Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan modde backlight på Hyperion EOS 1210i???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan modde backlight på Hyperion EOS 1210i???

    Kontrasten i displayet på min modell suger max. Kan ikke se hva som står der om jeg legger godviljen til engang. Hører om flere som har moddet backlighten på denne laderen men finner ikke ut hvordan.

    Noen som kan hjelpe??

  • #2
    Originally posted by fredde1972
    Kontrasten i displayet på min modell suger max. Kan ikke se hva som står der om jeg legger godviljen til engang. Hører om flere som har moddet backlighten på denne laderen men finner ikke ut hvordan.

    Noen som kan hjelpe??
    Backlighten er OK, men som du er inne på er kontrasten satt alt for lavt. Kontrasten stilles ved å variere spenningen på terminal 3 på displayet, lavere spenning gir mere kontrast. Dersom du kobler bort ledningen fra terminal 3 og lodder en forbindelse til terminal 1 (0V) får du max kontrast, som burde være OK i alle sammenhenger. Jeg gjorde kontrasten variabel på min slik at jeg kan stille den så høyt som mulig uten å få mørke firkanter under symbolene. Se denne posten for detaljer: RC Groups - View Single Post - hyperion 12s charger.
    Dette problemet skal være fikset i senere utgaver av denne laderen. Egentlig var de første så dårlige at man bør kunne forlange å få byttet disse hos forhandler...
    Det er ikke bare Hyperion som har tabbet seg ut ang. dette. Både Triton og FMA har klart å gjøre det samme på noen av sine ladere!
    Fred Larssen

    Comment


    • #3
      Ok, så du mener hvis jeg brokobler pin1 og pin3 på det bildet du har lagt ut på rcgroups så vil jeg få maks kontrast?

      Tusen takk for tilbakemelding. Skal høre med elefun om de er villige til å bytte min i en med bedre kontrast *nikker*
      Last edited by fredde1972; 03-04-07, 18:26.

      Comment


      • #4
        Ja, det er korrekt.
        Fred Larssen

        Comment


        • #5
          Da er mod utført med stor suksess Takk for tipset!!

          Comment


          • #6
            Originally posted by fredde1972
            Da er mod utført med stor suksess Takk for tipset!!
            Bare hyggelig .
            I flg. Hyperion skal garantien fortsatt gjelde så fremt fremtidige problemer ikke skyldes feil som er gjort under "operasjonen"....
            Fred Larssen

            Comment


            • #7
              Hvordan er dere ellers fornøyd med denne laderen? Jeg har en på vei...
              Anders Hauge

              www.hang.no - Norges nye HANG-side!

              www.JetsOfBergen.no
              rc.andersh.com

              Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
              Byggeblog FPV SailCam Easyglider
              Byggeblog for Eurosporten
              Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

              There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

              Comment


              • #8
                Den har fungert utmerket så langt. Har ikke prøvd den med mere enn 6S (2x3S) så langt. Det slippes ladere med ny firmware i disse dager som støtter A123 (M1) celler. Eldre utgaver kan oppgraderes men må sendes inn. Det skal bl.a. være en oppgraderingsstasjon i Danmark. EDIT: Just a moment...
                Last edited by flarssen; 06-04-07, 11:10.
                Fred Larssen

                Comment


                • #9
                  Jadda... da har min lader kommet, og displayet er jo en vits... desverre... Hvor mørk blir den om jeg bare kortslutter contrast til jord? Jeg liker jo ikke disse sorte firkantene heller da.....
                  Anders Hauge

                  www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                  www.JetsOfBergen.no
                  rc.andersh.com

                  Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                  Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                  Byggeblog for Eurosporten
                  Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                  There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by andersh
                    Jadda... da har min lader kommet, og displayet er jo en vits... desverre... Hvor mørk blir den om jeg bare kortslutter contrast til jord? Jeg liker jo ikke disse sorte firkantene heller da.....
                    Uffda... har ikke testet utendørs med full kontrast, men tror det vil fungere brukbart siden den alltid har backlight på. Du kan jo evt. lodde på en bit servokabel slik jeg gjorde, og sette en jumper mellom contrast og jord. Blir det for ille trenger du bare å skru av sideplata og plugge inn en spenningsdeler.
                    Fred Larssen

