Announcement

Collapse
No announcement yet.

hvor trygt er det å lade ni-cd?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hvor trygt er det å lade ni-cd?

    Har eit 14,4v ni-cd batteri stående å lade hjemme nå. Lader på 10mah.Det har stått på siden i gårkveld. Bare lurer på om eg har gunn til å bekymre meg?
    Mvh Oly. "I reject the reality, and substitute my own."
    -T-rex 450 HDE
    -E-sky honey bee fp(pulverisert)
    Status: Skulelei

  • #2
    Hva er kapasiteten på batteriet?
    Når batteriet er fulladet går ladestrømmen over til å utvikle varme i cellene. Dersom det er 10 mA ladestrøm du mener har du neppe noe å frykte.
    Fred Larssen

    Comment


    • #3
      Hvis ladestrømmen din er under en tiendedel av kapasiteten på batteriet er det ikke noe problem, normal ladetid er da 12-14 timer. Lengre ladetid vil gjøre batteriene varme og kan redusere kapasiteten på dem.

      Du må fortelle oss hva kapasiteten på batteriet er og hva ladestrømmen er (jeg syntes 10 mA hørtes veldig lavt ut). Er ladestrømmen under 1/20 av kapasiteten så holder det såvidt til vedlikehold, men gir ingen lading av batteriet.
      Anders Valland
      Trondheim

      Comment


      • #4
        saken er den at eg ikkje vet hva kapasiteten er. Er eit batteri som holder til i drillen.Er det ikkje spenningsfall i ni-cd batterier når det er fullladet?
        Mvh Oly. "I reject the reality, and substitute my own."
        -T-rex 450 HDE
        -E-sky honey bee fp(pulverisert)
        Status: Skulelei

        Comment


        • #5
          Originally posted by oly.jonny
          saken er den at eg ikkje vet hva kapasiteten er. Er eit batteri som holder til i drillen.Er det ikkje spenningsfall i ni-cd batterier når det er fullladet?
          Det er et spenningsfall når batteriet er fulladet, men du trenger betydelig ladestrøm for at det spenningsfallet skal kunne detekteres pålitelig. Hvis dette er et batteri til drill kan du ta for gitt at 10mA er alt for lite. Er det så at du har en justerbar peak-lader? I så fall kan du ta litt hardt i med strømstyrken. Kjenn på batteriet om det blir varmt.

          Litt pussig om ikke manualen eller merking på batteriet sier hva kapasiteten er.

          Comment


          • #6
            har shallow advance.
            Etter ca 15 timer med lading på 10mah så hadde ladern "pumpa" inn 1600mah. Skrudde så opp ladestrømmen til 50mah og da ble den ferdig etter ca 45min. Ingen merking på batteriet om hva kapasiteten er. Bare spenningen(14,4v).
            Mvh Oly. "I reject the reality, and substitute my own."
            -T-rex 450 HDE
            -E-sky honey bee fp(pulverisert)
            Status: Skulelei

            Comment


            • #7
              Originally posted by oly.jonny
              har shallow advance.
              Etter ca 15 timer med lading på 10mah så hadde ladern "pumpa" inn 1600mah. Skrudde så opp ladestrømmen til 50mah og da ble den ferdig etter ca 45min. Ingen merking på batteriet om hva kapasiteten er. Bare spenningen(14,4v).
              Her må det være en desimalfeil et sted. Etter 15 timer på 10mA skulle den ha sendt fra seg 150mAh.

              Hvis ladestrømmene stemmer (10mA og 50mA) så er det fare for at den stoppet på en falsk peak. Hvis ikke har du et knøttlite batteri som neppe er egnet for elektrisk drill.

              Comment


              • #8
                1600 mAh på 15 timer betyr at ladestrømmen må være minst 100 mA og ikke 10 mA (ingen 'h' når det er snakk om strøm).
                Dersom det er snakk om billigdriller fra f.eks. Europris, så pleier kapasiteten å ligge på 12-1500 mAh.
                Fred Larssen

                Comment


                • #9
                  Originally posted by oly.jonny
                  saken er den at eg ikkje vet hva kapasiteten er. Er eit batteri som holder til i drillen.Er det ikkje spenningsfall i ni-cd batterier når det er fullladet?
                  OK. Da kan vi ihvertfall gå ut fra to ting, pakken har bra kapasistet OG den tåler det industrien kaller "hurtiglading".

                  Du kan godt øke ladestrømmen til rundt 1A. Har du en peak-lader så stanser den ladingen av seg selv, ellers må du følge med på temperatur og spenning.

                  En peak-lader kutter ladingen når spenningen på pakken har falt i størrelsesorden 0.1V.

                  10 mA vil ikke gi noen som helst lading av denne pakken, det er ihvertfall helt sikkert
                  Anders Valland
                  Trondheim

                  Comment


                  • #10
                    å,sef. beklager. har ladet med 0,1 a. altså 100ma. ikke 10..
                    Mvh Oly. "I reject the reality, and substitute my own."
                    -T-rex 450 HDE
                    -E-sky honey bee fp(pulverisert)
                    Status: Skulelei

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by oly.jonny
                      å,sef. beklager. har ladet med 0,1 a. altså 100ma. ikke 10..

                      OK, da går jeg ut fra at du også skrudde opp til 500 mA?

                      Jeg ville tappet ut batteripakken til ca. 1V/celle, og så lade opp igjen med en ladestrøm mellom 500 - 1000 mA. Peak-laderen skal detektere spenningsfallet fordi det er markant på en NiCd-pakke.
                      Anders Valland
                      Trondheim

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by oly.jonny
                        å,sef. beklager. har ladet med 0,1 a. altså 100ma. ikke 10..
                        Det henger bedre på greip.

                        La oss si laderen avga 15-1600mAh den første perioden. Med såpass svak ladestrøm gikk kanskje 1Ah inn. Resten ble varme. Neste periode avga laderen rundt regnet 375mAh i løpet av tre kvarter. Med sterkere strøm aksepterer batteriet høyere andel av tilført energi så et sted mellom 300 og 350mAh gjorde nytte for seg. Grovt regnet har du altså tilført 1,3Ah til batteriet. Det er ikke en særlig nøyaktig kapasitesberegning, men god nok til å velge ladestrøm. Ettersom dette er NiCd beregnet på et apparat med stort strømtrekk ville jeg ikke ha betenkeligheter med å lade på 1A (og peak-detektering) som Mossie69 forslo.

                        Comment

                        Working...
                        X