Announcement

Collapse
No announcement yet.

Enkel lader til sender/mottaker bat.?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Enkel lader til sender/mottaker bat.?

    Har en Hitec Optic 6 med stendard lader. Har kjøpt nytt mottakerbatteri på 4,8v 1400mah. tror det er litt liten trøkk i den orginale laderen for å lade dette?
    Noen som har tips til lader jeg trenger.?

  • #2
    Jeg har brukt 12V utgaven av denne Siden finnes ikke en god stund nå, og jeg er storfornøyd. Lader det meste du måtte ha av batteri, og gir deg full kontroll over hvor mye strøm som går inn på batteriet.
    Tore

    www.skalamodellflyklubb.no

    Comment


    • #3
      Originally posted by Henrix
      Har en Hitec Optic 6 med stendard lader. Har kjøpt nytt mottakerbatteri på 4,8v 1400mah. tror det er litt liten trøkk i den orginale laderen for å lade dette?
      Noen som har tips til lader jeg trenger.?
      Du sa enkel, ikke sant? Hvis du har en 12V strømkilde kan du koble til batteriet gjennom en 50ohm motstand. Det gir deg skånsom lading med passe strømstyrke for 14 timer. Avbryt lading når du merker batteriene blir varmere eller etter ca. 14-16 timer. Det er ingen krise om du skulle glemme deg og ikke får stoppet ladingen før neste dag.

      Motstanden må tåle minst 1W, helst mer. 50ohms motstand er litt uvanlig, men du kan bruke en på 47ohm eller kanskje enda bedre koble to på 100ohm i parallell. Eller en 12V 3W lyspære.

      Angrer du på at du sa enkel?

      Comment


      • #4
        Enkel ha vist flere betydninger.
        Jeg ser for meg en lader til 230v stikk, med en kabel til radioen og en til mottager bat. Liknender orginal, men med mer trøkk.
        Har ingen erfaring med avanserte ladere, men er ikke en orginallader bra nok? Jeg lader batterien etter bruk, står på 10 til 20 timer, så lader jeg dagen før jeg skal fly.
        Lader aldrig ut batteriet helt, bare klatt lader.
        Kanskje jeg bør skaffe meg en lader som Tore anbefaler.
        Noen tips til hvordan jeg bør lade/vedlikeholde batteriene med en slik lader?

        Comment


        • #5
          Du får tak i greie konstantstrømladere fra en rekke leverandører for 2-400 kroner. Disse er beregnet på å plugges i 220Volt og lader med 50-500mA typisk. Har ofte 4-6 uttak. Har en sånn selv som stadig er i bruk, selv om jeg har store og "intelligente" ladere i tillegg.
          Et eksempel bare: 404 Not Found

          Ellers vil du garantert lære deg å sette pris på en smart lader som Tore nevner. Han gjøre simple ladejobber og vedlikeholde og cykle batteriene dine, og du får bedre kontroll med hvor gode batteriene er.

          Om lading: Se andre tråder her. En som går nå:
          utlading av nimh batterier - (MFN) ModellflyNytt.no
          og mange flere under dette sub-forumet.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            Takker for info. Blir nok en Hyperion EOS 5i DP. Ser ut som jeg for det jeg trenger da.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Henrix
              Enkel ha vist flere betydninger.
              Sant.
              Originally posted by Henrix
              Takker for info. Blir nok en Hyperion EOS 5i DP. Ser ut som jeg for det jeg trenger da.
              Den er kanskje ikke enkel, men den duger absolutt til å lade mottakerbatteriene dine. I tillegg kan du bruke den til andre batterier også. Har du litt tålmodighet så får du en ny versjon som også takler A123 batterier hvis/når det skulle være aktuelt.

              Ettersom du klattlader til vanlig kan du bruke denne laderen til å "cycle" batteriene dine en gang i blant. F.eks. hver tredje måned.

              Du kan velge ladestrøm etter hvor mye hastverk du har. Bruk 140mA når du har god tid. Mer når du har dårlig tid, men ikke mer enn det produsenten anbefaler. Greier du ikke finne en anbefaling så vil jeg tro 500mA skulle gå bra. Sjekk i så fall temperaturen.

              Skal jeg si noe negativt om denne så kan det f.eks. være at den er litt lite fleksibel til lading av LiPo-batterier. Designerne har bestemt seg for at alle vil lade på 1C. Men alle vil ikke det alltid...

              Det finnes flere ladere med noenlunde lik funksjonalitet. Greit å vite hvis du skulle komme over et godt tilbud.

              Lykke til!

              Comment

              Working...
              X