Announcement

Collapse
No announcement yet.

Beste Lipo til forskjellige formål..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Beste Lipo til forskjellige formål..

    Laderen en lader med, gjør vel mye her.
    Men hvilke merker skal jeg velge til RX og drivbatteri?
    Til nå har jeg brukt 3 stk Graupner Lipo 1-4, som er en snerten liten sak som lader automatisk og helt kaldt.(Fire Lipo i en turbinmodell)
    Det er pakker (Kokam og Graupner) på 2-3 celler.

    Men nå tar jeg steget ut for å fylle opp det jeg har på benken:

    Det er en 5 og 6m Ventus 2cx fra LET på 12 kilo som blir 14, når den foldbare propellpakka kommer oppi.
    10 celler, og ca 4000 mAh.
    Jeg skal også ha to pakker på 2 celler, 5000 mAh til en Weatronic RX i den.

    En Condor på 4,2 m, 5 kg som skal ha 8-10 celler til en Plettenberg 6,7:1 motor og klapp-propell.

    En F3B Storm 3,2 m, ombygd til elektro med klapp 6 celler, samt en Blue Explorer (7 kg med klapp) som kommer til høsten (10 celler 3-4000 mAh)

    20- 25C til drivpakke, og 10 til RX. Det har jeg forstått, men hvilke merker bør jeg styre unna, og hvilken lader er gullego`?
    Hvem er eneren idag der jeg får hanka inn alt det jeg trenger?
    Mvh
    Gudmund

    Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
    Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

  • #2
    Perhaps you should look at the new Evolite packs due to Norway early May - both lighter and cheaper than those available on the market today.
    Ken Bates
    Never Mind the Label

    Comment


    • #3
      Det skal jeg.
      Jeg så en produsent som reklamerte med pakker som kunne lades ut til 0V, og ikke hadde den brannfaren andre merker har, men vet ikke om det er for nytt enda til at det er tilgjengelig til mine ønsker. Det er jo en god egenskap å ha i batteriene..
      Hvordan er det med ytelse på disse Evolite pakkene?

      Lipo og børsteløst er nytt, så det hadde vært kjekt med litt hjelp.
      Mvh
      Gudmund

      Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
      Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

      Comment


      • #4
        Jeg kjenner ikke til de modellene du nevner. Kan du si litt om motorbruken på disse. Er det snakk om mye guffe i korte tidsrom, eller mere koseflyging opp i høyden. Hvor kritisk er det m.h.t. vekt og volum?
        Fred Larssen

        Comment


        • #5
          Originally posted by Soarer
          Det skal jeg.
          Jeg så en produsent som reklamerte med pakker som kunne lades ut til 0V, og ikke hadde den brannfaren andre merker har, men vet ikke om det er for nytt enda til at det er tilgjengelig til mine ønsker. Det er jo en god egenskap å ha i batteriene..
          Hvordan er det med ytelse på disse Evolite pakkene?

          Lipo og børsteløst er nytt, så det hadde vært kjekt med litt hjelp.
          If the packs you refer to are those which I know of and have been discussed elsewhere on this forum, I believe the claim to be a scam. At least I would need to read some reliable independent experience before being convinced.

          Evolite are preliminarily classified as 18C Continuous and 30C Burst are significantly lighter (and cheaper) than todays "hot" packs and developed for the sports flyer. Very suitable for large sailplanes which seem to be your major interest.

          As receiver batteries for your Weatronic equipment, I think I would look more towards Lithium Ion rather than Lithium Polymer.

          By the way, is the Condor you mentioned a scale model?
          Ken Bates
          Never Mind the Label

          Comment


          • #6
            Generelt kan er si at det er kritisk med vekt ja.
            Og det er full guffe så mye som det går, men i korte klatre-etapper.
            Altså take-off opp til søkehøyde for termikk, og opp igjen x antall ganger om en ikke fant noe.

            Condoren er forgjengeren til Tangent Vortex, og er ikke en skala modell, men mere som en diger 4,2 meter F3B modell. Her blir det en stor og sint Plettenberg med gir, og 20 X 10-12" klapp-propell. ca 100 A i uttak på full guffe.

