Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva er det som er feil

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hva er det som er feil

    Har en motaker batteripakke NiCd på 600mAh.4.8V

    Saken er den at den kan lades opp til ca 730 mAh men når jeg skal lade ut så tapper den bare ca 280 mAh.
    Rett før jeg når ca 280 mAh så er det 4.47V,så detter volten ned til ca 2V og laderen kutter pga den tror det er tomt.

    Måler alle cellene og di er på 1.23V

    Er batteripakken bare rett og slett kaputt?

  • #2
    Høres ut som den har vært tømt for mye tidligere slik at en eller fler av cellene i pakken er skadet og ikke holder spenning.
    Du kan forsøke å cycle den, noen våkner igjen. Siden det er en mottakerpakken så hadde jeg spandert en ny.

    Comment


    • #3
      Sannsynelig ubalanse mellom cellene, dvs at to av cellene dine ikke var like oppladet som de to siste.
      De holder følge til omtrent 280mAh men detter da av.

      Løsningen er som regel enten :
      1 - Kjøpe ny pakke
      2 - Lade pakken opp på 1/10C i 16t etter utladning, deretter lad den ett døgn til på 1/20C. Dette vil løfte de svakeste cellene opp uten at de gode vil bli overladet. Ladestrømmen er såpass svak at overskuddsenergien tilført de gode cellene ikke fører til oppvarming.
      ----------------
      Haldor
      ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

      Comment


      • #4
        Originally posted by Haldor
        Lade pakken opp på 1/10C i 16t etter utladning
        Jeg ville faktisk droppe den utladingen i første omgang. Det er en risiko for at en eller flere celler er eller blir reversert. Lad først opp som Haldor foreslår slik at du gjennoppretter best mulig balanse. Deretter kan du ta en kontrollert utlading. Du kan gjerne gjenta (lading - utlading). Blir det ikke bedre/akseptabelt etter noen sykluser er det nok bedre å investere i ny pakke.

        Comment


        • #5
          Batteriet er nå destruert.

          Kjørte en del opp og ned ladinger,men problemet var vedvarende.
          kjøper ny,prisen på ny batteripakke er helt sikkert billigere enn eventuelt styrt pga fri for spenning.

          Comment

          Working...
          X