Announcement

Collapse
No announcement yet.

V-balancer fungerer dårlig, ny lader?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • V-balancer fungerer dårlig, ny lader?

    Hei,

    Har en Trex450XL med 2 Flightpower batteri. Kjøpte nettopp en V-Balancer til disse batteriene, men det ser ikke ut til å fungere med laderen min, en Graupner LiPo Charger 4. Når kobler alt i sammen og slår på laderen, begynner den å pipe med en gang, og batteriet vil ikke lade. Samme gjelder begge batteriene. Laderen skal autodetektere antal celer, er det mulig det ikke fungerer med min lader siden balanseriengs enheten står mellom lader og batteriet? Trenger jeg en en lader? I så fall, finnes noen gode forslag? Ser Elefun har noen som går direkte på 230v, noe som virker genialt. Noen som har noen gode tips og forlslag til løsning eller til ny lader?

  • #2
    Andre har hatt problemer med denne kombinasjonen, primært laaaang ladetid.
    Hvilken lader du bør kjøpe avhenger av behovet, d.v.s. hvor mange celler, hvor høy ladestrøm du skal ha og ikke minst kombinasjonen av disse to tingene; d.v.s. hvor stor effekt laderen bør kunne levere. Det lønner seg å tenke litt på fremtidige behov når det gjelder dette.
    Fred Larssen

    Comment


    • #3
      Du trykker og holder selvfølgelig inne knappen på balansereren noen sekunder i det du har koblet til?

      Det jeg har merket meg er at laderen min av og til står å lader med 15-20mah ei god stund og at det kan ta litt tid før jeg får "full" varselet fra laderen. Når det er sagt så er batteriene stort sett helt fulle etter 70-75min (lader da 2150mah på 2000mah) Syntes ikke dette er så ille jeg... Forskjellen på om jeg venter på "full" varselet eller tar den etter 70-75 minutter utgjør kanskje rundt 50mah. Det hender den vil bruke opp mot 90minutter på å gi "full" varselet og de minuttene gidder jeg ikke vente på med mindre jeg lader hjemme.
      Espen Melby

      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

      Comment


      • #4
        Technoflight var kjapt på plass, og det var ikke uventet brukertrøbbel... Jeg hadde ikke satt den i link mode. Men nå har det seg nå sånn at den har stått der nede i nesten 2 timer, og den lader fortsatt. Jeg tror jeg har lyst på ny lader

        Har lyst å handle NOE snart, og har uansett ikke råd til ny T-Rex450SE V2, så da er kansje lader en grei plass å legge seg.

        Comment


        • #5
          Om du ikke skal kjøpe et annet heli med større batteripakker eller vil ha flere ladere for å kunne lade flere pakker så er det liten grunn til å kjøpe noe annet om du da ikke har tenkt å lade med mer enn 1C.

          Din lader gir 3A dvs mer enn 1C for de pakkene så det vil ikke gå noe raskere med en annen lader om du lader med 1C.

          Det tar vel tid fordi det er ubalanse i pakken og da brenner vel balansereren av en del ampere mens den gjør jobben, derfor tar de siste mah lang tid å få inn.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Hanzo
            Technoflight var kjapt på plass, og det var ikke uventet brukertrøbbel... Jeg hadde ikke satt den i link mode. Men nå har det seg nå sånn at den har stått der nede i nesten 2 timer, og den lader fortsatt. Jeg tror jeg har lyst på ny lader

            Har lyst å handle NOE snart, og har uansett ikke råd til ny T-Rex450SE V2, så da er kansje lader en grei plass å legge seg.
            Har akkurat samme oppsett og akkurat samme problem. Har også hatt det oppe her før. Av den grunn bruker jeg kun dette oppsett til lading hjemme og lader uten balanserer når jeg er "i felten".
            Jeg har selv hatt ladetider opp til 3h!!!