                    Comment


                    • #11
                      Kan bekrefte at ved å koble bort ledningen på pinne 3 og koble pinne 3 sammen med pinne 1 (gjord) får man helt akseptabelt lesbart display. Så vidt jeg kan se er det mer eller mindre ideelt kontrastforhold. Merkelig at de kan gjøre en slik brøler...
                      Anders Hauge

                      www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                      www.JetsOfBergen.no
                      rc.andersh.com

                      Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                      Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                      Byggeblog for Eurosporten
                      Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                      There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                      Comment


                      • #12
                        Hvordan er du ellers fornøyd med laderen Anders? Trenger ny lader til Trex 600, og 1210i står foreløpig høyest på innkjøpslista...
                        Morten Smøraas

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Psyko-lefse
                          Hvordan er du ellers fornøyd med laderen Anders? Trenger ny lader til Trex 600, og 1210i står foreløpig høyest på innkjøpslista...
                          Nå har jeg ikke brukt den så mye enda (fiksa displayet i dag), men det ser bra ut så langt. Liker dette med at den har minner for 10 batterityper. Greit å slippe å sette alle detaljer hver gang, men krever gjerne litt disiplin slik at man trippelsjekker at man velger korrekt batteri?

                          Liker også at den analyserer hvor "ladet" batteriet er, og at den dermed kan gi alarm når batteriet når en prosent lading som du velger på hvert enkelt batteri. Når du er og flyr er det mere enn nok å lade til ca. 85-90%. De siste 10 prosentene tar lang tid og gir lite flytid. Den stopper ikke på 90%, men gir en egen alarm og fortsetter til 100%.

                          Men den viktigste grunnen til at jeg har satset på denne laderen er å bruke den i kombinasjon med 2 stk LBA10 balanserere og lade 2 batterier om gangen. Dette er temmelig unikt og gir i praksis en lader som kan lade med totalt opp til 180watt på 2 "utganger", som koster minimalt i forhold til lignende løsninger.

                          Jeg har feks. 3700mAh 5-cellers batterier til YAK'en min som er relativt svære. Denne ene laderen (med 2 stk LBA10 + NET-kabel) kan lade begge pakkene, samtidig, fullt balansert, på ca. 1,5c. Lader begge til ca. 90% på 40-45 minutter. Eller den kan lade 1 stk batteri til 90% på 27 minutter (2c).

                          Kobler jeg til en DATA-kabel også (som jeg ikke har fått enda) kommuniserer den med balansererne slik at man blant annet kan lese av cellespenningene på alle 10 cellene i displayet på laderen. Det foregår også en del annen kommunikasjon mellom balansererne og laderen. Skifte av modus og noe greier.

                          Så langt jeg kan se er dette seriøst mye "bang for the buck". Så om laderen holder mål ellers med tanke på nøyaktighet, holdbarhet, osv, må det være en vinner...

                          Men dette display greiene er en pinlig affære da. Skal ikke være nødvendig å lodde inni laderen for å kunne bruke den. Nye ladere skal ikke ha denne feilen, men de Elefun selger er de "gamle". Er man litt stø med loddebolt er det fort gjort, og lett, men men.
                          Last edited by andersh; 17-04-07, 17:49.
                          Anders Hauge

                          www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                          www.JetsOfBergen.no
                          rc.andersh.com

                          Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                          Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                          Byggeblog for Eurosporten
                          Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                          There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                          Comment


                          • #14
                            Takker Anders, blir nok en sånn en da
                            Det med at den gir bedskjed når den kommer til 90% hørtes meget genialt ut, og er en funksjon jeg uten tvil kommer til å bruke mye.

                            Er igrunn helt utrolig at det er mulig å gjøre en så stor bommert under produksjon, men hvis det bare er en liten lodding som skal til er ikke det noe problem, for meg ihvertfall.
                            Morten Smøraas

                            Comment


                            • #15
                              Har også bare positive ting å si om denne, bortsett fra displayet da..
                              Jeg ville ha kjøpt av en forhandler som har "ferske" ladere hvor displayet er fikset og med den nyeste firmware som bl.a. har A123 program. Det er også A123 støtte på de nyeste LBA10.
                              Her er et eksempel: All e RC
                              Fred Larssen

                              Comment

                              Working...
                              X