Announcement

Collapse
No announcement yet.

Om impulsivt bestemme seg for å fly noen pakker!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Om impulsivt bestemme seg for å fly noen pakker!

    En ting jeg synes er noe herk med elektromodeller, er å kunne bestemme seg på minuttet om å dra og fly.
    Det forholdet og samtidig ivareta at en skal håndtere sine lipo'er på en måte som gir de så lang levetid som mulig, gjør at impulsiviteten svinner hen. Jeg får som oftest bare flydd i helgene. Etterpå er det bare å lade opp pakkene til 50% og legge de i kjøleskapet, i påvente av neste helg.
    Men så får en "ånden" over seg på ett eller annet tidspunkt, og må bare ta seg en tur ut. MEN først, må bare lade batterier, i en time eller to.
    Snakk om å sitte å se på maling tørke, og sammen med den tørker impulsiviteten og mørket senker seg der ute.

    Så nå vurderer jeg TP1010 lader nr. 4 og 5 i tillegg til 2 Swallow-ladere, for i det hele tatt å få litt fart på greiene og komme seg ut mens det er rester av impulsivitet og lys igjen.

    Hva gjøre dere der ute for å minske problemet? X-antall ladere, eller fulladete Lipo'er til enhver tid?

    Stein
    Last edited by Kingfisher; 23-04-07, 19:06.

  • #2
    spille simulator mens batteriene lader for å holde gløden oppe
    Mvh Oly. "I reject the reality, and substitute my own."
    -T-rex 450 HDE
    -E-sky honey bee fp(pulverisert)
    Status: Skulelei

    Comment


    • #3
      Fullladede lipoer til enhver tid
      Morten Smøraas

      Comment


      • #4
        Originally posted by Psyko-lefse
        Fullladede lipoer til enhver tid
        Og 12V batteri med på stripa så att man kan lade etter hvert.

        Peter
        Peter Rahm
        Siggerud
        Cirrus RCFK

        Comment


        • #5
          Det er ingen sak å være impulsiv hvis du bare planlegger det i god tid

          Du kan jo kompromisse litt mellom beredskap og levetid for batteriene. Hvis du lar et batteri være full-ladet og de andre ladet til 4,0-4,1V så kan du starte med en gang impulsen kommer over deg og lade de andre mens du flyr.

          Hvis du flyr så ofte som hver helg trenger du kanskje ikke gi oppbevaring av batteriene så stor prioritet. Lar du de derimot ligge over vinteren (hvis du ikke flyr vinterstid) så kan du være mer nøye på ladetilstand og temperatur under oppbevaring.

          Husk også at med LiPo så er ladingen langsom på slutten. Du kan avbryte ladingen litt før tiden og miste relativt lite flytid. Greit å vite når mørket truer med å legge seg før batteriene er ferdigladet.

          Comment


          • #6
            med denne kan du lade 4 batterier på en gang Siden finnes ikke
            Mvh Jan Ulrik Opheim

            Comment


            • #7
              Det hadde vært greit å fått noen fakta ang. hvor skadelig det er å lagre fulladede Lipo. Dersom det betyr at man må kaste batteriet etter 250 cycles istedet for 300, så spiller det ingen rolle for min del. De vil dø av alderdom lenge før uansett. En av fordelene med Lipo er liten selvutlading slik at man i utgangspunktet kan fly selv om man ladet for flere uker siden.
              Fred Larssen

              Comment


              • #8
                Originally posted by flarssen
                Det hadde vært greit å fått noen fakta ang. hvor skadelig det er å lagre fulladede Lipo. Dersom det betyr at man må kaste batteriet etter 250 cycles istedet for 300, så spiller det ingen rolle for min del. De vil dø av alderdom lenge før uansett. En av fordelene med Lipo er liten selvutlading slik at man i utgangspunktet kan fly selv om man ladet for flere uker siden.
                Ladetilstand og temperatur under oppbevaring har først og fremst innvirkning på kalenderlevetid, ikke antall ladesykluser.

                Litt bakgrunn her: Battery University

                Comment


                • #9
                  Originally posted by lipo
                  Ladetilstand og temperatur under oppbevaring har først og fremst innvirkning på kalenderlevetid, ikke antall ladesykluser.

                  Litt bakgrunn her: Battery University
                  Ja, det var vel egentlig innlysende
                  Takk for linken!
                  Fred Larssen

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by lipo
                    Husk også at med LiPo så er ladingen langsom på slutten. Du kan avbryte ladingen litt før tiden og miste relativt lite flytid. Greit å vite når mørket truer med å legge seg før batteriene er ferdigladet.

                    Tar Lipo skader av stoppe ladingen før? Har både Polycharge4 og Schulze 6.330d. Merker at når jeg lader ved 0,5C så stopper polycharge4 ved 12,45V og Schulz ved 12,6v. Schulze bruker da 15 - 45 min ekstra på de siste 0.15V eller 0.05 V pr celle.

                    Pleier å lade med polycharge4 også topper jeg med schulze.
                    Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

                    walter@retlaw.no

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by retlaw
                      Tar Lipo skader av stoppe ladingen før?
                      Nei.

                      Noen ekstra tegn for at meldingen skal bli lang nok.

                      Comment


                      • #12
                        Går litt fortere å "fylle tanken" nå!

                        S
                        Attached Files

                        Comment


                        • #13
                          Hmm..

                          .. burde duge bra det er ..

                          lade 6 pakker samtidig..

                          tenke .. tenke ..
                          Kjetil
                          oops: . . ! . .

                          http://www.vingmfk.com

                          Comment


                          • #14
                            Potensiell brannbombe.....
                            Mvh Oly. "I reject the reality, and substitute my own."
                            -T-rex 450 HDE
                            -E-sky honey bee fp(pulverisert)
                            Status: Skulelei

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by oly.jonny
                              Potensiell brannbombe.....
                              Hvem pokker bryr seg vel om litt brann her og der hvis alternativet er å sitte hjemme å vente på ladinga i stedet for å fly, høhh

                              Tror vel kanskje jeg ville lagt den ladepakken der på garasjegulvet ja
                              Kenneth Davidsen

                              Comment

                              Working...
                              X