            Ken, jeg også kunne tenkt meg å ha visst mere om de nye Lipo-pakkene som kan lades helt ut. En slik nyhet burde ta bedre fatt i tørt gress enn det ser ut til at den har gjort.?
            Mvh
            Gudmund

            Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
            Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

            Comment


            • #7
              Tenkte å anbefale A123 celler, men disse veier ca. 60% mer enn lipo og tar litt mer plass bl.a. p.g.a. at cellene er runde. De kan levere nesten 100% av kapasiteten uten å ta skade, så vekt handikapet blir dermed redusert til ca 50% mer enn Lipo.
              Du må i såfall ha fire seks cellers pakker i serie/parallel for å få 40V 4500 mAh.
              De kan hurtiglades på 4C men det ville i såfall kreve ca. 800 watt, så det er vel av mindre betydning i denne sammenheng.
              Fred Larssen

              Comment


              • #8
                Jeg har låst meg på Lipo, mest for vekta sin del. Flyene bør være lettest mulig.
                Mvh
                Gudmund

                Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Soarer
                  Ken, jeg også kunne tenkt meg å ha visst mere om de nye Lipo-pakkene som kan lades helt ut. En slik nyhet burde ta bedre fatt i tørt gress enn det ser ut til at den har gjort.?
                  If the packs you refer to are those which I know of and have been discussed elsewhere on this forum, I believe the claim to be a scam. At least I would need to read some reliable independent experience before being convinced.
                  Vi får nok leve i drømmen..

                  Tips: Hvis du skal trekke mye A ut av batteriene kan jeg på det varmeste anbefale de nye V-power (EVO25) pakkene til FlightPower.
                  De holder spenninga bedre enn f.eks forrige versjon Flight Power pakker.
                  Last edited by esmel; 21-04-07, 04:49.
                  Espen Melby

                  :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                  Comment


                  • #10
                    Takker for det Espen.

                    Jeg skal ta en titt på EVO25.
                    Men det er jo rart da, at de går ut på en sånn måte, og ikke skulle ha dekning for det. Det er vel ikke enklere måter å skyte seg i foten på enn det?

                    Har en link til noen Lipo i alle varianter, men det er skremmende billig..
                    Bør vel skygge unna sånt.

                    Neu er jo et lite brukt merke her på bjerget. Mye brukt i utlandet og USA ser jeg.
                    Men egentlig så mistenker jeg de fleste "produsenter" (?) til å få festet merkelappen sin på det noen ganske få (store) produsenter legger sjela si i.
                    Det ville forundre meg stort, om det virkelig er 10- 15 forskjellige reelle produsenter som forsker på å være hestehodet foran de andre, på et så lite batterimarked som vi er. Hvem ellers bruker Lipo med de farene det innebærer?

                    Jeg tror det er ferre produsenter enn det er fingre på ei hånd i det gamet her, og at vi forsøkes å bli lurt trill rundt av de som har budsjett til det.



                    Mulig jeg tar feil, men mistenker valget av Lipo til å være ganske enkelt.




                    Og om det er slik, så
                    Mvh
                    Gudmund

                    Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                    Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Soarer
                      Hvem ellers bruker Lipo med de farene det innebærer?
                      Vel... du finner litium celler i alt fra mobiltelefoner til bærbare datamaskiner... Faktisk innen de aller fleste produktklasser som er avhengig av batteridrift.

                      Slik jeg har forstått det så har FlightPower tatt grep om forskinga/utviklingen av sine egen batterier. Mye har skjedd på ei kort stund nå og tviler sterkt på at det kommer til å stoppe opp i tiden fremover.

                      Tar sikte på å få i stand "testbenken" (e-heliet) i dag og forhåpentlig vis klarer jeg å produsere noen data på e-loggeren som illustrerer forskjellen mellom den nye og forrige versjon av i flight power pakkene. FlightPower gikk jo i utgangspunktet for å være av de bedre pakkene så at det stadig går fremover er jo supert for oss modellflygere, og bra av FlightPower, og evnt. andre som måtte bidra til fremgang/videreutvikling.
                      Espen Melby

                      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by esmel
                        Slik jeg har forstått det så har FlightPower tatt grep om forskinga/utviklingen av sine egen batterier. Mye har skjedd på ei kort stund nå og tviler sterkt på at det kommer til å stoppe opp i tiden fremover.
                        Er ikke så sikker på dette. Ta en titt her:
                        FlightPower Disinformation - RC Groups

                        Det har vært hevdet her på forumet også at Hyperion bare er et "klistrelappmerke". Merkelig at de da er i stand til å levere A123 versjon av 1210i og LBA10, få mnd. etter lanseringen av nevnte produkter, basert på tilbakemelding fra forbrukerne.

