Announcement

Collapse
No announcement yet.

6S 5000 mAh pakke, her er noe MYE feil.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 6S 5000 mAh pakke, her er noe MYE feil.

    Har nettopp mottatt en ny 6S 5000 mAh pakke. Når jeg nå prøvde å lade denne for første gang, nekter laderen å forholde seg til den, naturlig nok når jeg ser på balansereren.
    Den viser 7 celler, men at celle 3 ikke eksisterer. Når jeg også ser på balanserer-kontaktene og sammenligner de med mine FP og TP pakker, mangler det en leder på begge kontaktene på denne pakken. Når jeg plugger inn den minste kontakten i balansereren, lyser bare celle 1 og celle 2.

    Er det noe jeg selv kan gjøre med dette, eller er det bare å sende den tilbake(USA)?

    PS. Vedlagte bilder er pakket i en Zip-fil.

    Stein
    Attached Files

  • #2
    De sitter bare feil. Du skal ha 4 ledere i den du har 3 i og 2 ledige helt nederst, ikke bare en. Ta en nål og ta ut kontaktene og flytt dem. Kontrollmål så at spenningen øker ledning for ledning og det vil funke.

    Comment


    • #3
      Originally posted by Tintin
      De sitter bare feil. Du skal ha 4 ledere i den du har 3 i og 2 ledige helt nederst, ikke bare en. Ta en nål og ta ut kontaktene og flytt dem. Kontrollmål så at spenningen øker ledning for ledning og det vil funke.
      Nå fikk jeg faktisk svar fra leverandøren, og her er hva de sier. Jeg synes det er noe underlig at de avviker fra "standarden" på denne måten.
      Svar fra leverandør:

      There is nothing wrong with the way it was built. The TP balancer should show 6 red lights which is recognizing each cell just like it does in your picture with a gap on cell #3. We build them this way so that you don't end up having two 6-pin taps and are forced to use bank 2 of the balancer This way is easier because the two taps are a different size so there is no confusion when plugging into Group A and Group B of the balancer. You should have no worries. If a cell is out of balance, the cell will blink like normal until the pack is balanced and then shut off.

      Comment


      • #4
        Skjønte ikke problemet. Min kobling er i alle bestående av de samme pluggene men med lederne samlet. Skjønner ikke helt hvordan laderen skal kunne vite at du har en 6 og ikke en 7 cellers pakke som de står, som du sier. Jeg hadde flyttet lederne..

        Comment


        • #5
          Originally posted by Tintin
          Skjønte ikke problemet. Min kobling er i alle bestående av de samme pluggene men med lederne samlet. Skjønner ikke helt hvordan laderen skal kunne vite at du har en 6 og ikke en 7 cellers pakke som de står, som du sier. Jeg hadde flyttet lederne..
          Nei, jeg skjønner heller ikke hvorfor de gjør det på denne måten.
          Men det jeg kan gjøre er å flytte gul leder opp ved siden av den øverste blå leder. Det bør vel bli riktig?

          Stein

          Comment


          • #6
            Nei det kan jeg ikke tenke meg blir rett, du må nok flytte alle et hakk venstre/opp.
            Dvs den sorte over til den andre kontakten og så de 4 neste et hakk venstre/opp.

            Så fester du den ene lederen til voltmeteret til den sorte lengst opp/venstre og måler andre en etter en og sjekker at spenningen øker med 3.7-4 volt for hvert steg.

            De er nødt til å stå i stigende rekkefølge for at dette skal bli rett, kan ikke stå vilkårlig.

            Comment


            • #7
              Har en mistanke om at det er riktig som det er. Dersom du måler spenningene mellom den øverste svarte og de andre nedover antar jeg du får ca.
              (svart
              3,9V (hvit)
              7,8V (blå)
              7,8V (sort)
              11,7V (hvit)
              15,6V (blå)
              19,5V (orange)
              12,4V (gull)

              Hvis ikke, kan du liste opp de riktige?
              Fred Larssen

              Comment


              • #8
                Originally posted by Tintin
                Nei det kan jeg ikke tenke meg blir rett, du må nok flytte alle et hakk venstre/opp.
                Dvs den sorte over til den andre kontakten og så de 4 neste et hakk venstre/opp.

                Så fester du den ene lederen til voltmeteret til den sorte lengst opp/venstre og måler andre en etter en og sjekker at spenningen øker med 3.7-4 volt for hvert steg.

                De er nødt til å stå i stigende rekkefølge for at dette skal bli rett, kan ikke stå vilkårlig.
                TinTin,
                Nå har jeg gjort som du forklarer, og da vises det korrekt 6 celler på balanserer.
                Men, når jeg måler med fast negativ på sort leder, ved siden av hvit på den lille kontakten, måler jeg:
                4v,8v,8v,12v,16v,20v,24v

                Når jeg måler på en TP eller FP pakke får jeg ved samme type måling:
                4v,8v,12v,12v,16v,20v,24v,

                Kanskje jeg skal gå tilbake til utgangspunktet som flarssen ovenfor antyder?

                EDIT: Når jeg nå ser målingene flarssen lister opp, får jeg de samme etter å ha flyttet ett hakk opp.

                Stein
                Last edited by Kingfisher; 20-04-07, 19:36.

                Comment


                • #9
                  Slik ser det ut nå. Måler med fast utgangspunkt i sort helt til høyre, på den lille og får nå:

                  4v hvit
                  8v blå
                  8v sort
                  12v hvit
                  16v blå
                  20v orange
                  24v gul

                  Regner med at dette er ok?

                  Stein
                  Attached Files

                  Comment


                  • #10
                    Det ser ut til at fabrikanten har valgt å dele pakken i 2 + 4 celler på hhv. A og B og ikke 3 + 3. Begrunnelsen hans holder ikke helt, da det er mulig med 3 + 3 oppdeling ved å bruke 4 pins + 6 pins kontakt. Om det er riktig å operere med opphold i cellerekken vet jeg ikke, og jeg ble ikke spesielt mye klokere av å se i manualen, der det bl.a. antydes at det helt OK å kortslutte to celler (øverst i bildet)!
                    Dersom koblingen er feil skal det vel blinke i LED'ene el. lignende?
                    Attached Files
                    Fred Larssen

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by flarssen
                      Det ser ut til at fabrikanten har valgt å dele pakken i 2 + 4 celler på hhv. A og B og ikke 3 + 3. Begrunnelsen hans holder ikke helt, da det er mulig med 3 + 3 oppdeling ved å bruke 4 pins + 6 pins kontakt. Om det er riktig å operere med opphold i cellerekken vet jeg ikke, og jeg ble ikke spesielt mye klokere av å se i manualen, der det bl.a. antydes at det helt OK å kortslutte to celler (øverst i bildet)!
                      Dersom koblingen er feil skal det vel blinke i LED'ene el. lignende?
                      På mitt første forsøk ved å flytte bare gul leder som nevnt tidligere, begynte balansereren å pipe unormalt. Nappet da pakka ut. Nå etter siste omstokking, virker alt TILSYNELATENDE ok.

                      S

                      Comment


                      • #12
                        Beklager jeg misset et viktig punkt. Den sorte og den blå går til samme celle..som dine målinger viser....beklager skulle sett dette, men er fortsatt ikke med på hvordan laderen vil se dette. Når det er koblet slik så burde laderen se det som en 7S pakke siden den kontakten er i bruk men jeg kjenner ikke den balansereren godt nok, har bare brukt min noen ganger så langt..

                        Comment

                        Working...
                        X