Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kjapp sammenligning - FlightPower 3s 2150mAh vs 2170mAh

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kjapp sammenligning - FlightPower 3s 2150mAh vs 2170mAh

    Begge er av typen "New Formulation" i følge benevningen på pakka.
    Pakkene fikk luftet seg med en Protech Zoom450EP (ørlitt større enn trex450) med 325mm MS glassfiberblader.

    Specsa på batteriene:
    2150mAh:
    25C, 53.75amp continuous
    40C 86 Amp Burst

    2170mAh
    25C, 54.25amp continuous
    50C, 109 Amp Burst

    Legg spesielt merke til burst egenskapene.

    - Batteri nr. en kjøpte jeg sammen med en Protech Zoom450EP (flydd ca. 30 cycler)
    - Batteri nr. to er Holger sitt, kjøpt hos Technoflight (flydd noen få cycler).

    Har ikke behandlet batteri nr. en dårlig på noe vis, bare for å ha det på det rene. Ladet med balanserer, lav belastning de første gangene osv.

    Det andre batteriet er vel ikke brukt mange gangene så vidt jeg vet.
    Fløy nå nettopp med begge pakkene, en tur hver, rett etter hverandre.
    Med batteri nr. 1 fungerer saken fint men jeg savner litt "futt".

    Satte inn pakka til Holger og spoola opp... Merket det allerede da at det var mer trøkk, mye høyere turtall. Tok så av flipet og loopet litt, tok noen kjappe stigninger, alt med smil fra øre til øre. Måtte redusere gain en del pga. det høye turtallet.

    Konklusjon:
    Det var voldsomt til forskjell mellom de to pakkene! (og da tar jeg ikke i)
    Jeg vet hva jeg skal ha når jeg skal ha batterier heretter.
    Skal ha ei 6s pakke om ikke lenge også. Ingen tvil om at det er verdt å kjøpe nyeste utgave, spesielt i installasjoner som drar godt med A.

    Tar forbehold om at min egen 2150 pakke er blitt overbelastet ila. de ca.30 cyclene det har fått, noe jeg ikke har observert.

    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

  • #2
    Interessant å høre at det er framgang i Lipo verdenen! Har nemlig et par 4S batterier som jeg mistenker å bli dårlige og trenger kanskje avløsning til sommeren. Jeg vet i ihvertfall hva jeg skal kjøpe. Takk Espen!
    William Jul Ringkjøb
    Bodø MFK

    If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

    Comment


    • #3
      Jeg vet ikke om 25C pakkene fra FP faktisk har ny celletype?
      TP sier visnok at de "nye" batteriene merket 25C er :"just a new label for the new way they are allowed to rate the packs...Same cells"

      Men FP og TP har ulike leverandører av celler etter det jeg vet. Hvis jeg ikke tar helt feil, tror jeg at jeg på litt over ett år nå har kjøpt 3 ulike varianter fra FP på 2100-2150 mAh pakker.
      Ser ut til at jeg nå må prøve variant nr. 4.

      Stein

      Comment


      • #4
        Noe forskjell på cellene må det vel nesten være siden burstkapasiteten er såpass forskjellig.

        Kanskje det lar seg gjøre å måle rpm med de to pakkene en eller anna dag i nærmeste fremtid, evnt. filme et par stigninger, hvis Holger låner bort pakka si litt til hehe
        Det var i hvert fall dagens "oi da" opplevelse for min del.

        Nå skulle jeg ønske jeg hadde prioritert å kjøpe en eller anna e-logger litt tidligere. Hadde vært veldig interessant å fått en helt objektiv test/sammenligning av batteriene, men da gjerne ei ny 2150 pakke mot ny 2170pakke, blir jo mest riktig det... Bestiller uansett en logger til helga så får vi se om Holger låner bort batteriet sitt når den er i hus.

        Tar som sagt forbehold om skade på egen pakka men ingen ting skulle tilsi det slik jeg ser det, men må nesten legge det til siden forskjellen var så markant...
        Espen Melby

        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

        Comment


        • #5
          Originally posted by esmel
          Begge er av typen "New Formulation" i følge benevningen på pakka.
          ....
          2150mAh: 25C, 53.75amp continuous, 40C 86 Amp Burst
          2170mAh: 25C, 54.25amp continuous, 50C, 109 Amp Burst
          ....
          Det var voldsomt til forskjell mellom de to pakkene!
          Dine erfaringer er helt som forventet Espen. Det ER en markant forskjell fra 2150 NF til 2170 NF. Som nevnt i mitt innlegg her, så foregår det en kontinuerlig utvikling av batteri-teknologien, og ettersom 2170-pakken (og forløperne) har den klart høyeste omsetnings- og produksjonstakten blant FP's batterier, så har de kunnet forbedres fortløpende over tid. Dermed kan det med stor sikkerhet fastslås at kjemien i Espens to "test-pakker" er forskjellig selv om begge er "NF" - rett og slett fordi den ene er eldre enn den andre. Av samme årsak er det marginale forskjeller på en 2170 NF av nyere dato, og en 2170 EVO25 - ettersom forskjellen i produksjonstidspunkt er liten.
          Originally posted by nilste
          Jeg vet ikke om 25C pakkene fra FP faktisk har ny celletype?
          NF (New Formulation) er som antydet over ikke et entydig begrep. NF var fra FlightPower sin side mer et signal om at man passerte en "milepæl" i utviklingen av batteri-kjemien (på samme måte som den pågående overgangen/re-klassifiseringen til EVO25). Jevn utvikling av teknologien har gjort at man først nylig har klart å tyne 25C ut av alle pakke-størrelser. En ny "milepæl" med andre ord. Nyere 2170 NF pakker har allerede denne kjemien ombord, og forskjellen på en "fersk" 2170 NF og en 2170 EVO25 er stort sett etiketten....
          Originally posted by nilste
          Men FP og TP har ulike leverandører av celler etter det jeg vet.
          Det er riktig. FP har sine egne forsknings- og produksjonsfasiliteter, og dermed full kontroll på sine produkter i alle ledd.
          Originally posted by nilste
          Hvis jeg ikke tar helt feil, tror jeg at jeg på litt over ett år nå har kjøpt 3 ulike varianter fra FP på 2100-2150 mAh pakker.
          ...og hadde du kjøpt 5 (på ulike tidspunkter) så hadde du mest sannsylig hatt 5 ulike varianter.... Forvirrende? Vel, forvirringen hadde vel vært fullkommen om pakkene på toppen av det hele skulle hatt ulik "label" à la "EVO20 NF", "EVO20 NF+", "EVO20 NF Super" osv... La oss bare glede oss over at produktene stadig blir bedre, og kontinuerlig leveres til forbruker med den ferskeste teknologien ombord....

          mvh
          Jørgen Dahl
          TechnoFlight
          Jørgen Dahl
          Innehaver av www.technoflight.no
          fra 2006 til 2008...

          Comment


          • #6
            Takk for ytterligere informasjon.
            Veldig interessant å følge med på utviklinga.
            Du må gjerne fortsette å informere oss når det skjer ting hos FP.

            Gleder meg til å prøve en av de større pakkene ila. sommeren.
            Espen Melby

            :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

            Comment

            Working...
            X