Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lading av nimh med computerlader

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lading av nimh med computerlader

    Jeg har en robbe power peak infinity 2 lader. Mottaker pakken er 6V 1100mah. Ville sette denne til lading i 24 timer for å "likestille" cellene. Satte ladestrømmen til 0,1 A som var det laveste, trickle til 0 og Delta peak sensitivity til sensitive (kutter litt før 100%). Regnet da med at laderen ville kutte når batteriet hadde blitt "foret" med ca 1100mah og ca 6-7 V. Etter å ha overlatt laderen til seg selv, hadde laderen levert over 1700mah etter 15 timer, spenningen på over 7V. Er dette normalt, tåler batteriet dette? Noen som vet?

  • #2
    min computer lader har også etter laderen klart å dytta innpå mere enn batteriet har i formell kapsitet, tror det har litt med at han tømmer noen mah, så dytter innpå litt igjen osv... skjedd til meg også over natta lading, jeg får 7,03-7,12v ferdig lada på en standard 6v pakke på over natta lading, men mindre på slik speed-lading.

    grunnen til at du får over 7volt er sikkert på grunn av at du satte på sensetive-mode. da ligger han å filer hele tia å prøve å finne ut hva pakka er god for
    Stein Arne Kjøraas

    Fly:

    1,6m trainer
    Graupner cherokee 1,6m "Brick"
    Multiplex Gemini
    Seagull Edge 540 2m /w 3w 28i "3d trainer"

    Hitec Aurora 9

    På vei inn:

    Pilot Sbach 29% w/Hacker A60 + + +

    Medlem av innherred modellflyklubb
    www.innherredmodellflyklubb.ning.no

    Comment


    • #3
      Originally posted by miabraha
      spenningen på over 7V. Er dette normalt, tåler batteriet dette? Noen som vet?
      Ja det er normalt, det er 1,44V pr celle som maks ladespennign.
      =================
      Runar Holm
      www.maxmekker.com
      =================

      Comment


      • #4
        1700 var anelsen mye... Hadde laderen stoppa selv?
        Ellers kan det som nevnt puttes inn mer enn stempla verdi, men syntes det ble vel mye.

        Hvis laderen IKKE hadde stoppet av seg selv kan det være at den har problemer med å detektere full pakke med så liten ladestrøm. Det skjer faktisk på mange ladere og NiMH-program! Jeg bruker NiCd-program på Schulse mot en del av NiMH-pakkene siden det tydeligvis detekterer bedre. Vet mange andre også gjør det på ymse computerladere.

        Noen ladere (mine bl.a) har en setting som stopper ladingen etter en viss mengde mAh selv om den ikke detekterer full pakke. Kjenner ikke din lader, men kanskje den har dette? Max quantity kalles det på min, og med et 1100-batteri ville jeg satt den til 1400 for å hindre uhemmet overlading.

        Siden du kjørte med 100mA ladestrøm har du IKKE skadet pakken din Det er først når du overlader med store strømmer slik at der blir mye varme i pakken at du skader den. En anelse "overlading" med så liten ladestrøm brukes gjerne for vedlikeholdslading og balansering av NiXX-pakker.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Takk for svar. Joo: laderen hadde ikke stoppa av seg selv, det var det som bekymret meg. Stoppet den og satt den på igjen, da fortsatte den å lade.

          Har lest flere steder at man bør lade på 0,1c i 24 timer for å balansere cellene. Gjelder det uansett størrelse på pakka i mAh? Laderen min har en charge/discharge funksjon, som skal være til nettopp dette formålet, vil denne fungere like godt for balansering selv om ladestrømmen i denne modusen blir høyere og lade/utlade tiden blir langt kortere? Nesten så jeg ikke tør sette denne pakka til lading, hvis den ikke klarer å stoppe ladingen selv med høyere c.

          Laderen har også en egen inngang til TX/RX lading, men koblet til denne fant ikke laderen at batteriet var tilkoblet. Kan det være noe galt med pakka? Var ikke den dyreste jeg kunne kjøpt?

          Comment


          • #6
            0,1C i 14-15 timer er nok. 24 timer er for mye i mine ører.

            Som sagt er det spesielt på lave ladestrømmer NiMH-programmet på en god del computerladere ikke klarer å detektere full pakke. Siden din ennå ladet kan den ha problemer... NiMH-teknologien går også framover, og vi får stadig pakker med lavere indre motstand.

            Lad ut pakken på f.eks 400-500mA og sjekk om du får ut omtrent forventet kapasitet (1100mAh). Så lader du den opp på NiCd-program med 4-500mA. Følg med om den stopper selv, og hvis ikke får du koble fra ved 1300mAh omtrent. Kjenn om pakka begynner å bli lunka. Stiger tempen betyr det at det lades på ei full pakke. Men jeg tror nok den vil stoppe selv.

            Ja, 0,1C er en generell regel for førstegangslading og oppliving etter lengre lagring.

            Charge/discharge kan du gjerne bruke etter en førstegangslading på 0,1C. Men husk at laderen "prøver seg fram" for å sjekke kjemien i batteriet og lader med så mye strøm som den tror er bra for pakka. Ofte kan ladestrømmen bli ganske stor i blant, så det er faktisk veldig viktig å ha korte ladekabler med et bra kvadrat. Lange tynne ladekabler kan lure laderen trill rundt

            Kan selvsagt være noe galt med batteriet, men jeg tror mer på at du skal bli kjent med ladeteknikkene. Sannsynligvis har du et helt OK batteri, og kun problemer med laderens problem med deteksjon på full pakke på NiMH-programmet
            Last edited by joo; 08-04-07, 16:19.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Infinity 2

              Her sliter jeg også,har nettopp kjøpt meg en Infinity 2 lader og når jeg kobler til TX RX utgangen så finner ikke laderen batteriet.
              Noen som kan hjelpe her?
              Og er det mulig å lade 2 pakker samtidig på denne?
              Svein-Tore Gundersen

              Graupner MC32 Hott V2
              Yak 55 SP 3m Comp-ARF(Blue Flagg)m/3W 170 CS
              Sbach 342 DA 50
              3dhs Slick 89 Elektro
              Skymaster F-18C ( ATJ 170Ti )
              Jet Legend F-15 (simjet 3000)
              Retrojet 75 (Simjet 1910)
              Pilot-Rc Dolphin 86 (Jet-Cat 120)
              Byron Corsair

              Comment


              • #8
                Du får ikke melding om at du har koblet batteriet til denne utgangen.

                Den har fast ladestrøm på 250 mA, så du kan altså ikke velge hvilken ladestrøm du kan ta ut der.
                Meninga med det uttaket, er at du setter Tx / Rx på lading, mens du setter drivpakka på output-uttaket.
                Eller at du lader Tx på det faste uttaket mens Rx er på output-uttaket.
                Altså en "field-gimmic", og kun det.

                Skal du ha kontroll på hva du driver på med, så bruk kun "Main charge output".
                Mvh
                Gudmund

                Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                Comment

                Working...
                X