Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kan jeg cycle dette batteriet så det blir bedre?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kan jeg cycle dette batteriet så det blir bedre?

    Har et 2400 mah ni-cd batteri i min Futaba 9z sender. Det begynner å holde dårlig på strømmen. Har en Hyperion EOS 1210i 12S 10A med cycle funksjon vil jeg kunne greie å få noe mere sprut i dette batteriet ved å cycle det?

    Isåfall hvilke innstillinger bør jeg kjøre?

    Hjelp mottas med takk

  • #2
    Kanskje

    Tja, hvorfor ikke bare prøve og så fortelle oss hvordan det gikk?

    Jeg ville satset på langsom utlading og langsom lading. 0,1C er standard langsomlading.

    Cykling fungerer bedre som forebyggende aktivitet enn "reparasjon". Men det hender folk får mer liv i cellene ved å cycle dem. Særlig om de ikke har vært brukt på lenge.

    Når gamle Nixx celler holder dårlig på kapasiteten kan det ofte skyldes at en eller flere celler er nær ved å kortslutte internt. Det er et klart tegn på at de har gjort mesteparten av nytten sin. Forbered en verdig resirkulering i slike tilfeller. Det kan hende noen av cellene dine har kortsluttet allerede. Det kan du finne ut hvis du måler hver enkelt celle. Noe som ofte innebærer at man må fjerne litt plastikk . Det er lettere å måle totalspenningen på fulladet batteri og se at den er noenlunde fornuftig. For 8-cellers pakker kan du regne med at den ligger rundt 10V. Er den nærmere 9V kan du anta at en celle er kortsluttet. Hvis en celle har kortsluttet følger ofte flere etter ganske snart.

    Comment


    • #3
      Måleren på senderen min sier 10,4 V når det er fulladet. Men det bør vel da kanskje taes med en klype salt?? Skal måle med et multimeter i morgen å sjekke nærmere...

      Takk for informasjonen...

      Comment


      • #4
        Dette gikk åt skogen. Cyclet batteriet noen ganger og dro på stripa for å fly... Batteriet viste 10.4 og jeg fløy 4-5 tanker (senderen viste 10.2 når jeg tok opp) før flyet plutselig styrter ukontrollert mot bakken. Senderen var død, batteriet kortsluttet uten forvarsel ;(

        Men sånn er det... Ny batteripakke er bestillt ;(

        Comment

        Working...
        X