                        Edit:
                        Originally posted by Soarer
                        Ken, jeg også kunne tenkt meg å ha visst mere om de nye Lipo-pakkene som kan lades helt ut. En slik nyhet burde ta bedre fatt i tørt gress enn det ser ut til at den har gjort.?
                        Disse pakkene blir nå testet her: http://helifreak.com/viewtopic.php?t=36021
                        Last edited by flarssen; 22-04-07, 08:52.
                        Fred Larssen

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Soarer
                          Men egentlig så mistenker jeg de fleste "produsenter" (?) til å få festet merkelappen sin på det noen ganske få (store) produsenter legger sjela si i.
                          Originally posted by esmel
                          Slik jeg har forstått det så har FlightPower tatt grep om forskinga/utviklingen av sine egen batterier.
                          Jeg kan ikke svare for alle, men jeg kan svare for FlightPower...:

                          På samme måte som f eks i elektronikk-bransjen, så er det langt færre produsenter av "råmaterialer" enn det fins merkevarer i markedet. Tilsvarende finner vi også i LiPo-bransjen. Batteri-cellene i FlightPowers LiPo-pakker produseres av Enerland i Korea, en topp-moderne bedrift, som FlightPower innledet et nært samarbeid med i 2005, og hvor de i dag er en stor aksjonær. FlightPower legger mye ressurser ned i utvikling, både i samarbeid med Enerland og internt i eget selskap.

                          Enerland er råvareleverandør til flere batterimerker, og markedsfører også sitt eget merke under navnet PolyQuest - som de fleste av dere sikkert kjenner til... Teknisk sett består FlightPower og PolyQuest batterier av de samme cellene, men et (godt) LiPo-batteri er mer enn bare celler!

                          Riktignok holder PolyQuest og FlightPower følge til enden av samlebåndet for battericellene, men sluttproduksjonen av batteriene håndterer FlightPower selv, i eget fabrikkanlegg i Malaysia. Der underlegges battericellene en svært avansert kvalitetskontroll og produksjonsprosess spesielt tilpasset RC som bruksområde. Elektriske og andre egenskaper ved cellene måles og testes nøye, og cellene matches mot hverandre før den endelige sammenstillingen til ferdige batteripakker. I tillegg til å ha råmateriale av beste sort, og topp moderne produksjonsteknikker i alle ledd, er denne prosessen den viktigste enkeltårsaken til FlightPowers høye og jevnte ytelse, og svært lave feilrate.

                          Det er gode grunner til at FlightPower tilbyr en 3 måneders "no-nonsense" garanti...


                          mvh
                          Jørgen Dahl
                          TechnoFlight
                          Jørgen Dahl
                          Innehaver av www.technoflight.no
                          fra 2006 til 2008...

                          Comment


                          • #14
                            [QUOTE=esmel]Vel... du finner litium celler i alt fra mobiltelefoner til bærbare datamaskiner... Faktisk innen de aller fleste produktklasser som er avhengig av batteridrift.
                            QUOTE]
                            Litium Ion ja, ikke Polymer. De farlige side-effektene begrenser bruksområdene til Polymer har jeg blitt fortalt..
                            Jeg har aldri sett en PC eller telefon med Lipo i.


                            Takk for inngående opplysninger om FlightPower, Jørgen. Det var interessant.
                            Last edited by Soarer; 22-04-07, 11:45.
                            Mvh
                            Gudmund

                            Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                            Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                            Comment


                            • #15
                              Litium Ion ja, ikke Polymer. De farlige side-effektene begrenser bruksområdene til Polymer har jeg blitt fortalt..
                              Jeg har aldri sett en PC eller telefon med Lipo i.
                              På batteriet til min Sony Ericsson P910i står det BST-15, Li-Polymer 3,6V 1260mAh.
                              Det brukes også i bærbar PC (Dell).
                              Fred Larssen

                              Comment

                              Working...
                              X