            Peter
            Peter Rahm
            Siggerud
            Cirrus RCFK

            Comment


            • #7
              Ta det av når det er nesten fullt og sjekk om det er balanse.
              Jeg ladet ut et 3S batteri for mye her om dagen. Når jeg lader det opp er det ubalanse og det tar utrolig lang tid å få det ferdig.

              Comment


              • #8
                Fp

                Henger meg på han over som nevner at det er viktig å holde "knappen" inne i noen sek for å aktivere riktig mode.

                Min fungerer bra med en swallow advance, men jeg lurer på balanseringslampene... står ingen ting i brukermanualen. Under balansering blinker celle 1 og 3 grønt mens celle 2 blinker oransje... Dette gjør den på to forskjellige pakker(begge flightpower 3s1p 1800mah), hvor det ene er ett år og det andre er brukt to ganger.

                Noen som vet?

                Comment


                • #9
                  Det brukes en farge for oddetall og for partall. Personlig syns jeg dette er forvirrende. Det må vel være bedre å ha litt mere avstand mellom LED'ene....
                  Fred Larssen

                  Comment


                  • #10
                    Om en funker som Hyperion sin, vhilket jeg er rimelig sikekr på så har fargen på leden ingen annen funksjon enn at du skal kunne skille celle for celle.
                    Som flarssen sier så er celle 1,3,5 osv en farge mens 2,4,6 osv har en annen.
                    Fargen i seg sier ingenting om balansering, tilstand el.

                    Måten den blinker eller lyser på gjør vel dette. På Hyperion sin LBA10 så blinker de om de balanserer litt og lyser fast om de balanserer så hardt de kan.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Tintin
                      Om en funker som Hyperion sin, vhilket jeg er rimelig sikekr på så har fargen på leden ingen annen funksjon enn at du skal kunne skille celle for celle.
                      Som flarssen sier så er celle 1,3,5 osv en farge mens 2,4,6 osv har en annen.
                      Fargen i seg sier ingenting om balansering, tilstand el.

                      Måten den blinker eller lyser på gjør vel dette. På Hyperion sin LBA10 så blinker de om de balanserer litt og lyser fast om de balanserer så hardt de kan.
                      Det er slik v-balanceren fungerer også.
                      Espen Melby

                      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                      Comment


                      • #12
                        V-balancer - grønne og oransje led's

                        Da vet jeg det - var litt forvirrende med forskjellig farge. Vanligvis er grønt bra, og oransje rett før noe går galt. ...og det vil man ikke at skal skje med en lipo-pakke.

                        Comment


                        • #13
                          Jupp, mange som regner med det, sikkert derfor det beskrives spesielt i bruksanvisningen til Hyperion. FP burde ha tatt det med de også.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Tintin
                            Jupp, mange som regner med det, sikkert derfor det beskrives spesielt i bruksanvisningen til Hyperion. FP burde ha tatt det med de også.
                            Det (lille) som er å forklare med hensyn til når lampene lyser (og ikke) står forklart i brukerveiledningen. (Så kan det sikkert diskuteres om veiledningen er godt skrevet eller ikke.... )

                            For øvrig er prinsippet såre enkelt:
                            Dersom det er mer enn 15 mV (0,015V) spenningsforskjell mellom en gitt celle og cellen med lavest spenning, setter V-balancer en belastning på den "høye" cella (ca 300 mA), tenner den aktuelle LED'en, og tapper cellen ned til den er på nivå med den laveste. Balanseringsaktivitet på en celle er med andre ord enten AV (slukket) eller PÅ (tent).

                            Bruken av farger på LED'ene har ingen annen misjon enn å gjøre det lettere å skjelne mellom de ulike cellene. (1,3,5=grønn og 2,4,6=oransje som nevnt oppe i tråden).

                            Håper dette var oppklarende...

                            Jørgen Dahl
                            TechnoFlight
                            Jørgen Dahl
                            Innehaver av www.technoflight.no
                            fra 2006 til 2008...

                            Comment

                            Working...
                            X