Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bulket Lipo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bulket Lipo

    Var ute og fløy og under mitt tredje batt gikk det i bakken. Verst ute gikk det over Lipo som bildene viser. Har nå latt den ligge i hele dag og med et multimeter har jeg målt spenningen som sakte steget fra 11.33V til 11.41V.
    Det store spørsmålet er hva gjør vi med slike batterier. Er det forsvarlig å sette den til lading igjen. Noen erfaringer???
    Attached Files
    Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

    walter@retlaw.no

  • #2
    Oi, det var en stor bulk gitt! fleste vil vel si at man skal kvitte seg med slike, for man vet aldri når det begynner å brenne eller det som værre er om en bruker/lader det.
    Stein Arne Kjøraas

    Fly:

    1,6m trainer
    Graupner cherokee 1,6m "Brick"
    Multiplex Gemini
    Seagull Edge 540 2m /w 3w 28i "3d trainer"

    Hitec Aurora 9

    På vei inn:

    Pilot Sbach 29% w/Hacker A60 + + +

    Medlem av innherred modellflyklubb
    www.innherredmodellflyklubb.ning.no

    Comment


    • #3
      Hadde ikke hatt noen invendinger mot å lade opp det batteriet der. Ser ikke så gale ut, har lipo'er som har fått større smeller enn det der og framdeles er i drift. Bare pass på det de første gangene.
      Morten Smøraas

      Comment


      • #4
        Joa.. Selve cellene ser ikke så skadet ut da dekk-platen tokk den største smellen.. Men tror jeg venter på litt flere meniger før jeg gjør noe..

        Noe eks. jeg fant som fikk meg til å tenke meg litt om




        Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

        walter@retlaw.no

        Comment


        • #5
          Nå er jo de tilfellene der at man går direkte inn for å sprenge batteriet ved å overlade de. Er blitt med LiPo som med terror, ting blir overdrevet noe helt sinnsykt, og skremmer vettet av mange. Med litt sunn fornuft styrer man lett unna de største fallgruvene (forøvrig bare sunn fornuft å spørre om flere meninger )
          Morten Smøraas

          Comment


          • #6
            Saken er at jeg ikke veit hvor stabilt lipoen er lenger. Det vil altid finnes en risiko selvsagt. Om jeg prøver å lade og det oppstår en korstlutting slik at en celle får 12.6V så kan det smelle like krafit som filmene.. Får ikke flyd mer før neste helg likevel, så det er best å vente på forskjelige meninger før jeg gjør noe med den. Andre som har slike skader på Lipo`ene ?? Har de fungert problemfritt i etterkant??
            Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

            walter@retlaw.no

            Comment


            • #7
              Bulk i Li-Po batteri

              Hei. Det jeg lurer på etter å ha sett batteriet er: Hvordan har doningen batteriet satt i etter denne skaden?

              Comment


              • #8
                Originally posted by Psyko-lefse
                Nå er jo de tilfellene der at man går direkte inn for å sprenge batteriet ved å overlade de. Er blitt med LiPo som med terror, ting blir overdrevet noe helt sinnsykt, og skremmer vettet av mange. Med litt sunn fornuft styrer man lett unna de største fallgruvene (forøvrig bare sunn fornuft å spørre om flere meninger )
                Er så enig med deg, kan også sammenlignes med bilkjøring. Vi har alle sett diverse havarerte biler men vi kjører bil for det...

                Som med bilkjøring, så bør man ta det pent og ta sikkerhetsreglene
                Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                Comment


                • #9
                  De videoene med ekstrem overlading for å få det til å smelle er bare barneleking. Men det viser faktisk hva som i verste fall skjer ved... overlading.

                  Har nylig bulka batterier omtrent som ditt retlaw, og etter et døgn ute tok jeg av all pakkeplasten. Lukta mye av det, så der var garantert lekkasjer. Selve cellene var deformerte i enden. Dermed var det en skikkelig utlading utadørs og så i søpla med sakene. Surt, siden det var en pakke til mer enn 1200.- som hadde èn flight Men jeg har ikke hatt noen bekymringer om natta etter det.
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    En slik skade kan føre til flere ting. Punktering av cellene er en ting. Batteriterminalene kan være bøyd mot hverandre slik at det er fare for kortslutning. Tettingene rundt terminalene kan være skadet slik at det er oppstått lekkasje.
                    Det er ihverfall to ting du bør gjøre:
                    1. Legg pakken i en tett plastpose noen timer og sjekk om det oppstår en søtlig lukt. Hvis så ikke er tilfelle er det neppe lekksasje.
                    2. Fjern den grønne pappen som er bøyd over enden av pakken og sjekk at det ikke er fare for kortslutning.
                    Ellers ville jeg prøvd å cyckle pakken med noen dagers mellomrom og sjekket kapasiteten på hver celle og sjekket at ingen av cellene har høy selvutlading. En skadet celle mister fort kapasitet og får økt selvutlading (intern kortslutning).
                    Dette er utendørsarbeid
                    Fred Larssen

                    Comment


                    • #11
                      The answer is very simple if the pack is damaged in any way destroy it. By far the most accidents and the poor reputation that has developed around lithium polymer is because we modellers attempt to stretch the envelope and/or carry out irresponsible recovery procedures.
                      Ken Bates
                      Never Mind the Label

                      Comment


                      • #12
                        Utvikler Lipo gasser som kan øke trykket innvendig i cellene under lading?
                        Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

                        walter@retlaw.no

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by retlaw
                          Utvikler Lipo gasser som kan øke trykket innvendig i cellene under lading?
                          Ikke med mindre det er feil/skader på cellene, eller de overlades.
                          Fred Larssen

                          Comment


                          • #14
                            Så var det min tur

                            Flyet gikk asfalten og en 3S lipo ble bulket. Tok ingen sjangser, så jeg lad det ute i en plastpose et par dager. Dessverre ble det kaldt, men jeg tror det lå nokså beskjytte i forhold til frost. det er ikke noen lekkasjer så vidt jeg kan bedømme.

                            Prøvde det rett etter krasjen og det virket like godt.

                            Når jeg nå tok det inn og måler det så viser det 8,26V i spenning.

                            Skal jeg vrake det eller prøve å lade opp?????

                            Comment


                            • #15
                              Målte du det mens det var kaldt? Ville latt batteriet ha romstemperatur før jeg sjekket det. Hvis batteriet tar lading så skulle saken være grei. Prøv under oppsyn og sjekk hele tiden hvordan det går.
                              Espen Kvien
                              Gruppeleder F3A
                              Vingtor RC Club
                              f3a.norge@gmail.com

                              Mange fly og mye moro

                              Comment

                              Working...
                              X