                        Hadde du sjekka balanseroran før du tok av........

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Mr_Nils
                          Et lite tips i forhold til Schulze isl 6-330 er å holde nede de ene knappen (tror der er den sorte) når den kobles til, da forandres "low car batt" alarm fra 11v til 10v til man kobler av igjen. Sikkert ikke lurt å gjøre dette hvis batteriet blir stående lenge etterpå, men man kan få en ekstra ladning på slutten av dagen.
                          Jeg gjorde dette på min Graupner Ultra Duo Plus 30 (som ikke er ulik 330) og det fungerer bra med et 12v 7ah batteri.
                          MVH

                          Jon Gunnar Wold

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by hvala
                            Med hvilken lader bruker du ved lading av blybatteriet fra Biltema på 10Ah?

                            Hvis du var en 13v strømforsyning hvorfor ikke bruke Schulze´n. Sett den til Pb og 6celler, usiker på ladestøm.
                            Last edited by Mr_Nils; 08-03-07, 17:54.
                            Nils

                            Comment

                            Working...
                            X