Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lipo til motaker

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lipo til motaker

    Hei, jeg driver å skal bytte ut min nicad pakke i flyet med lipo, for å spare litt vekt... Jeg har 3 standar hitec servoer og to 6kg servoer. det jeg da lurer på er hvor stort/lite lipo batteri jeg trenger for att jeg skal få fløyet ca 4-5 turer på en dag uten lading... jeg har tenkt å bruke en 4,8v regulator.

    Noen her som kan regne ut dette for meg eller gi meg noen tips?

    bruker en 3700mha nicad pakke i dag som veier ca 210g.
    -Maximuz-
    Johnny Rosenlund
    -------------------------------
    Helgøya Modellfly klubb
    Rena Modellfly klubb

  • #2
    Hei
    Umulig å si da forbruket avhenger stort sett av alt annet enn hvilken type servoer du har. Ikke minst så påvirker motorvibrasjonene noe helt enormt. På mine F3A modeller med skikkelig gummiopphengt motor (JR digitalservoer) går det med mellom 150 og 200 mAh per tur, samme type modell med samme type servoer samme type flyving og elektromotor brukker 40-50mAh per tur !!

    Enkelt, reis ut med flyet med toppladet NiCd pakke. Fly de 4-5 turene du forventer. Lad så opp pakka igjen med en lader som viserantall mAh som går inn (om du ikke har, lån en) Legg på litt sikkerhetsmargin (30-40 %) og du er omtrent på riktig jorde.

    Forbruket vil ikke være avhengig av hvilken teknologi batteriene er laget med.

    Bruker du en lineær eller en switchet regulator ? Om den er lineær vil det brenne opp endel enrgi i varme i selve regulatoren. Eksempel : LiPo pakka er nede i 7.8V, regulatoren tar dette ned til 4.8, 3V vil da ligge over regulatoren. Om da det går 1A fra batteriet vil regulatoren brenne av 3W, mens 4.8W går med til å drive mottager og servoer.

    Lykke til
    www.ofremmi.info

    Comment


    • #3
      Takker for svar... Har ikke prøvd dette enda. Og veit heller ikke hvilken regulator jeg skal kjøpe enda... Men la oss si jeg bruker ca 600mah i løpet av en dag. vill da ett 2s lipo batteri på 600mah holde lenger en 4,8v nicad 600mah? Eller har det ikke noe å si om det er 7,4v eller 4,8pakker?
      -Maximuz-
      Johnny Rosenlund
      -------------------------------
      Helgøya Modellfly klubb
      Rena Modellfly klubb

      Comment


      • #4
        Hvis du bruker en switcha regulator som gir 4,8 - 5 Volt ut varer et 7,4V 600mAh en del lengre enn et 4,8V 600mAh batteri. Du vil ha tilsvarende et 850mAh omtrent.

        Bruker du en lineær regulator vinner du ikke noe.

        Bruker du en regulator som gir 6V ut vinner du ikke noe på tiden, men får kjappere og sterkere servoer om dem tåler det. Høyere spenning vil normalt gi mer strømtrekk hvis du bruker servoene aktivt.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Bare ett annet lite tips på veien - bruk 2-cellers pakker. Svært mange rimelige regulatorer er av den typen som må svi av "overspenningen" for å komme ned i 4,8v. med 3-cellers pakker kan dermed kapasiteten til regulatoren bli halvert (antall amp) og batteriet får kortere flytid/vekt forhold enn med 2-celler.

          Du kan også vurdere om du vil bruke en 4,8v regulator (om du ikke har kjøpt den enda). Et nyladet 4,8v batteri er vel ca. 5,5v. Dermed tåler alt utstyret i modellen din fint en 5v eller 5,5v regulator, og du får bedre ytelser ut av utstyret ditt. Jeg kjører konsekvent nesten alt mitt på 6v.
          Anders Hauge

          www.hang.no - Norges nye HANG-side!

          www.JetsOfBergen.no
          rc.andersh.com

          Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
          Byggeblog FPV SailCam Easyglider
          Byggeblog for Eurosporten
          Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

          There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

          Comment


          • #6
            Okay... Takker for svar...
            Kan noen gi meg noen tips om en god switvha regulator?
            Hadde foresten to turer m funtisen(40) min på søndag, etter dette fikk jeg inn 600mah på batteriet... syns dette var drøyt jeg, men mulig det er normalt... hver tur varte ca 8min...
            -Maximuz-
            Johnny Rosenlund
            -------------------------------
            Helgøya Modellfly klubb
            Rena Modellfly klubb

            Comment


            • #7
              Fromeco og Flightpower har regulatorer for slikt. Og såkalte UBEC`s (f.eks Koolflight) er switchede regulatorer du kan bruke, gjerne med ei 3S-pakke.
              Mange sterke servoer som jobber mye når du flyr=mye strømforbruk.
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment

              Working...
              X