Announcement

Collapse
No announcement yet.

Har min LiPo tatt kvelden?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Har min LiPo tatt kvelden?

    Hei,

    Bruker et PolyQuest 1800mAh LiPo batteri i min T-Rex SE. Jeg får ikke mer enn ca 1-2 min med flytid på dette før ESCen kutter? Tenkte det var kulde som var skylden til dette, da jeg prøvde det i kulda en gang å fikk samme resultat. Men nå er det 10 grader å sol ute og da kan man ikke skylde på tempen lenger. Hvis jeg bare hovrer kan jeg kanskje kjøre 3 min før ESCen kutter, men så fort jeg drar i trottelspaken kutter ECSen. For meg så ser det ut som om spenningen dropper veldig mye når man trekker mye strøm ut av batteriet. Har hatt batteriet i et år så det er kanskje opppbrukt (ca 100 ladinger)?
    Bruker balancer når jeg lader. Lader på litt under 1C. Får ikke inn mer enn 500-600 mAh på batteriet.
    Har også et PolyQuest 2100mAh LiPo som jeg bruker og det funker helt fint.
    Geir G
    -----------------------------
    T-Rex 600N Pro VBar
    Raptor 50 Titan
    T-Rex 450SE
    Spektrum DX7
    -----------------------------

  • #2
    Høres ut som om du tidligere har ladetv det for mye ut og at det nå er ferdig.

    hva kutter escen din på? Hvilken spenning?

    Comment


    • #3
      Har programert ESCen til å kutte på 65%. Har ikke målt spenningen på batteriet, men den vil variere ut fra hvor mye trottel jeg bruker. Kjører jeg med svært liten trottel, kan jeg kjøre ganske "lenge" før den kutter.
      Geir G
      -----------------------------
      T-Rex 600N Pro VBar
      Raptor 50 Titan
      T-Rex 450SE
      Spektrum DX7
      -----------------------------

      Comment


      • #4
        Ja om du har fløyet til den kutter så har du problemet dit der med svært stor sannsynlighet.

        65% på 3S = 8.19 volt som er altfor lavt for en 3S pakke. 9 volt er absolutt minimum. Å slutte på 3.2-3.3 volt er mye bedre.

        Comment


        • #5
          Når jeg måler batteriene mine etter endt tur (d.v.s. etter at ESCen har kuttet) så måler jeg 10.16V på batteriet med et multimeter. Har jeg da kjørt for lenge? Lader opp med ca 1800 mah på et 2100mah batteri.

          Prøvde også batteriet som jeg tror er ødelagt. Kjørte i ca 1 minutt i dag også før ESCen kuttet. Målte 12,1V på batteripakken etter endt kjøring. Får inn ca 200 mah tenker jeg (Er en 1800mah batteripakke). Er kanskje ikke håp igjen for dette batteriet?
          Geir G
          -----------------------------
          T-Rex 600N Pro VBar
          Raptor 50 Titan
          T-Rex 450SE
          Spektrum DX7
          -----------------------------

          Comment


          • #6
            Hva du måler i hvile er underordnet, det er mye lengre ned i spenning i drift og det er det som teller

            Comment


            • #7
              Takker for svar Tintin. Har lurt litt på dette. Da har jeg nok klart å ødelegge batteriet. Skal være litt mer forsiktig med det nye batteriet. Lande litt før ESCen kutter

              Burde kanskje skaffet meg en lipo varsler, eller holder det å lande når man hører at turtallet går ned? Til meg så skjer dette ca 30 sekunder før ESCen kutter.
              Last edited by geirgr; 25-03-07, 19:21.
              Geir G
              -----------------------------
              T-Rex 600N Pro VBar
              Raptor 50 Titan
              T-Rex 450SE
              Spektrum DX7
              -----------------------------

              Comment


              • #8
                Det er for sent iflg min erfaring.

                Du kan bruke timeren aktivt.
                Fly først 5 min. Lad og se hvor mye du får inn.
                Om der er mindre enn 75%, fly 6 min og lad, om du putter tilbake mindre enn 75% fly 7 min etc til du vet hvor lenge du kan fly uten å putte tilbake mer enn 75-80%.
                Jeg bruker også alltid lipo alarm fordi av og til faller speningen fortere, f.eks. i kulde.

                Comment


                • #9
                  Takk og bukker. Lærer noe nytt hver dag i denne hobbyen.
                  Geir G
                  -----------------------------
                  T-Rex 600N Pro VBar
                  Raptor 50 Titan
                  T-Rex 450SE
                  Spektrum DX7
                  -----------------------------

                  Comment


                  • #10
                    Tenkte å kjøpe meg en nytt Poly-Quest 3S XP 2100mah, slik at jeg har to helt like batterier i T-Rex'n, men kan ikke se at elefun har denne lenger? Finnes det noen andre som selger disse, eller finnes det noen batterier som er nesten like m.h.p vekt/kapasitet som jeg kan bruke? Bør helst være et batteri som jeg kan bruke samme balanserer på. Bruker denne nå:
                    Siden finnes ikke
                    Geir G
                    -----------------------------
                    T-Rex 600N Pro VBar
                    Raptor 50 Titan
                    T-Rex 450SE
                    Spektrum DX7
                    -----------------------------

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by geirgr
                      Tenkte å kjøpe meg en nytt Poly-Quest 3S XP 2100mah, slik at jeg har to helt like batterier i T-Rex'n, men kan ikke se at elefun har denne lenger? Finnes det noen andre som selger disse, eller finnes det noen batterier som er nesten like m.h.p vekt/kapasitet som jeg kan bruke? Bør helst være et batteri som jeg kan bruke samme balanserer på. Bruker denne nå:
                      Siden finnes ikke
                      Ingen gode forslag?
                      Geir G
                      -----------------------------
                      T-Rex 600N Pro VBar
                      Raptor 50 Titan
                      T-Rex 450SE
                      Spektrum DX7
                      -----------------------------

                      Comment

                      Working...
                      X